Publiczno-prawne oraz proceduralne podstawy i aspekty odpowiedzialności Rzeczypospolitej Polskiej za naruszenie zasady nieusuwalności sędiów Sądu Najwyższego

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Publiczno-prawne oraz proceduralne podstawy i aspekty odpowiedzialności Rzeczypospolitej Polskiej za naruszenie zasady nieusuwalności sędiów Sądu Najwyższego
  • Autor/Autorzy: Andrzej Świątkowski (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Przegląd Prawa Publicznego
  • Rok: 2019
  • Numer: 10
  • ISSN: 1896-8996
  • Adres www:: https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/artykuly/publicznoprawne-oraz-proceduralne-podstawy-i-aspekty-151355511
  • Strony od-do: 61--76
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Unia Europejska zapewnia swoim obywatelom rządy prawa, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Obywatele państw członkowskich UE mają zagwarantowane uprawnienie do zbadania przez niezawisły i obiektywny sąd zgodności z prawem każdej decyzji regulowanej przepisami prawa krajowego i unijnego. Uregulowane w przepisach prawa krajowego środki zaskarżenia muszą być zapewniać skuteczną ochronę prawną w dziedzinach objętych prawem Unii (art.19 ust. 1 TUE). Obowiązkiem władz państw członkowskich UE jest zagwarantowanie prawa do rzetelnego procesu (due process of law). Zagwarantowanie efektywnej kontroli sądowej, mającej na celu zapewnienie osobom i innym podmiotom możliwość korzystania z przysługujących im uprawnień, jest uznawane przez UE za nieodłączną cechę państwa prawa. Trybunał Sprawiedliwości (TS) UE w sprawie C-619/18 orzekł 24.06.2019 r., że powyższe wartości zostały przez Rzeczpospolitą Polską (RP) naruszone. Autor artykułu przedstawia podstawy faktyczne oraz argumenty prawne zamieszczone w powyższym rozstrzygnięciu TSUE. Pozwala zorientować się dlaczego obniżenie wieku przejścia w stan spoczynku sędziów Sądu Najwyższego (SN) oraz przyznanie prezydentowi RP dyskrecjonalnego uprawnienia do przedłużenia czynnej służby sędziom SN, którzy ukończyli skrócony wiek przejścia w stan spoczynku, uznane zostało przez TSUE za naruszenie przepisów prawa unijnego.(abstrakt oryginalny)
    • The European Union ensures its citizens the rule of law, freedom, security and justice. Citizens of EU Member States are guaranteed the right to challenge before an independent and objective court the legality of any decision any decision governed by national and EU law. The legal remedies provided for in national law must guarantee effective legal protection in areas covered by Union law (Article 19 (1) TEU). It is the responsibility of the authorities of EU Member States to guarantee the right to a fair trial. Guaranteeing effective judicial review aimed at ensuring that individuals and other entities can exercise their rights is recognised by the EU as an inherent feature of the rule of law. The Court of Justice of the EU in case C-619/18 ruled on 24.06.2019 that the above values were violated by the Republic of Poland. The author of the article presents the factual basis and legal arguments contained in the above decision of the CJEU. The author explains why lowering the retirement age of the judges of the Polish Supreme Court and granting the President of the Republic of Poland the discretion to extend the period of active service of the judges of the Polish Supreme Court who have reached the lowered retirement age was recognised by the CJEU as an infringement of EU law.(original abstract)
  • Słowa kluczowe: niezawisłość sędziowska
  • Dyscyplina: nauki o polityce i administracji

MARC

  • 002 $a Publiczno-prawne oraz proceduralne podstawy i aspekty odpowiedzialności Rzeczypospolitej Polskiej za naruszenie zasady nieusuwalności sędiów Sądu Najwyższego
  • 003 $a Andrzej Świątkowski (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Przegląd Prawa Publicznego
  • 008 $a 2019
  • 010 $a 10
  • 011 $a 1896-8996
  • 014 $a https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/artykuly/publicznoprawne-oraz-proceduralne-podstawy-i-aspekty-151355511
  • 015 $a 61--76
  • 017 $a polski
  • 019 $a Unia Europejska zapewnia swoim obywatelom rządy prawa, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Obywatele państw członkowskich UE mają zagwarantowane uprawnienie do zbadania przez niezawisły i obiektywny sąd zgodności z prawem każdej decyzji regulowanej przepisami prawa krajowego i unijnego. Uregulowane w przepisach prawa krajowego środki zaskarżenia muszą być zapewniać skuteczną ochronę prawną w dziedzinach objętych prawem Unii (art.19 ust. 1 TUE). Obowiązkiem władz państw członkowskich UE jest zagwarantowanie prawa do rzetelnego procesu (due process of law). Zagwarantowanie efektywnej kontroli sądowej, mającej na celu zapewnienie osobom i innym podmiotom możliwość korzystania z przysługujących im uprawnień, jest uznawane przez UE za nieodłączną cechę państwa prawa. Trybunał Sprawiedliwości (TS) UE w sprawie C-619/18 orzekł 24.06.2019 r., że powyższe wartości zostały przez Rzeczpospolitą Polską (RP) naruszone. Autor artykułu przedstawia podstawy faktyczne oraz argumenty prawne zamieszczone w powyższym rozstrzygnięciu TSUE. Pozwala zorientować się dlaczego obniżenie wieku przejścia w stan spoczynku sędziów Sądu Najwyższego (SN) oraz przyznanie prezydentowi RP dyskrecjonalnego uprawnienia do przedłużenia czynnej służby sędziom SN, którzy ukończyli skrócony wiek przejścia w stan spoczynku, uznane zostało przez TSUE za naruszenie przepisów prawa unijnego.(abstrakt oryginalny)
  • 020 $a The European Union ensures its citizens the rule of law, freedom, security and justice. Citizens of EU Member States are guaranteed the right to challenge before an independent and objective court the legality of any decision any decision governed by national and EU law. The legal remedies provided for in national law must guarantee effective legal protection in areas covered by Union law (Article 19 (1) TEU). It is the responsibility of the authorities of EU Member States to guarantee the right to a fair trial. Guaranteeing effective judicial review aimed at ensuring that individuals and other entities can exercise their rights is recognised by the EU as an inherent feature of the rule of law. The Court of Justice of the EU in case C-619/18 ruled on 24.06.2019 that the above values were violated by the Republic of Poland. The author of the article presents the factual basis and legal arguments contained in the above decision of the CJEU. The author explains why lowering the retirement age of the judges of the Polish Supreme Court and granting the President of the Republic of Poland the discretion to extend the period of active service of the judges of the Polish Supreme Court who have reached the lowered retirement age was recognised by the CJEU as an infringement of EU law.(original abstract)
  • 021 $a niezawisłość sędziowska
  • 966 $a nauki o polityce i administracji
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Dublin Core