Wybrane konteksty funkcjonowania społeczno-zawodowego nauczyciela przedszkola

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Wybrane konteksty funkcjonowania społeczno-zawodowego nauczyciela przedszkola
  • Autor/Autorzy: GABRIELA PAPROTNA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2021
  • ISSN: 1896-2327
  • DOI: 10.35765/eetp.2021.1662.09
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1948
  • Strony od-do: 133-143
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Nauczyciel przedszkola to zawód, którego wykonywanie zależy od wielu czynników. Tym, co w pierwszym rzędzie wyznacza jego pracę, jest świat dziecka. Nauczyciel wkracza weń na bardzo wczesnym etapie jego życia i to od jego kompetencji zależy, na ile będzie umiał wspierać rozwój swoich wychowanków. Złożona i dynamiczna rzeczywistość społeczna i oświatowa również jest źródłem zadań dla nauczyciela. Celem artykułu jest analiza złożonych uwarunkowań, w których nauczyciel przedszkola wypełnia swe zawodowe powinności. Wskazuje to na ważność jego misji zarówno wobec dziecka, jak i społeczeństwa. Analizując funkcjonowanie zawodowe nauczyciela przedszkola, można zauważyć, że jego praca przebiega w różnych kontekstach. Pierwszy kontekst to oczekiwania społeczne wobec nauczyciela. Społeczeństwo wymaga, by był to kompetentny nauczyciel, otwarty na potrzeby dziecka, zdolny wspierać jego rozwój, a także pomocny rodzinie. Oczekuje się też, że nauczyciel przedszkola będzie integrował wpływy wychowawcze z różnych środowisk oraz że będzie uosobieniem określonych wartości.Drugi kontekst to role zawodowe nauczyciela przedszkola. W toku pracy wychowawczo-dydaktycznej jest on: wzorem osobowym, przewodnikiem dziecka, diagnostą, terapeutą, organizatorem współpracy z rodziną i środowiskiem, członkiem zespołu nauczycielskiego, zarządcą placówki i badaczem. Trzeci kontekst to wymogi wynikające z rozwoju zawodowego. Przejawia się on w takich formach aktywności nauczyciela, jak: adaptacja społeczno-zawodowa, identyfikacja społeczno-zawodowa, stabilizacja społeczno-zawodowa, dokształcanie i doskonalenie społeczno-zawodowe, sukcesy społeczno-zawodowe, rekwalifikacja społeczno-zawodowa, stopniowy regres aktywności społeczno-zawodowej, wycofanie się z czynnej pracy społeczno -zawodowej i okres reminiscencji i refleksji zawodowej. Aby sprostać wymogom zawodowym, potrzebne jest dobre przygotowanie nauczyciela przedszkola w toku studiów oraz jego ustawiczna, samodoskonaląca aktywność.
    • A kindergarten teacher is a profession the performance of which depends on numerous factors. What determines their work in the first place is the child’s world. A kindergarten teacher enters it at a very early stage of the child’s life and it depends on the teacher’s competence to what extent they will be able to support the development of the pupil. Complex and dynamic social and educational reality is also a source of many challenges for the teacher. The aim of this article is the analysis of the complex background in which a preschool teacher fulfills their professional obligations. This makes it possible for us to notice the importance of their mission both towards each child and the society. When analyzing the professional functioning of a kindergarten teacher, it can be clearly seen that their work takes place in different contexts. The first context includes social expectations of the teacher. The society requires that a kindergarten teacher should be competent, open to the child’s needs, able to support the child’s development, as well as helpful for the family. It is also expected that a kindergarten teacher will integrate educational influences from various environments and that they will be the embodiment of specific values. The second context includes the professional roles undertaken by a kindergarten teacher. In the course of educational and didactic work, the teacher is a role model, the child’s guide, a diagnostician, a therapist, an organizer of cooperation with the family and the environment, a member of the teaching team, a facility manager, and a researcher. The third context includes the requirements arising from professional development. It is manifested in the following forms of the teacher’s activity: socio-occupational adaptation, socio-occupational identification, socio-occupational stabilization, socio-occupational training and improvement, socio-professional success, socio-professional retraining, gradual regression of socio-professional activity, withdrawal from active social and professional work, and a period of reminiscence and professional reflection. In order to meet those requirements, one needs a good preparation of a kindergarten teacher during their studies, as well as the teacher’s constant self-improving activity.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Wybrane konteksty funkcjonowania społeczno-zawodowego nauczyciela przedszkola
  • 003 $a GABRIELA PAPROTNA (Autor)
  • 003 $b 0000-0003-2330-1626
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2021
  • 011 $a 1896-2327
  • 013 $a 10.35765/eetp.2021.1662.09
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1948
  • 015 $a 133-143
  • 017 $a polski
  • 019 $a Nauczyciel przedszkola to zawód, którego wykonywanie zależy od wielu czynników. Tym, co w pierwszym rzędzie wyznacza jego pracę, jest świat dziecka. Nauczyciel wkracza weń na bardzo wczesnym etapie jego życia i to od jego kompetencji zależy, na ile będzie umiał wspierać rozwój swoich wychowanków. Złożona i dynamiczna rzeczywistość społeczna i oświatowa również jest źródłem zadań dla nauczyciela. Celem artykułu jest analiza złożonych uwarunkowań, w których nauczyciel przedszkola wypełnia swe zawodowe powinności. Wskazuje to na ważność jego misji zarówno wobec dziecka, jak i społeczeństwa. Analizując funkcjonowanie zawodowe nauczyciela przedszkola, można zauważyć, że jego praca przebiega w różnych kontekstach. Pierwszy kontekst to oczekiwania społeczne wobec nauczyciela. Społeczeństwo wymaga, by był to kompetentny nauczyciel, otwarty na potrzeby dziecka, zdolny wspierać jego rozwój, a także pomocny rodzinie. Oczekuje się też, że nauczyciel przedszkola będzie integrował wpływy wychowawcze z różnych środowisk oraz że będzie uosobieniem określonych wartości.Drugi kontekst to role zawodowe nauczyciela przedszkola. W toku pracy wychowawczo-dydaktycznej jest on: wzorem osobowym, przewodnikiem dziecka, diagnostą, terapeutą, organizatorem współpracy z rodziną i środowiskiem, członkiem zespołu nauczycielskiego, zarządcą placówki i badaczem. Trzeci kontekst to wymogi wynikające z rozwoju zawodowego. Przejawia się on w takich formach aktywności nauczyciela, jak: adaptacja społeczno-zawodowa, identyfikacja społeczno-zawodowa, stabilizacja społeczno-zawodowa, dokształcanie i doskonalenie społeczno-zawodowe, sukcesy społeczno-zawodowe, rekwalifikacja społeczno-zawodowa, stopniowy regres aktywności społeczno-zawodowej, wycofanie się z czynnej pracy społeczno -zawodowej i okres reminiscencji i refleksji zawodowej. Aby sprostać wymogom zawodowym, potrzebne jest dobre przygotowanie nauczyciela przedszkola w toku studiów oraz jego ustawiczna, samodoskonaląca aktywność.
  • 020 $a A kindergarten teacher is a profession the performance of which depends on numerous factors. What determines their work in the first place is the child’s world. A kindergarten teacher enters it at a very early stage of the child’s life and it depends on the teacher’s competence to what extent they will be able to support the development of the pupil. Complex and dynamic social and educational reality is also a source of many challenges for the teacher. The aim of this article is the analysis of the complex background in which a preschool teacher fulfills their professional obligations. This makes it possible for us to notice the importance of their mission both towards each child and the society. When analyzing the professional functioning of a kindergarten teacher, it can be clearly seen that their work takes place in different contexts. The first context includes social expectations of the teacher. The society requires that a kindergarten teacher should be competent, open to the child’s needs, able to support the child’s development, as well as helpful for the family. It is also expected that a kindergarten teacher will integrate educational influences from various environments and that they will be the embodiment of specific values. The second context includes the professional roles undertaken by a kindergarten teacher. In the course of educational and didactic work, the teacher is a role model, the child’s guide, a diagnostician, a therapist, an organizer of cooperation with the family and the environment, a member of the teaching team, a facility manager, and a researcher. The third context includes the requirements arising from professional development. It is manifested in the following forms of the teacher’s activity: socio-occupational adaptation, socio-occupational identification, socio-occupational stabilization, socio-occupational training and improvement, socio-professional success, socio-professional retraining, gradual regression of socio-professional activity, withdrawal from active social and professional work, and a period of reminiscence and professional reflection. In order to meet those requirements, one needs a good preparation of a kindergarten teacher during their studies, as well as the teacher’s constant self-improving activity.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

Paprotna_Wybrane konteksty funkcjonowania.pdf (130 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published