Struktury narracyjne w edukacji z perspektywy etycznej

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Struktury narracyjne w edukacji z perspektywy etycznej
  • Autor/Autorzy: Maciej Jemioł (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2022
  • Tom: 25
  • Numer: 3
  • ISSN: 2299-4890
  • e-ISSN: 2450-5366
  • DOI: 10.12775/SPI.2022.3.005
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/download/37970/33309
  • Strony od-do: 105-126
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Celem niniejszego artykułu jest przyjrzenie się temu, w jaki sposób rozmaite problemy natury etycznej dotyczące edukacji powiązane są ze strukturami narracyjnymi, które występują w procesach edukacyj­nych. Wywód, oparty m.in. na uwagach Michaela Oakeshotta, Erika H. Eriksona, Richarda Pringa i Arthura C. Danto, dotyczy zwłaszcza trzech rodzajów takich narracji: instrumentalnych, obiektywnych i pod­miotowych. Narracje instrumentalne, czyli te wykorzystywane przez nauczycieli w procesach dydaktycznych (np. bajki, anegdoty), przy­wołane są tu w kontekście problemu reprezentacji marginalizowanych grup w systemie szkolnictwa. Narracje obiektywne, dotyczące świata i funkcjonujących w nim systemów społecznych, omawia się tutaj w od­niesieniu do zasady moralnej Eriksona, która zakłada, że należy czynić drugiemu to, co przyczyni się do jego rozwoju, w tej samej mierze, w jakiej przyczyni się do naszego. Narracje podmiotowe, a więc te, które opowiadają sobie sami uczniowie i nauczyciele i które dotyczą ich życia, ukazane są w świetle potrzeby moralnego wychowania mło­dzieży. W każdym z tym przypadków odsłania się obraz perspektywy struktur narracyjnych jako dobrego formalnego odniesienia do debat nad moralnymi problemami edukacji.
    • The aim of this article is to reflect on how many ethical problems con- cerning education relate to the narrative structures that can be found the education process. These considerations, rooted in the works of Michael Oakeshott, Erik H. Erikson, Richard Pring, and Arthur C. Dan- to, among others, refer primarily to three kinds of narratives: instru- mental, objective, and subjective. Instrumental narratives, which are used by teachers in didactic processes (e.g., fables or anecdotes), are discussed here in the context of the problem of representing marginalized groups in the school system. Objective narratives, about the outside world and its social institutions, are related to the moral rule of Erikson, which is that one should do to another that which will advance the other's growth, even as it advances one's own. Subjec- tive narrations, which teachers as well as learners tell to themselves, are shown here in combination with the need for the moral education of youths. In all of these examples, we see narrative structures as a good formal point of reference for a discussion of the moral prob- lems in education
  • Słowa kluczowe:
    • edukacja
    • etyka
    • narracja
    • narracje
  • Dyscyplina: filozofia

MARC

  • 002 $a Struktury narracyjne w edukacji z perspektywy etycznej
  • 003 $a Maciej Jemioł (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2022
  • 009 $a 25
  • 010 $a 3
  • 011 $a 2299-4890
  • 012 $a 2450-5366
  • 013 $a 10.12775/SPI.2022.3.005
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/download/37970/33309
  • 015 $a 105-126
  • 017 $a polski
  • 019 $a Celem niniejszego artykułu jest przyjrzenie się temu, w jaki sposób rozmaite problemy natury etycznej dotyczące edukacji powiązane są ze strukturami narracyjnymi, które występują w procesach edukacyj­nych. Wywód, oparty m.in. na uwagach Michaela Oakeshotta, Erika H. Eriksona, Richarda Pringa i Arthura C. Danto, dotyczy zwłaszcza trzech rodzajów takich narracji: instrumentalnych, obiektywnych i pod­miotowych. Narracje instrumentalne, czyli te wykorzystywane przez nauczycieli w procesach dydaktycznych (np. bajki, anegdoty), przy­wołane są tu w kontekście problemu reprezentacji marginalizowanych grup w systemie szkolnictwa. Narracje obiektywne, dotyczące świata i funkcjonujących w nim systemów społecznych, omawia się tutaj w od­niesieniu do zasady moralnej Eriksona, która zakłada, że należy czynić drugiemu to, co przyczyni się do jego rozwoju, w tej samej mierze, w jakiej przyczyni się do naszego. Narracje podmiotowe, a więc te, które opowiadają sobie sami uczniowie i nauczyciele i które dotyczą ich życia, ukazane są w świetle potrzeby moralnego wychowania mło­dzieży. W każdym z tym przypadków odsłania się obraz perspektywy struktur narracyjnych jako dobrego formalnego odniesienia do debat nad moralnymi problemami edukacji.
  • 020 $a The aim of this article is to reflect on how many ethical problems con- cerning education relate to the narrative structures that can be found the education process. These considerations, rooted in the works of Michael Oakeshott, Erik H. Erikson, Richard Pring, and Arthur C. Dan- to, among others, refer primarily to three kinds of narratives: instru- mental, objective, and subjective. Instrumental narratives, which are used by teachers in didactic processes (e.g., fables or anecdotes), are discussed here in the context of the problem of representing marginalized groups in the school system. Objective narratives, about the outside world and its social institutions, are related to the moral rule of Erikson, which is that one should do to another that which will advance the other's growth, even as it advances one's own. Subjec- tive narrations, which teachers as well as learners tell to themselves, are shown here in combination with the need for the moral education of youths. In all of these examples, we see narrative structures as a good formal point of reference for a discussion of the moral prob- lems in education
  • 021 $a edukacja
  • 021 $a etyka
  • 021 $a narracja
  • 021 $a narracje
  • 966 $a filozofia

Dublin Core

Files

05_Jemioł.pdf (189 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published