Wybrane aspekty funkcjonowania rodziny dziecka z zespołem Downa - studium indywidualnego przypadku = Selected aspects of a child with Down Syndrome family’s functioning - a case study

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Wybrane aspekty funkcjonowania rodziny dziecka z zespołem Downa - studium indywidualnego przypadku = Selected aspects of a child with Down Syndrome family’s functioning - a case study
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej
  • Rok: 2020
  • ISSN: 2080-9476
  • Adres www:: https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum-pdf/niepelnosprawnosc37.pdf
  • Strony od-do: 124-147
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • W artykule przedstawiono wybrane aspekty funkcjonowania rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w dwóch ujęciach: wychowawczym i emocjonalnym. Dokonano tego na podstawie studium indywidualnego przypadku dziecka z zespołem Downa i jego rodziny. Problemy poruszane w badaniach koncentrowały się na: emocjach i uczuciach prezentowanych przez rodziców wobec dziecka z niepełnosprawnością, specyfiki przebiegu procesu akceptacji dziecka i jego choroby, identyfikacji dominujących postaw rodziców, a także umiejętnościach oraz metodach wychowawczych stosowanych wobec dziecka z niepełnosprawnością. Każda rodzina wychowująca zarówno dziecko pełnosprawne, jak również z niepełnosprawnością intelektualną, wypracowuje własne sposoby radzenia sobie z rozlicznymi problemami, które stawia przed nią życie. Na jakość i rodzaj pojawiających się problemów w rodzinach, niezależnie od tego czy przyjdzie im wychowywać dziecko o prawidłowym, czy też zaburzonym rozwoju, składa się wiele istotnych zmiennych. Z przeprowadzonych badań wynika, że dziecko z niepełnosprawnością intelektualną niejednokrotnie przysparza rodzicom wiele problemów emocjonalnych, opiekuńczych czy też wychowawczych, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Niezastąpiona jest tutaj pomoc ze strony najbliższych osób, terapeutów oraz specjalistycznych instytucji pomocowych. Trzeba zrozumieć, że dziecko z niepełnosprawnością intelektualną potrzebuje od rodziców specjalnej pomocy, która powinna być proporcjonalna do rodzaju i stopnia jego niepełnosprawności.
    • The article depicts a functioning of a family bringing up a child with intellectual disabilities. The depiction concerns two important aspects, i.e. educational and emotional. The analysis was based on an individual case study of a child with Down syndrome and its family. The problems raised in the research were focused on the following: parent’s emotions and feelings towards a disabled child, the characteristics of the process of accepting a disabled child, identification of main attitudes of parents towards a disabled child, as well as parent’s skills and methods applied to the child. Each family bringing up a non-disabled child as well as the one with an intellectual disability develops their own special ways of dealing with numerous daily problems. The quality and type of family problems, regardless of whether a child to be raised shows signs of normal or impaired development, consists of many important variables. Studies show that a child with intellectual disabilities very often causes several emotional, caring or upbringing problems which parents cannot always cope with. It seems indispensable for the parents to seek help from close relatives, therapists and specialist assistance institutions. It is important to understand that a disabled person needs special parental help and assistance, relative and proportional to the type and degree of their intellectual disability.
  • Dyscyplina: nauki socjologiczne

MARC

  • 002 $a Wybrane aspekty funkcjonowania rodziny dziecka z zespołem Downa - studium indywidualnego przypadku = Selected aspects of a child with Down Syndrome family’s functioning - a case study
  • 003 $a Kamila Bubała (Autor)
  • 003 $a PIOTR GIEREK (Autor)
  • 003 $b 0000-0003-1431-795X
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej
  • 008 $a 2020
  • 011 $a 2080-9476
  • 014 $a https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum-pdf/niepelnosprawnosc37.pdf
  • 015 $a 124-147
  • 017 $a polski
  • 019 $a W artykule przedstawiono wybrane aspekty funkcjonowania rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w dwóch ujęciach: wychowawczym i emocjonalnym. Dokonano tego na podstawie studium indywidualnego przypadku dziecka z zespołem Downa i jego rodziny. Problemy poruszane w badaniach koncentrowały się na: emocjach i uczuciach prezentowanych przez rodziców wobec dziecka z niepełnosprawnością, specyfiki przebiegu procesu akceptacji dziecka i jego choroby, identyfikacji dominujących postaw rodziców, a także umiejętnościach oraz metodach wychowawczych stosowanych wobec dziecka z niepełnosprawnością. Każda rodzina wychowująca zarówno dziecko pełnosprawne, jak również z niepełnosprawnością intelektualną, wypracowuje własne sposoby radzenia sobie z rozlicznymi problemami, które stawia przed nią życie. Na jakość i rodzaj pojawiających się problemów w rodzinach, niezależnie od tego czy przyjdzie im wychowywać dziecko o prawidłowym, czy też zaburzonym rozwoju, składa się wiele istotnych zmiennych. Z przeprowadzonych badań wynika, że dziecko z niepełnosprawnością intelektualną niejednokrotnie przysparza rodzicom wiele problemów emocjonalnych, opiekuńczych czy też wychowawczych, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Niezastąpiona jest tutaj pomoc ze strony najbliższych osób, terapeutów oraz specjalistycznych instytucji pomocowych. Trzeba zrozumieć, że dziecko z niepełnosprawnością intelektualną potrzebuje od rodziców specjalnej pomocy, która powinna być proporcjonalna do rodzaju i stopnia jego niepełnosprawności.
  • 020 $a The article depicts a functioning of a family bringing up a child with intellectual disabilities. The depiction concerns two important aspects, i.e. educational and emotional. The analysis was based on an individual case study of a child with Down syndrome and its family. The problems raised in the research were focused on the following: parent’s emotions and feelings towards a disabled child, the characteristics of the process of accepting a disabled child, identification of main attitudes of parents towards a disabled child, as well as parent’s skills and methods applied to the child. Each family bringing up a non-disabled child as well as the one with an intellectual disability develops their own special ways of dealing with numerous daily problems. The quality and type of family problems, regardless of whether a child to be raised shows signs of normal or impaired development, consists of many important variables. Studies show that a child with intellectual disabilities very often causes several emotional, caring or upbringing problems which parents cannot always cope with. It seems indispensable for the parents to seek help from close relatives, therapists and specialist assistance institutions. It is important to understand that a disabled person needs special parental help and assistance, relative and proportional to the type and degree of their intellectual disability.
  • 966 $a nauki socjologiczne
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core