Time as a social and pedagogical concept

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Time as a social and pedagogical concept
  • Autor/Autorzy: Nataliia Seiko (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Edukacja, Rodzina, Społeczeństwo
  • Rok: 2017
  • ISSN: 2450-9760
  • Adres www:: http://www.ers.byd.pl/userfiles/files/ZS%20nr%202.pdf
  • Strony od-do:
    • 183-192
    • 0.57
  • Język: angielski
  • Abstrakt:
    • W artykule zostały wyznaczone temporalne charakterystyki socjalizacji osobowości dziecka w zależności od treści, funkcji, strukturalizacji czasu jako wszechstronnego pojęcia charakteryzującego życie człowieka. Określono związek między czasem a pojęciami socjalnopedagogicznymi – „socjalizacja”, „instytut społeczny”, „adaptacja społeczna”. Ustalono temporalną treść głównych procesualnych charakterystyk socjalizacji osoby – działalności, myślenia, zachowania, komunikacji. Określono socjalno-pedagogiczne determinanty czasu w kilku teoriach naukowych – filozofii czasu, psychologii temporalnej, chronosocjologii.
    • Temporal characteristics of a child’s socialization depending on the nature, functions and structuring of time as a  universal category of human existence are defined in the article. The connection between time and key social and pedagogical concepts – socialization, social institution, social adaptation, agents and conductors of socialization – is determined. The temporal meaning of the key procedural characteristics of a  person’s socialization – activities, thinking, behaviour and communication – is explicated. Social and pedagogical determinants of time in a few related scientific theories – the philosophy of time, temporal psychology, chronosociology – are established.

MARC

  • 002 $a Time as a social and pedagogical concept
  • 003 $a Nataliia Seiko (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Edukacja, Rodzina, Społeczeństwo
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 2450-9760
  • 014 $a http://www.ers.byd.pl/userfiles/files/ZS%20nr%202.pdf
  • 015 $a 183-192
  • 016 $a 0.57
  • 017 $a angielski
  • 019 $a W artykule zostały wyznaczone temporalne charakterystyki socjalizacji osobowości dziecka w zależności od treści, funkcji, strukturalizacji czasu jako wszechstronnego pojęcia charakteryzującego życie człowieka. Określono związek między czasem a pojęciami socjalnopedagogicznymi – „socjalizacja”, „instytut społeczny”, „adaptacja społeczna”. Ustalono temporalną treść głównych procesualnych charakterystyk socjalizacji osoby – działalności, myślenia, zachowania, komunikacji. Określono socjalno-pedagogiczne determinanty czasu w kilku teoriach naukowych – filozofii czasu, psychologii temporalnej, chronosocjologii.
  • 020 $a Temporal characteristics of a child’s socialization depending on the nature, functions and structuring of time as a  universal category of human existence are defined in the article. The connection between time and key social and pedagogical concepts – socialization, social institution, social adaptation, agents and conductors of socialization – is determined. The temporal meaning of the key procedural characteristics of a  person’s socialization – activities, thinking, behaviour and communication – is explicated. Social and pedagogical determinants of time in a few related scientific theories – the philosophy of time, temporal psychology, chronosociology – are established.

Dublin Core