Ludwik Piechnik SJ 19202006 Pierwszy kierownik Katedry Historii Owiaty 19971998 Akademii Ignatianum w Krakowie

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Ludwik Piechnik SJ 19202006 Pierwszy kierownik Katedry Historii Owiaty 19971998 Akademii Ignatianum w Krakowie
  • Autor/Autorzy: ANNA KRÓLIKOWSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2022
  • Tom: 25
  • Numer: 2
  • ISSN: 2299-4890
  • e-ISSN: 2450-5366
  • DOI: 10.12775/SPI.2022.2.003
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/download/38474/32568
  • Strony od-do: 63-76
  • Abstrakt:
    • W 2022 roku przypada 25 rocznica powstania Katedry Historii Wy­chowania funkcjonującej w ramach obecnego Wydziału Pedagogicz­nego Akademii Ignatianum w Krakowie. Celem artykułu jest zapre­zentowanie sylwetki pierwszego kierownika katedry, ks. prof. Ludwika Piechnika SJ. Badania przeprowadzono metodą analizy dokumentów - zarówno źródłowych, jak i opracowań. Artykuł wpisuje się w nurt ba­dań biograficznych. Śledząc edukacyjne losy ks. Ludwika Piechnika, można zauważyć, że jego życie utkane było z wydarzeń, decyzji, które budowały krok po kroku wychowawcę młodzieży, naukowca, wykładowcę akademickiego, wreszcie kierownika katedry. Był historykiem i pedagogiem, dlatego badanie przeszłości edukacyjnej pozostawało w polu jego głównych zainteresowań. Zajmowała go również edukacyjna teraźniejszość, w którą zaangażował się jako wychowawca i organizator opieki za­stępczej. Z analizy biografii Profesora Ludwika Piechnika wyłania się sylwetka osoby, która - przejawiając niezwykłą wrażliwość wobec dzieci i młodzieży - nie ograniczała się do analiz teoretycznych, ale wyrażała przekonanie, że trzeba być blisko tych, o których się pisze. Można zatem powiedzieć o nim, że potrafił umiejętnie łączyć teorię z edukacyjną praktyką.
    • 2022 will mark the 25th anniversary of the functioning of the Chair of the History of Education as part of the present Faculty of Peda- gogy of the Jesuit University Ignatianum in Krakow. The aim of the article is to present the profile of its first chairman, Father ProfessorLudwik Piechnik S.J. The research was carried out using the method of the analysis of documents - both source documents and studies. The article is written within the framework of the biographical research trend.Following the educational career of Fr. Ludwik Piechnik, one can see that his life was interwoven with events and decisions which all contrib- uted to the formation of an educator of youth, a scientist, a university lecturer, and finally the chair of the department. He was a historian and an educator, so the study of the educational past remained in his field of interest. He was also concerned with the educational present, and was involved as an educator and organizer of foster care. An analysis of Professor Ludwik Piechnik's biography reveals the profile of a person who, showing unusual sensitivity towards children and young people, did not limit himself to theoretical analyses, but expressed the conviction that one should be close to those about whom one writes. Therefore, it can be said that he was able to skillfully combine theory with educational practice.
  • Słowa kluczowe:
    • Akademia Ignatianum w Krakowie
    • historia oświaty i wychowania
    • jezuici
    • Ludwik Piechnik
    • pedagogika
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Ludwik Piechnik SJ 19202006 Pierwszy kierownik Katedry Historii Owiaty 19971998 Akademii Ignatianum w Krakowie
  • 003 $a ANNA KRÓLIKOWSKA (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-2818-1582
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2022
  • 009 $a 25
  • 010 $a 2
  • 011 $a 2299-4890
  • 012 $a 2450-5366
  • 013 $a 10.12775/SPI.2022.2.003
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/download/38474/32568
  • 015 $a 63-76
  • 019 $a W 2022 roku przypada 25 rocznica powstania Katedry Historii Wy­chowania funkcjonującej w ramach obecnego Wydziału Pedagogicz­nego Akademii Ignatianum w Krakowie. Celem artykułu jest zapre­zentowanie sylwetki pierwszego kierownika katedry, ks. prof. Ludwika Piechnika SJ. Badania przeprowadzono metodą analizy dokumentów - zarówno źródłowych, jak i opracowań. Artykuł wpisuje się w nurt ba­dań biograficznych. Śledząc edukacyjne losy ks. Ludwika Piechnika, można zauważyć, że jego życie utkane było z wydarzeń, decyzji, które budowały krok po kroku wychowawcę młodzieży, naukowca, wykładowcę akademickiego, wreszcie kierownika katedry. Był historykiem i pedagogiem, dlatego badanie przeszłości edukacyjnej pozostawało w polu jego głównych zainteresowań. Zajmowała go również edukacyjna teraźniejszość, w którą zaangażował się jako wychowawca i organizator opieki za­stępczej. Z analizy biografii Profesora Ludwika Piechnika wyłania się sylwetka osoby, która - przejawiając niezwykłą wrażliwość wobec dzieci i młodzieży - nie ograniczała się do analiz teoretycznych, ale wyrażała przekonanie, że trzeba być blisko tych, o których się pisze. Można zatem powiedzieć o nim, że potrafił umiejętnie łączyć teorię z edukacyjną praktyką.
  • 020 $a 2022 will mark the 25th anniversary of the functioning of the Chair of the History of Education as part of the present Faculty of Peda- gogy of the Jesuit University Ignatianum in Krakow. The aim of the article is to present the profile of its first chairman, Father ProfessorLudwik Piechnik S.J. The research was carried out using the method of the analysis of documents - both source documents and studies. The article is written within the framework of the biographical research trend.Following the educational career of Fr. Ludwik Piechnik, one can see that his life was interwoven with events and decisions which all contrib- uted to the formation of an educator of youth, a scientist, a university lecturer, and finally the chair of the department. He was a historian and an educator, so the study of the educational past remained in his field of interest. He was also concerned with the educational present, and was involved as an educator and organizer of foster care. An analysis of Professor Ludwik Piechnik's biography reveals the profile of a person who, showing unusual sensitivity towards children and young people, did not limit himself to theoretical analyses, but expressed the conviction that one should be close to those about whom one writes. Therefore, it can be said that he was able to skillfully combine theory with educational practice.
  • 021 $a Akademia Ignatianum w Krakowie
  • 021 $a historia oświaty i wychowania
  • 021 $a jezuici
  • 021 $a Ludwik Piechnik
  • 021 $a pedagogika
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

03_Królikowska-1.pdf (161 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published