Fanatyzm jako problem wychowawczy

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Fanatyzm jako problem wychowawczy
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Międzykulturowa
  • Rok: 2023
  • Tom: 20
  • Numer: 1
  • ISSN: 2299-4106
  • DOI: 10.15804/em.2023.01.03
  • Adres www:: https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/em/20/em2003.pdf
  • Strony od-do: 47-58
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Wychowanie jest takim wprowadzaniem w wartości, dzięki któremu stają się one stałym punktem odniesienia w działaniu, a nawyk odnoszenia się do norm przez te wartości wskazywanych i ich stosowanie był utrwalony. Jednakże bezwarunkowe, bezwzględne i żarliwe stosowanie się do norm jest przejawem fanatyzmu. Artykuł, odnosząc się do dwóch koncepcji filozoficznych, próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak można wychowywać do opowiadania się po stronie wartości, unikając jednocześnie kształtowania w osobie wychowywanej postawy fanatycznej. Analizowane jest podejście L. Kołakowskiego i R. Rorty’ego kładące nacisk na zasadę niekonsekwencji oraz podejście A. MacIntyre wskazujące na etykę cnoty.
    • Education is such an introduction into values thanks to which they become a constant point of reference in action, and in this way the habit of referring to the norms indicated by these values and their application is perpetuated. However, unconditional, ruthless and passionate compliance with the norms is a symptom of fanaticism. Referring to two philosophical concepts, the article is an attempt to answer the question of how to educate people to opt for the values while avoiding shaping a fanatical attitude in the educated person. The approach of L. Kołakowski and R. Rorty, emphasizing the principle of inconsistency, and the approach of A. MacIntyre pointing to the virtue ethics are analyzed.
  • Słowa kluczowe:
    • fanatyzm
    • filozofia wychowania
    • socjologia wychowania
    • wartości
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Fanatyzm jako problem wychowawczy
  • 003 $b 0000-0003-1084-0487
  • 003 $a Jan Gałkowski (Autor)
  • 003 $b ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2645-2147
  • 003 $a STANISŁAW GAŁKOWSKI (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Międzykulturowa
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 20
  • 010 $a 1
  • 011 $a 2299-4106
  • 013 $a 10.15804/em.2023.01.03
  • 014 $a https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/em/20/em2003.pdf
  • 015 $a 47-58
  • 017 $a polski
  • 019 $a Wychowanie jest takim wprowadzaniem w wartości, dzięki któremu stają się one stałym punktem odniesienia w działaniu, a nawyk odnoszenia się do norm przez te wartości wskazywanych i ich stosowanie był utrwalony. Jednakże bezwarunkowe, bezwzględne i żarliwe stosowanie się do norm jest przejawem fanatyzmu. Artykuł, odnosząc się do dwóch koncepcji filozoficznych, próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak można wychowywać do opowiadania się po stronie wartości, unikając jednocześnie kształtowania w osobie wychowywanej postawy fanatycznej. Analizowane jest podejście L. Kołakowskiego i R. Rorty’ego kładące nacisk na zasadę niekonsekwencji oraz podejście A. MacIntyre wskazujące na etykę cnoty.
  • 020 $a Education is such an introduction into values thanks to which they become a constant point of reference in action, and in this way the habit of referring to the norms indicated by these values and their application is perpetuated. However, unconditional, ruthless and passionate compliance with the norms is a symptom of fanaticism. Referring to two philosophical concepts, the article is an attempt to answer the question of how to educate people to opt for the values while avoiding shaping a fanatical attitude in the educated person. The approach of L. Kołakowski and R. Rorty, emphasizing the principle of inconsistency, and the approach of A. MacIntyre pointing to the virtue ethics are analyzed.
  • 021 $a fanatyzm
  • 021 $a filozofia wychowania
  • 021 $a socjologia wychowania
  • 021 $a wartości
  • 022 $a fanaticism
  • 022 $a philosophy of education
  • 022 $a sociology of education
  • 022 $a values
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2023_art_Gałkowski S., Jan P. Gałkowski_Fanatyzm jako problem wychowawczy.pdf (359 KB)

  • Licence: CC BY-NC-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published