Patriarchy and the (late) Victorian Middle-Class Family Reconsidered

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Patriarchy and the (late) Victorian Middle-Class Family Reconsidered
  • Autor/Autorzy: SYLWIA WOJCIECHOWSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: HORYZONTY WYCHOWANIA
  • Rok: 2019
  • ISSN: 1643-9171
  • DOI: 10.35765/HW.2019.1847.06
  • Adres www:: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1743
  • Strony od-do:
    • 69-78
    • 0.7
  • Język: angielski
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza stosunków patriarchalnych panujących w rodzinach klasy średniej w wiktoriańskiej Anglii, która została przeprowadzona w odniesieniu do relacji zawartej w Chwilach istnienia Virginii Woolf. Celem nadrzędnym jest ukazanie pierwszych symptomów nieuchronnej transformacji modelu rodziny, które były zauważalne już w ostatniej dekadzie epoki wiktoriańskiej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Analiza została przeprowadzona na podstawie pojęć pater familias i mater familias w odniesieniu do obrazu późnowiktoriańskiej rodziny patriarchalnej, nakreślonego w Chwilach istnienia. Argumentację dopełniają odniesienia literackie, wykorzystujące metodę filologiczną. PROCES WYWODU: W pierwszej kolejności rozważono znaczenie pojęć pater familias i mater familias w epoce wiktoriańskiej. Następnie, na podstawie Chwil istnienia, przeprowadzono analizę relacji patriarchalnych panujących w rodzinie Stephenów – przykładowej rodzinie patriarchalnej. Przyjęto dwa skrajne punkty widzenia w kwestii wykształcenia kobiet, konserwatywny oraz postępowy, wyrażony przez autorkę esejów. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza materiału źródłowego dowodzi, iż redefinicja pojęć pater familias i mater familias w patriarchalnej rodzinie późnowiktoriańskiej dotyczyła głównie ich wymiaru społecznego. Interpretacja treści esejów autobiograficznych uzasadnia trafność hipotezy, iż nowatorskie ujęcie kwestii edukacji kobiet uwidoczniło się w Anglii już u schyłku XIX w. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Analiza wykazała, iż model rodziny patriarchalnej w Wielkiej Brytanii uległ przedefiniowaniu na długo przed wybuchem I wojny światowej. Wartość dodana analizy polega na wykazaniu, iż symptomy transformacji społecznych uwidaczniają się w sferze prywatnej w kontekście edukacyjnym znacznie wcześniej, niż się zazwyczaj zakłada, co z kolei uzasadnia intensywność badań podejmowanych w tym obszarze
    • RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to examine the relations within an upper middleclass family – as depicted by Virginia Woolf in a collection of autobiographical essays, Moments of Being – and compare these against the patriarchal model. The ultimate aim is to expose and locate, as early as the last decade of the Victorian era, the signs that a transformation was about to occur. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The Victorian paradigm of the patriarchal roles of pater familias and mater familias has been analyzed. In conformity with philological methods, appropriate literary evidence is provided. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article first focuses on the concept of the Victorian pater familias and mater familias. It presents an analysis of the Stephens family who feature in Moments of Being. A traditionally conservative perspective with regard to the male family members is juxtaposed with the contrasting viewpoint voiced by the author of the collection. RESEARCH RESULTS: The analysis of the autobiographical essays reveals certain shifts in the roles of the Victorian pater familias and mater familias in late-Victorian times. Furthermore, certain rifts in familial relations are uncovered and investigated with reference to differing attitudes to the issue of female education. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The analysis exposed several fissures in the patriarchal model and located these at an earlier date than commonly accepted. It also demonstrated that the first signs of the transformations that would occur in British society were particularly noticeable in the novel attitudes to the question of female education. This may encourage further research of contemporary perspectives on institutional instruction.
  • Dyscyplina: literaturoznawstwo

MARC

  • 002 $a Patriarchy and the (late) Victorian Middle-Class Family Reconsidered
  • 003 $a SYLWIA WOJCIECHOWSKA (Autor)
  • 003 $b 0000-0001-7390-6952
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a HORYZONTY WYCHOWANIA
  • 008 $a 2019
  • 011 $a 1643-9171
  • 013 $a 10.35765/HW.2019.1847.06
  • 014 $a https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1743
  • 015 $a 69-78
  • 016 $a 0.7
  • 017 $a angielski
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza stosunków patriarchalnych panujących w rodzinach klasy średniej w wiktoriańskiej Anglii, która została przeprowadzona w odniesieniu do relacji zawartej w Chwilach istnienia Virginii Woolf. Celem nadrzędnym jest ukazanie pierwszych symptomów nieuchronnej transformacji modelu rodziny, które były zauważalne już w ostatniej dekadzie epoki wiktoriańskiej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Analiza została przeprowadzona na podstawie pojęć pater familias i mater familias w odniesieniu do obrazu późnowiktoriańskiej rodziny patriarchalnej, nakreślonego w Chwilach istnienia. Argumentację dopełniają odniesienia literackie, wykorzystujące metodę filologiczną. PROCES WYWODU: W pierwszej kolejności rozważono znaczenie pojęć pater familias i mater familias w epoce wiktoriańskiej. Następnie, na podstawie Chwil istnienia, przeprowadzono analizę relacji patriarchalnych panujących w rodzinie Stephenów – przykładowej rodzinie patriarchalnej. Przyjęto dwa skrajne punkty widzenia w kwestii wykształcenia kobiet, konserwatywny oraz postępowy, wyrażony przez autorkę esejów. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza materiału źródłowego dowodzi, iż redefinicja pojęć pater familias i mater familias w patriarchalnej rodzinie późnowiktoriańskiej dotyczyła głównie ich wymiaru społecznego. Interpretacja treści esejów autobiograficznych uzasadnia trafność hipotezy, iż nowatorskie ujęcie kwestii edukacji kobiet uwidoczniło się w Anglii już u schyłku XIX w. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Analiza wykazała, iż model rodziny patriarchalnej w Wielkiej Brytanii uległ przedefiniowaniu na długo przed wybuchem I wojny światowej. Wartość dodana analizy polega na wykazaniu, iż symptomy transformacji społecznych uwidaczniają się w sferze prywatnej w kontekście edukacyjnym znacznie wcześniej, niż się zazwyczaj zakłada, co z kolei uzasadnia intensywność badań podejmowanych w tym obszarze
  • 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to examine the relations within an upper middleclass family – as depicted by Virginia Woolf in a collection of autobiographical essays, Moments of Being – and compare these against the patriarchal model. The ultimate aim is to expose and locate, as early as the last decade of the Victorian era, the signs that a transformation was about to occur. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The Victorian paradigm of the patriarchal roles of pater familias and mater familias has been analyzed. In conformity with philological methods, appropriate literary evidence is provided. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article first focuses on the concept of the Victorian pater familias and mater familias. It presents an analysis of the Stephens family who feature in Moments of Being. A traditionally conservative perspective with regard to the male family members is juxtaposed with the contrasting viewpoint voiced by the author of the collection. RESEARCH RESULTS: The analysis of the autobiographical essays reveals certain shifts in the roles of the Victorian pater familias and mater familias in late-Victorian times. Furthermore, certain rifts in familial relations are uncovered and investigated with reference to differing attitudes to the issue of female education. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The analysis exposed several fissures in the patriarchal model and located these at an earlier date than commonly accepted. It also demonstrated that the first signs of the transformations that would occur in British society were particularly noticeable in the novel attitudes to the question of female education. This may encourage further research of contemporary perspectives on institutional instruction.
  • 966 $a literaturoznawstwo
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Neofilologii

Dublin Core

Files

Wojciechowska S_Patriarchy and the....pdf (384 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published