Historia i kierunki rozwoju badań jakościowych za granicą i ich wymiar rozwojowy

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Historia i kierunki rozwoju badań jakościowych za granicą i ich wymiar rozwojowy
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Forum Pedagogiczne
  • Rok: 2022
  • Tom: 12/2022
  • Numer: 1
  • ISSN: 2083-6325
  • e-ISSN: 2449-7142
  • DOI: 0.21697/fp.2022.1.20
  • Adres www:: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/view/868
  • Strony od-do:
    • 311
    • 1 arkusz
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie historii badań jakościowych za granicą. Głównym problemem badawczym podjętym przez autorki jest pytanie, jak kształtuje się historia badań jakościowych za granicą i jakie to może mieć implikacje dla praktyki badawczej również w naszym kraju. Została przyjęta metoda hermeneutyczna, badania tekstów w celu wyciągnięcia kolejnych, oryginalnych wniosków w tym dla dalszej praktyki badawczej. W pierwszej części niniejszego artykułu zostały ukazane fazy rozwoju badań jakościowych, począwszy od okresu wczesnych badań klasycznych, poprzez okres tworzenia się oryginalnych tradycji i okres sprawdzenia podstaw i paradygmatu badań, aż do okresu nowej systematyzacji metod, procedur i standardów. Ta część zawiera szczegółowy przeglądowy materiał. Druga część to ustalenia metodologiczne. Ukazano, czym są w swojej istocie badania jakościowe na podstawie literatury przedmiotu, zwracając baczną uwagę na ich charakterystyczne cechy stanowiące o ich niepowtarzalnym charakterze. Dokonano także klasyfkacji metod jakościowych. W artykule podkreślono również rolę badacza metod jakościowych, różniącą się znacznie od roli badacza w przypadku wyboru metod ilościowych. Całość zachęca do przyjrzenia się dorobkowi metodologicznemu perspektywy jakościowej i jeszcze głębszego docenienie jej unikatowych walorów.
    • The purpose of that article is to depict history of qualitative methods. The main research problem undertaken by the authors is the question  of how the history of qualitative research abroad is shaped and what implications it may have for research practice in our country. The hermeneutical method was adopted, the  study of texts in order to draw further, original conclusions, including further research practice. The first part shows the phases of its development, starting from the period of early classical research, through the period of the formation of original traditions and the period of checking the foundations and paradigm of research, to the period of new systematization of methods, procedures and standards. Such a division is relatively unknown and is a novelty. This makes it valuable. This section provides a detailed overview of the material. The second part contains methodological findings. It shows what qualitative research is in its essence on the basis of the literature on the subject, paying close attention to their characteristic features constituting their unique character. The classification of qualitative methods was presented. The article also emphasizes the role of the researcher of qualitative methods that is significantly dixerent from the role in the case of quantitative methods. The full pictureencourages us to look at the methodological achievements of the qualitative perspective and even deeper appreciate their unique values.
  • Słowa kluczowe:
    • badania jakościowe
    • klasyfkacja metod jakościowych
    • nauki społeczne
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Historia i kierunki rozwoju badań jakościowych za granicą i ich wymiar rozwojowy
  • 003 $b 0000-0002-4612-6464
  • 003 $a ANETA KAMIŃSKA (Autor)
  • 003 $b http://orcid.org/0000-0001-8415-3925
  • 003 $a Olena Bocharova (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Forum Pedagogiczne
  • 008 $a 2022
  • 009 $a 12/2022
  • 010 $a 1
  • 011 $a 2083-6325
  • 012 $a 2449-7142
  • 013 $a 0.21697/fp.2022.1.20
  • 014 $a https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/view/868
  • 015 $a 311
  • 016 $a 1 arkusz
  • 017 $a polski
  • 019 $a Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie historii badań jakościowych za granicą. Głównym problemem badawczym podjętym przez autorki jest pytanie, jak kształtuje się historia badań jakościowych za granicą i jakie to może mieć implikacje dla praktyki badawczej również w naszym kraju. Została przyjęta metoda hermeneutyczna, badania tekstów w celu wyciągnięcia kolejnych, oryginalnych wniosków w tym dla dalszej praktyki badawczej. W pierwszej części niniejszego artykułu zostały ukazane fazy rozwoju badań jakościowych, począwszy od okresu wczesnych badań klasycznych, poprzez okres tworzenia się oryginalnych tradycji i okres sprawdzenia podstaw i paradygmatu badań, aż do okresu nowej systematyzacji metod, procedur i standardów. Ta część zawiera szczegółowy przeglądowy materiał. Druga część to ustalenia metodologiczne. Ukazano, czym są w swojej istocie badania jakościowe na podstawie literatury przedmiotu, zwracając baczną uwagę na ich charakterystyczne cechy stanowiące o ich niepowtarzalnym charakterze. Dokonano także klasyfkacji metod jakościowych. W artykule podkreślono również rolę badacza metod jakościowych, różniącą się znacznie od roli badacza w przypadku wyboru metod ilościowych. Całość zachęca do przyjrzenia się dorobkowi metodologicznemu perspektywy jakościowej i jeszcze głębszego docenienie jej unikatowych walorów.
  • 020 $a The purpose of that article is to depict history of qualitative methods. The main research problem undertaken by the authors is the question  of how the history of qualitative research abroad is shaped and what implications it may have for research practice in our country. The hermeneutical method was adopted, the  study of texts in order to draw further, original conclusions, including further research practice. The first part shows the phases of its development, starting from the period of early classical research, through the period of the formation of original traditions and the period of checking the foundations and paradigm of research, to the period of new systematization of methods, procedures and standards. Such a division is relatively unknown and is a novelty. This makes it valuable. This section provides a detailed overview of the material. The second part contains methodological findings. It shows what qualitative research is in its essence on the basis of the literature on the subject, paying close attention to their characteristic features constituting their unique character. The classification of qualitative methods was presented. The article also emphasizes the role of the researcher of qualitative methods that is significantly dixerent from the role in the case of quantitative methods. The full pictureencourages us to look at the methodological achievements of the qualitative perspective and even deeper appreciate their unique values.
  • 021 $a badania jakościowe
  • 021 $a klasyfkacja metod jakościowych
  • 021 $a nauki społeczne
  • 022 $a classification of qualitative research
  • 022 $a qualitative research
  • 022 $a social science
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2022_A.Kamińska, O. Bocharova_Historia i kierunku rozwoju (..).pdf (220 KB)

  • Licence: CC BY-SA 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published