Cele i strategie wspierania rozwoju narracyjnego dzieci

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Cele i strategie wspierania rozwoju narracyjnego dzieci
  • Autor/Autorzy: IRMINA ROSTEK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: HORYZONTY WYCHOWANIA
  • Rok: 2018
  • ISSN: 1643-9171
  • DOI: 10.17399/HW.2018.174206
  • Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1496
  • Strony od-do:
    • 85-96
    • 0.88
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie, na przykładzie istniejących programów interwencyjnych, znaczenia dla dobrostanu dziecka wielowymiarowej profilaktyki trudności wynikających z deficytów w zakresie rozwoju kompetencji narracyjnej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy sformułowano następująco: jakie są cele i strategie wspierania rozwoju kompetencji narracyjnej? Wykorzystana została metoda analizy i syntezy literatury. PROCES WYWODU: W artykule pokazana została istota i konsekwencje zaburzeń w rozwoju kompetencji narracyjnej. Wskazano i opisano poszczególne elementy procesu profilaktycznego: scharakteryzowani zostali jego uczestnicy, obszary kompetencji narracyjnej podlegające działaniom profilaktycznym oraz skuteczność tych oddziaływań wraz z jej uwarunkowaniami. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Prawidłowy rozwój w sferze kompetencji narracyjnej jest istotnym czynnikiem warunkującym dobrostan dziecka. Istnieje szereg możliwości wspierania rozwoju w różnych jego obszarach. Czynnikami warunkującymi skuteczność interwencji narracyjnych są: czas trwania, zaangażowanie i kontekst, zaś środowiskiem szczególnie predysponowanym do wspierania rozwoju dzieci jest rodzina. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z dokonanych analiz wynika, że wzrasta społeczna świadomość znaczenia prawidłowego rozwoju w zakresie kompetencji narracyjnej, niemniej jednak istnieje jeszcze niezagospodarowana przestrzeń związana z edukacją nauczycieli i rodziców na temat możliwości działań interwencyjnych.
    • „Goals and Strategies of the Support of Child’s Narrative Development” RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present, on the example of already existing intervention programs, the significance for the well­‐being of a child of multidimensional prevention of difficulties resulting from deficits in the development of narrative competence. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is: What are the goals and strategies of the support of the development of narrative competence? The method of the analysis and synthesis of the literature has been used. THE PROCES OF ARGUMENTATION: The article presents the essence and consequences of disorders in the development of the narrative competence. Particular elements of the intervention process were indicated and described: including its participants, specific areas of narrative competence and the effectiveness together with its determinants of these interventions. RESEARCH RESULTS: Proper development in the sphere of narrative competence is an important factor influencing child’s well‐being. There are a number of possibilities to support the development in its various areas. The factors conditioning the effectiveness of narrative interventions are: duration, involvement and context. The family is particularly well‐suited to support narrative development of children. CONSULSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The analyzes show that social awareness of the importance of proper development in the field of narrative competence increases, nevertheless, there is still undeveloped space associated with the education of teachers and parents about the possibility of narrative interventions.
  • Dyscyplina: psychologia

MARC

  • 002 $a Cele i strategie wspierania rozwoju narracyjnego dzieci
  • 003 $a IRMINA ROSTEK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-8254-8867
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a HORYZONTY WYCHOWANIA
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 1643-9171
  • 013 $a 10.17399/HW.2018.174206
  • 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1496
  • 015 $a 85-96
  • 016 $a 0.88
  • 017 $a polski
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie, na przykładzie istniejących programów interwencyjnych, znaczenia dla dobrostanu dziecka wielowymiarowej profilaktyki trudności wynikających z deficytów w zakresie rozwoju kompetencji narracyjnej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy sformułowano następująco: jakie są cele i strategie wspierania rozwoju kompetencji narracyjnej? Wykorzystana została metoda analizy i syntezy literatury. PROCES WYWODU: W artykule pokazana została istota i konsekwencje zaburzeń w rozwoju kompetencji narracyjnej. Wskazano i opisano poszczególne elementy procesu profilaktycznego: scharakteryzowani zostali jego uczestnicy, obszary kompetencji narracyjnej podlegające działaniom profilaktycznym oraz skuteczność tych oddziaływań wraz z jej uwarunkowaniami. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Prawidłowy rozwój w sferze kompetencji narracyjnej jest istotnym czynnikiem warunkującym dobrostan dziecka. Istnieje szereg możliwości wspierania rozwoju w różnych jego obszarach. Czynnikami warunkującymi skuteczność interwencji narracyjnych są: czas trwania, zaangażowanie i kontekst, zaś środowiskiem szczególnie predysponowanym do wspierania rozwoju dzieci jest rodzina. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z dokonanych analiz wynika, że wzrasta społeczna świadomość znaczenia prawidłowego rozwoju w zakresie kompetencji narracyjnej, niemniej jednak istnieje jeszcze niezagospodarowana przestrzeń związana z edukacją nauczycieli i rodziców na temat możliwości działań interwencyjnych.
  • 020 $a „Goals and Strategies of the Support of Child’s Narrative Development” RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present, on the example of already existing intervention programs, the significance for the well­‐being of a child of multidimensional prevention of difficulties resulting from deficits in the development of narrative competence. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is: What are the goals and strategies of the support of the development of narrative competence? The method of the analysis and synthesis of the literature has been used. THE PROCES OF ARGUMENTATION: The article presents the essence and consequences of disorders in the development of the narrative competence. Particular elements of the intervention process were indicated and described: including its participants, specific areas of narrative competence and the effectiveness together with its determinants of these interventions. RESEARCH RESULTS: Proper development in the sphere of narrative competence is an important factor influencing child’s well‐being. There are a number of possibilities to support the development in its various areas. The factors conditioning the effectiveness of narrative interventions are: duration, involvement and context. The family is particularly well‐suited to support narrative development of children. CONSULSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The analyzes show that social awareness of the importance of proper development in the field of narrative competence increases, nevertheless, there is still undeveloped space associated with the education of teachers and parents about the possibility of narrative interventions.
  • 966 $a psychologia
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

Rostek_cele.pdf (380 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published