Word in a Transactional Approach to Upbringing through Fairy Tales : The Selected Aspects
Description
- Tytuł: Word in a Transactional Approach to Upbringing through Fairy Tales : The Selected Aspects
- Autor/Autorzy: MARIA SZYMAŃSKA (Autor)
- Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
- Rok: 2017
- ISSN: 2450-5358
- DOI: 10.12775/SPI.2017.4.002
- Adres www:: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2017.4.002
- Strony od-do:
- 35-56
- 1.28
- Język: angielski
- Abstrakt:
- Słowo w transakcyjnym podejściu do wychowania poprzez baśnie : wybrane aspekty Słowo posiada ogromne znaczenie w praktyce nauczycielskiej. Zasadniczo może być traktowane jako przekaźnik bezpośrednich i pośrednich treści, które posiadają wymiar pozytywny bądź negatywny. Słowo należy do elementów konstytuujących frazy, zdania itp. Spełnia wiele funkcji obejmujących różne dyscypliny naukowe. Jedna z nich to funkcja pedagogiczna, która realizowana jest w procesie wychowania za pomocą zróżnicowanych metod, technik itp. Zastosowanie ich jest zakorzenione w antropologicznym, etycznym, aksjologicznym i psychologicznym obszarze, co jest istotne w implementacji treści za ich pomocą. Efekty ich zastosowania zależą od wielu czynników. Jednym z nich jest podejście nauczyciela do wyboru odpowiednich metod. Dlatego też celem niniejszego artykułu jest wydobycie znaczenia funkcji słowa w aplikacji transakcyjnej teorii w wychowaniu uczniów poprzez baśnie. Ponadto prezentowane treści ukierunkowane są także na wyjaśnienie pojęcia „słowo”, następnie „teorii transakcyjnej” Luizy M. Rosenblatt, „transakcyjnego podejścia” do wychowania oraz interpretacji słów w baśniach.
- The word has enormous meaning in a teacher’s practice. Basically, it can be treated as a transmitter of direct and indirect contents that have a positive or negative dimension. The word belongs to elements constituting the phrase, sentence, story, speech, etc. and performs many functions covering varied disciplines of science, one of which is pedagogy. It takes party actively in the process of upbringing that is realized with differentiated methods, techniques. The are rooted in the anthropological, ethical, axiological, and psychological domain and seem to be indispensable in the implementation of content. The results of their usage depend on many factors, perhaps the most important being the teacher’s approach to the choice of methods. The goal of the paper is to elicit the meaning of the word functions while applying a transactional theory to student’s upbringing through fairy tales. Hence, the presentation is to explain the notion of the “word” and the “transactional theory” of Louise M. Rosenblatt, the “transactional approach” to upbringing, and the interpretation of words in the fairy tales.
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Word in a Transactional Approach to Upbringing through Fairy Tales : The Selected Aspects
- 003 $b 0000-0001-5244-5966
- 003 $a MARIA SZYMAŃSKA (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
- 008 $a 2017
- 011 $a 2450-5358
- 013 $a 10.12775/SPI.2017.4.002
- 014 $a https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2017.4.002
- 015 $a 35-56
- 016 $a 1.28
- 017 $a angielski
- 019 $a Słowo w transakcyjnym podejściu do wychowania poprzez baśnie : wybrane aspekty Słowo posiada ogromne znaczenie w praktyce nauczycielskiej. Zasadniczo może być traktowane jako przekaźnik bezpośrednich i pośrednich treści, które posiadają wymiar pozytywny bądź negatywny. Słowo należy do elementów konstytuujących frazy, zdania itp. Spełnia wiele funkcji obejmujących różne dyscypliny naukowe. Jedna z nich to funkcja pedagogiczna, która realizowana jest w procesie wychowania za pomocą zróżnicowanych metod, technik itp. Zastosowanie ich jest zakorzenione w antropologicznym, etycznym, aksjologicznym i psychologicznym obszarze, co jest istotne w implementacji treści za ich pomocą. Efekty ich zastosowania zależą od wielu czynników. Jednym z nich jest podejście nauczyciela do wyboru odpowiednich metod. Dlatego też celem niniejszego artykułu jest wydobycie znaczenia funkcji słowa w aplikacji transakcyjnej teorii w wychowaniu uczniów poprzez baśnie. Ponadto prezentowane treści ukierunkowane są także na wyjaśnienie pojęcia „słowo”, następnie „teorii transakcyjnej” Luizy M. Rosenblatt, „transakcyjnego podejścia” do wychowania oraz interpretacji słów w baśniach.
- 020 $a The word has enormous meaning in a teacher’s practice. Basically, it can be treated as a transmitter of direct and indirect contents that have a positive or negative dimension. The word belongs to elements constituting the phrase, sentence, story, speech, etc. and performs many functions covering varied disciplines of science, one of which is pedagogy. It takes party actively in the process of upbringing that is realized with differentiated methods, techniques. The are rooted in the anthropological, ethical, axiological, and psychological domain and seem to be indispensable in the implementation of content. The results of their usage depend on many factors, perhaps the most important being the teacher’s approach to the choice of methods. The goal of the paper is to elicit the meaning of the word functions while applying a transactional theory to student’s upbringing through fairy tales. Hence, the presentation is to explain the notion of the “word” and the “transactional theory” of Louise M. Rosenblatt, the “transactional approach” to upbringing, and the interpretation of words in the fairy tales.
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Word in a Transactional Approach to Upbringing through Fairy Tales : The Selected Aspects
- Author: MARIA SZYMAŃSKA (Autor)
- Journal: Studia Paedagogica Ignatiana
- Date: 2017
- Discipline: pedagogika
- Structure:
- Language: angielski
Files
Szymańska M_Word in a ........pdf (13.4 MB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published