Oddziaływanie autorytetu w procesie samowychowania

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Oddziaływanie autorytetu w procesie samowychowania
  • Autor/Autorzy: EWA MIŚKOWIEC (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2017
  • ISSN: 2299-4890
  • DOI: 10.12775/SPI.2017.5.011
  • Adres www:: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2017.5.011
  • Strony od-do:
    • 249-260
    • 0.92
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Samowychowanie to świadome i celowe kierowanie sobą, które wyraża się w aktywności własnej. Podejmowane wysiłki samowychowawcze wyrażają się w samodzielnym określaniu sobie celów, do których się dąży we własnym rozwoju, dobieraniu metod, ustalaniu wartości, stawianiu sobie zadań i wymagań oraz ocenianiu postępów. U podstaw samowychowania stoi przyswojenie sobie i zaakceptowanie ideału/wzorca „ja idealnego”, które będzie stanowić punkt wyjścia do reeksji i podjęcia pracy nad sobą, ale również będzie wyznaczać aktywność własną jednostki we wszystkich etapach samowychowania. Celem artykułu jest ukazanie roli jaką może odegrać uznany przez młodego człowieka autorytet w jego własnym rozwoju. Wskazane zostały elementy charakteryzujące istnienie autorytetu, takie jak: kształtowanie się autorytetu, sposób jego oddziaływania, funkcjonowanie w relacji osobowej oraz dobrowolność jego uznania. Mogą one pomóc młodym w procesie rozwoju, w dochodzeniu do osiągania własnego „ja”.
    • The Influence of Authority in the Process of Self-upbringing Self-upbringing can be understood as conscious and goal oriented selfmanagement revealed in one’s own activity. The self-upbringing efforts undertaken are expressed in the self-determination of goals that are pursued in their own development, choosing methods, determining values, setting tasks and requirements, and assessing progress. The foundation of self-upbringing indicates the acquisition and acceptance of the ideal/pattern of the “ideal I”, that will be treated as a starting point for reflection and work upon the self, and will guide the individual self-activity at each self-upbringing stage. The article shows the role of authority as acknowledged by a young man in his own development. Thus, the following elements characterizing authority have been presented: authority formation, its impact on young people, the functioning of personal relationships and freedom of acknowledgement. They can help young people in the process of their development, in their goal to achieve their own “I”.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Oddziaływanie autorytetu w procesie samowychowania
  • 003 $b 0000-0003-2530-3393
  • 003 $a EWA MIŚKOWIEC (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 2299-4890
  • 013 $a 10.12775/SPI.2017.5.011
  • 014 $a http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2017.5.011
  • 015 $a 249-260
  • 016 $a 0.92
  • 017 $a polski
  • 019 $a Samowychowanie to świadome i celowe kierowanie sobą, które wyraża się w aktywności własnej. Podejmowane wysiłki samowychowawcze wyrażają się w samodzielnym określaniu sobie celów, do których się dąży we własnym rozwoju, dobieraniu metod, ustalaniu wartości, stawianiu sobie zadań i wymagań oraz ocenianiu postępów. U podstaw samowychowania stoi przyswojenie sobie i zaakceptowanie ideału/wzorca „ja idealnego”, które będzie stanowić punkt wyjścia do reeksji i podjęcia pracy nad sobą, ale również będzie wyznaczać aktywność własną jednostki we wszystkich etapach samowychowania. Celem artykułu jest ukazanie roli jaką może odegrać uznany przez młodego człowieka autorytet w jego własnym rozwoju. Wskazane zostały elementy charakteryzujące istnienie autorytetu, takie jak: kształtowanie się autorytetu, sposób jego oddziaływania, funkcjonowanie w relacji osobowej oraz dobrowolność jego uznania. Mogą one pomóc młodym w procesie rozwoju, w dochodzeniu do osiągania własnego „ja”.
  • 020 $a The Influence of Authority in the Process of Self-upbringing Self-upbringing can be understood as conscious and goal oriented selfmanagement revealed in one’s own activity. The self-upbringing efforts undertaken are expressed in the self-determination of goals that are pursued in their own development, choosing methods, determining values, setting tasks and requirements, and assessing progress. The foundation of self-upbringing indicates the acquisition and acceptance of the ideal/pattern of the “ideal I”, that will be treated as a starting point for reflection and work upon the self, and will guide the individual self-activity at each self-upbringing stage. The article shows the role of authority as acknowledged by a young man in his own development. Thus, the following elements characterizing authority have been presented: authority formation, its impact on young people, the functioning of personal relationships and freedom of acknowledgement. They can help young people in the process of their development, in their goal to achieve their own “I”.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core