Człowiek - wychowanek - uczeń odmienny neurorozwojowo w przestrzeni pedagogiki towarzyszenia
Description
- Tytuł: Człowiek - wychowanek - uczeń odmienny neurorozwojowo w przestrzeni pedagogiki towarzyszenia
- Autor/Autorzy: Agata Borowska (Autor)
- Nazwa czasopisma: Forum Pedagogiczne
- Rok: 2022
- Tom: 12
- Numer: 1
- ISSN: 2083-6325
- e-ISSN: 2449-7142
- DOI: 10.21697/fp.2022.1.29
- Adres www:: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/10630/9207
- Strony od-do: 473-493
- Abstrakt:
- Artykuł skupia się na wyjaśnieniu istoty pedagogiki towarzyszenia w procesie wychowawczym w autonomicznej przestrzeni świadomości relacyjnej wychowawca - wychowanek. Podejmuje temat rozumienia wymiaru duchowego i jego wpływu na kształtowanie się procesu w kierunku samodzielności, samostanowienia wychowanka, w który wpisana jest osobowa godność człowieka. Obecność dwóch interpretacji - antropologicznej i duchowej wzbogaca rozumienie istoty człowieka również w relacji z Transcedentem - Bogiem. Podnosi kwestię istotnego związku pomiędzy personalizmem a wychowywaniem religijnym, mającym wpływ na kształtowanie się postaw moralno-etycznych wychowanka. Stanowi wołanie o wychowywanie w duchu osób sprawnych inaczej, odmiennie, bez wartościowania i nadawania stereotypowych schematów postrzegania takich ludzi. Uwzględnienie perspektywy neuroodmienności w neuroróżnorodnym świecie wnosi kontekst rozumienia człowieka sprawnego inaczej, nie w obszarze medykalizacyjnym, ale społeczno-kulturowo-filozoficznym.
- The article focuses on explaining the essence of the pedagogical accompaniment in the educational process in the autonomous space of relational awareness, educator - pupil. It deals with the subject of understanding the spiritual dimension and its influence on the shaping of the process towards independence, self-determination of the pupil, in which the personal dignity of the human being is inscribed. The presence of two interpretations - anthropological and spiritual, enriches the understanding of the human being also in relation to the Transcendent - God. It discusses the issue of a crucial relationship between personalism and religious upbringing, which influences the shaping of the pupil's moral and ethical attitudes. It is a call to educate in a spirit that understands people who can act differently, without evaluating and giving stereotypical patterns of their perception. Incorporating the neurodiversity perspective in the world of neurodiversity introduces the context of otherwise proficient human understanding not in the area of medicalization but in the area of socio-cultural-philosophical nature.
- Słowa kluczowe:
- duchowość ignacjańska
- godność osobowa
- koncepcja neuroróżnorodności
- paradygmat patologii
- pedagogika towarzyszenia
- poznanie religijne
- świadomość relacyjna
- wychowanek odmienny neurorozwojowo (ASD)
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Człowiek - wychowanek - uczeń odmienny neurorozwojowo w przestrzeni pedagogiki towarzyszenia
- 003 $a Agata Borowska (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Forum Pedagogiczne
- 008 $a 2022
- 009 $a 12
- 010 $a 1
- 011 $a 2083-6325
- 012 $a 2449-7142
- 013 $a 10.21697/fp.2022.1.29
- 014 $a https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/10630/9207
- 015 $a 473-493
- 019 $a Artykuł skupia się na wyjaśnieniu istoty pedagogiki towarzyszenia w procesie wychowawczym w autonomicznej przestrzeni świadomości relacyjnej wychowawca - wychowanek. Podejmuje temat rozumienia wymiaru duchowego i jego wpływu na kształtowanie się procesu w kierunku samodzielności, samostanowienia wychowanka, w który wpisana jest osobowa godność człowieka. Obecność dwóch interpretacji - antropologicznej i duchowej wzbogaca rozumienie istoty człowieka również w relacji z Transcedentem - Bogiem. Podnosi kwestię istotnego związku pomiędzy personalizmem a wychowywaniem religijnym, mającym wpływ na kształtowanie się postaw moralno-etycznych wychowanka. Stanowi wołanie o wychowywanie w duchu osób sprawnych inaczej, odmiennie, bez wartościowania i nadawania stereotypowych schematów postrzegania takich ludzi. Uwzględnienie perspektywy neuroodmienności w neuroróżnorodnym świecie wnosi kontekst rozumienia człowieka sprawnego inaczej, nie w obszarze medykalizacyjnym, ale społeczno-kulturowo-filozoficznym.
- 020 $a The article focuses on explaining the essence of the pedagogical accompaniment in the educational process in the autonomous space of relational awareness, educator - pupil. It deals with the subject of understanding the spiritual dimension and its influence on the shaping of the process towards independence, self-determination of the pupil, in which the personal dignity of the human being is inscribed. The presence of two interpretations - anthropological and spiritual, enriches the understanding of the human being also in relation to the Transcendent - God. It discusses the issue of a crucial relationship between personalism and religious upbringing, which influences the shaping of the pupil's moral and ethical attitudes. It is a call to educate in a spirit that understands people who can act differently, without evaluating and giving stereotypical patterns of their perception. Incorporating the neurodiversity perspective in the world of neurodiversity introduces the context of otherwise proficient human understanding not in the area of medicalization but in the area of socio-cultural-philosophical nature.
- 021 $a duchowość ignacjańska
- 021 $a godność osobowa
- 021 $a koncepcja neuroróżnorodności
- 021 $a paradygmat patologii
- 021 $a pedagogika towarzyszenia
- 021 $a poznanie religijne
- 021 $a świadomość relacyjna
- 021 $a wychowanek odmienny neurorozwojowo (ASD)
- 022 $a Ignatian spirituality
- 022 $a pathology paradigm
- 022 $a pedagogical accompaniment
- 022 $a personal dignity
- 022 $a pupil with different neurodevelopmental characteristics (ASD)
- 022 $a relational awareness
- 022 $a religious cognition
- 022 $a the concept of neurodiversity
- 966 $a pedagogika
- 985 $b Szkoła Doktorska
Dublin Core
Indexes
- Title: Człowiek - wychowanek - uczeń odmienny neurorozwojowo w przestrzeni pedagogiki towarzyszenia
- Author: Agata Borowska (Autor)
- Journal: Forum Pedagogiczne
- Date: 2022
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure: Szkoła Doktorska