Pojęcie "przedstawiciela Narodu" w świetle art. 4 ust. 2 Konstytucji RP z 1997 r.

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Pojęcie "przedstawiciela Narodu" w świetle art. 4 ust. 2 Konstytucji RP z 1997 r.
  • Autor/Autorzy: TOMASZ LITWIN (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Polityki
  • Rok: 2018
  • ISSN: 2082-5897
  • DOI: 10.17399/HP.2018.092601
  • Adres www:: http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171552431
  • Strony od-do:
    • 11-31
    • 1.16
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest wyjaśnienie pojęcia „przedstawiciel Narodu” użytego w art. 4 ust. 2 Konstytucji RP z 1997 r. Pojęcie to jest najważniejsze dla zrozumienia podstawowej zasady ustrojowej, jaką jest zasada suwerenności narodu, i dotyczy istoty funkcjonowania III RP jako państwa demokratycznego. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pojęcie „przedstawiciel Narodu” oraz związane z nim pojęcie „organu przedstawicielskiego” wywołuje duże kontrowersje w doktrynie prawa konstytucyjnego. W artykule, który pozostaje w obrębie rozważań prawno-konstytucyjnych, wykorzystano głównie metodę prawno-dogmatyczną, w ramach której zostały użyte następujące metody wykładni przepisów prawnych: językowo-logiczna, celowościowa, systematyczna oraz historyczno-prawna. PROCES WYWODU: Wstępna część artykułu ogólnie objaśnia treść zasady suwerenności narodu. Następnie zostały przedstawione zawarte w doktrynie rozważania dotyczące pojęcia „przedstawiciela Narodu”, po czym autor zaprezentował własne refleksje na ten temat. Artykuł kończą propozycje zmiany art. 4 ust. 2 Konstytucji. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Chociaż pojęcie „przedstawiciela Narodu” wywołuje kontrowersje w doktrynie prawa konstytucyjnego, wydaje się, że rację mają zwolennicy poglądu, iż tylko posłowie i senatorowie mogą zostać uznani za „przedstawicieli Narodu”, a zatem wyłącznie Sejm i Senat mogą być uznane za jego „organy przedstawicielskie”. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Należy rozważyć nowelizację art. 4 ust. 2 Konstytucji, która zaznaczyłaby wyraźnie, że wszelkie organy władzy publicznej powinny brać pod uwagę w swojej działalności dobro i interes suwerena-Narodu.
    • THE TERM “REPRESENTATIVE OF THE NATION” IN THE LIGHT OF ART. 4 PAR. 2 OF THE CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF POLAND FROM 1997 RESEARCH OBJECTIVE: Explanation of the term “representative of the Nation” used in art. 4 par. 2 of the Constitution of the Republic of Poland from 1997. This term has fundamental importance for understanding of the principle of sovereignty of the nation - the basic constitutional principle, and also the essence of functioning of the Third Republic of Poland as a democratic state. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The term “representative of the Nation” and the linked term “representative organ” create substantial controversies among constitutional law experts. In this article, which presents constitutional legal analysis, the legal-dogmatic method will be generally used, including linguistic-logical, teleological, systematic and historical methods of interpretation of the legal rules. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The introductory part of the article explains in general the principle of sovereignty of the nation. Then, the opinions and views of constitutional law experts concerning the term “representative of nation” are presented. This is followed by the author’s considerations on the subject. The final part of the article includes propositions of amending the art. 4 par. 2 of the Constitution. RESEARCH RESULTS: Although the term “representative of the Nation” brings controversies among constitutional law experts, it seems that supporters of regarding the deputies and senators as the only “representatives of the Nation” and Sejm and Senate as the only “representative organs” are right. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The author recommends to consider an amendment of art. 4 par. 2 of the Constitution, which would clearly express that all state authority organs should take under consideration in their activities good and interest of the sovereign-Nation.
  • Dyscyplina: nauki o polityce i administracji

MARC

  • 002 $a Pojęcie "przedstawiciela Narodu" w świetle art. 4 ust. 2 Konstytucji RP z 1997 r.
  • 003 $a TOMASZ LITWIN (Autor)
  • 003 $b 0000-0001-6956-6959
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Horyzonty Polityki
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 2082-5897
  • 013 $a 10.17399/HP.2018.092601
  • 014 $a http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171552431
  • 015 $a 11-31
  • 016 $a 1.16
  • 017 $a polski
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest wyjaśnienie pojęcia „przedstawiciel Narodu” użytego w art. 4 ust. 2 Konstytucji RP z 1997 r. Pojęcie to jest najważniejsze dla zrozumienia podstawowej zasady ustrojowej, jaką jest zasada suwerenności narodu, i dotyczy istoty funkcjonowania III RP jako państwa demokratycznego. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pojęcie „przedstawiciel Narodu” oraz związane z nim pojęcie „organu przedstawicielskiego” wywołuje duże kontrowersje w doktrynie prawa konstytucyjnego. W artykule, który pozostaje w obrębie rozważań prawno-konstytucyjnych, wykorzystano głównie metodę prawno-dogmatyczną, w ramach której zostały użyte następujące metody wykładni przepisów prawnych: językowo-logiczna, celowościowa, systematyczna oraz historyczno-prawna. PROCES WYWODU: Wstępna część artykułu ogólnie objaśnia treść zasady suwerenności narodu. Następnie zostały przedstawione zawarte w doktrynie rozważania dotyczące pojęcia „przedstawiciela Narodu”, po czym autor zaprezentował własne refleksje na ten temat. Artykuł kończą propozycje zmiany art. 4 ust. 2 Konstytucji. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Chociaż pojęcie „przedstawiciela Narodu” wywołuje kontrowersje w doktrynie prawa konstytucyjnego, wydaje się, że rację mają zwolennicy poglądu, iż tylko posłowie i senatorowie mogą zostać uznani za „przedstawicieli Narodu”, a zatem wyłącznie Sejm i Senat mogą być uznane za jego „organy przedstawicielskie”. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Należy rozważyć nowelizację art. 4 ust. 2 Konstytucji, która zaznaczyłaby wyraźnie, że wszelkie organy władzy publicznej powinny brać pod uwagę w swojej działalności dobro i interes suwerena-Narodu.
  • 020 $a THE TERM “REPRESENTATIVE OF THE NATION” IN THE LIGHT OF ART. 4 PAR. 2 OF THE CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF POLAND FROM 1997 RESEARCH OBJECTIVE: Explanation of the term “representative of the Nation” used in art. 4 par. 2 of the Constitution of the Republic of Poland from 1997. This term has fundamental importance for understanding of the principle of sovereignty of the nation - the basic constitutional principle, and also the essence of functioning of the Third Republic of Poland as a democratic state. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The term “representative of the Nation” and the linked term “representative organ” create substantial controversies among constitutional law experts. In this article, which presents constitutional legal analysis, the legal-dogmatic method will be generally used, including linguistic-logical, teleological, systematic and historical methods of interpretation of the legal rules. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The introductory part of the article explains in general the principle of sovereignty of the nation. Then, the opinions and views of constitutional law experts concerning the term “representative of nation” are presented. This is followed by the author’s considerations on the subject. The final part of the article includes propositions of amending the art. 4 par. 2 of the Constitution. RESEARCH RESULTS: Although the term “representative of the Nation” brings controversies among constitutional law experts, it seems that supporters of regarding the deputies and senators as the only “representatives of the Nation” and Sejm and Senate as the only “representative organs” are right. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The author recommends to consider an amendment of art. 4 par. 2 of the Constitution, which would clearly express that all state authority organs should take under consideration in their activities good and interest of the sovereign-Nation.
  • 966 $a nauki o polityce i administracji
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Dublin Core