The Relationship Between the Harmonious Passion Development and the Human Integral Development: Educational Perspective in Brief

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: The Relationship Between the Harmonious Passion Development and the Human Integral Development: Educational Perspective in Brief
  • Autor/Autorzy: MARIA SZYMAŃSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
  • Rok: 2023
  • Tom: 22
  • Numer: 63
  • ISSN: 1643-9171
  • e-ISSN: 2391-9485
  • DOI: 10.35765/hw.2023.2263.05
  • Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2472/2234
  • Strony od-do: 33-42
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest poznanie związku pomiędzy integralnym rozwojem człowieka z rozwojem harmonijnej pasji (HP). PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy prowadzonych badań zawiera się w pytaniu: Jakie przedstawia się związek pasji w wymiarze harmonijnym z integralnym rozwojem podmiotu edukacyjnego? Udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie umożliwia zastosowanie metody hermeneutycznej eksplorującej znaczenie tegoż związku fenomenologicznego. PROCES WYWODU: Proces badawczy ma charakter teoriopoznawczy. Odnosi się do dualistycznego modelu pasji, zwłaszcza harmonijnej pasji, integralnego rozwoju człowieka. Dostrzeżenie korelacji pomiędzy powyższymi aspektami może być nie lada wyzwaniem dla nauczycieli i uczniów z ich postawą pełną pasji dla odkrywania i formowania własnej tożsamości. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza zgromadzonego materiału wskazała na znaczenie rozwoju harmonijnej pasji dla integralnego rozwoju podmiotów edukacyjnych w przestrzeni życia biologicznego, psychologicznego, społecznego, kulturowego i duchowego oraz kształtowania się autonomicznej tożsamości. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Badania teoretyczne w powyższym obszarze mogą zwrócić uwagę pedagogów na znaczenie harmonijnej pasji postrzeganej wielowymiarowo, odzwierciedlanej w działalności edukacyjnej, co wymaga rewizji i aktualizacji programów edukacyjnych, stymulujących wydobywanie potencjału twórczego podmiotów edukacyjnych. Może to służyć głębszemu poznawaniu siebie, innych i świata na drodze autonomicznego stawania się Self.
    • RESEARCH OBJECTIVE: The scientific aim of the article is to learn the relationship between the integral human development and the development of harmonious passion (HP) and the human integral development and upbringing. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem of the conducted research is contained in the question: What is the relationship between harmonious passion with the integral development of the educational entity. Answering this question enables the use of the hermeneutic method exploring the meaning of this phenomenological relationship. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The research process is epistemological in nature. It refers to the dualistic model of passion, particularly to the harmonious passion, and the integral human development. Noticing the correlation between the above-mentioned aspects can be a significant challenge for the teachers and students with their passionate attitude, discovering and forming their own identity. RESEARCH RESULTS: The analysis of the collected material indicated the importance of the development of a harmonious passion for the integral development of educational entities in the space of biological, psychological, social, cultural and spiritual life, and the formation of an autonomous identity. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Theoretical research in the above-mentioned area can draw the educators' attention to the harmonious passion seen in a multidimensional perspective, reflected in the educational activity, what needs revising and updating educational programs that stimulate the actualization of creative potential of educational entities. This can be used to get to know oneself, others and the world more deeply on the path of autonomous self-becoming.
  • Słowa kluczowe:
    • dualistyczny model pasji
    • harmonijna pasja
    • integralny rozwój i wychowanie
    • pasja
    • podmioty edukacyjne
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a The Relationship Between the Harmonious Passion Development and the Human Integral Development: Educational Perspective in Brief
  • 003 $b 0000-0001-5244-5966
  • 003 $a MARIA SZYMAŃSKA (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Horyzonty Wychowania
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 22
  • 010 $a 63
  • 011 $a 1643-9171
  • 012 $a 2391-9485
  • 013 $a 10.35765/hw.2023.2263.05
  • 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2472/2234
  • 015 $a 33-42
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest poznanie związku pomiędzy integralnym rozwojem człowieka z rozwojem harmonijnej pasji (HP). PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy prowadzonych badań zawiera się w pytaniu: Jakie przedstawia się związek pasji w wymiarze harmonijnym z integralnym rozwojem podmiotu edukacyjnego? Udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie umożliwia zastosowanie metody hermeneutycznej eksplorującej znaczenie tegoż związku fenomenologicznego. PROCES WYWODU: Proces badawczy ma charakter teoriopoznawczy. Odnosi się do dualistycznego modelu pasji, zwłaszcza harmonijnej pasji, integralnego rozwoju człowieka. Dostrzeżenie korelacji pomiędzy powyższymi aspektami może być nie lada wyzwaniem dla nauczycieli i uczniów z ich postawą pełną pasji dla odkrywania i formowania własnej tożsamości. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza zgromadzonego materiału wskazała na znaczenie rozwoju harmonijnej pasji dla integralnego rozwoju podmiotów edukacyjnych w przestrzeni życia biologicznego, psychologicznego, społecznego, kulturowego i duchowego oraz kształtowania się autonomicznej tożsamości. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Badania teoretyczne w powyższym obszarze mogą zwrócić uwagę pedagogów na znaczenie harmonijnej pasji postrzeganej wielowymiarowo, odzwierciedlanej w działalności edukacyjnej, co wymaga rewizji i aktualizacji programów edukacyjnych, stymulujących wydobywanie potencjału twórczego podmiotów edukacyjnych. Może to służyć głębszemu poznawaniu siebie, innych i świata na drodze autonomicznego stawania się Self.
  • 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The scientific aim of the article is to learn the relationship between the integral human development and the development of harmonious passion (HP) and the human integral development and upbringing. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem of the conducted research is contained in the question: What is the relationship between harmonious passion with the integral development of the educational entity. Answering this question enables the use of the hermeneutic method exploring the meaning of this phenomenological relationship. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The research process is epistemological in nature. It refers to the dualistic model of passion, particularly to the harmonious passion, and the integral human development. Noticing the correlation between the above-mentioned aspects can be a significant challenge for the teachers and students with their passionate attitude, discovering and forming their own identity. RESEARCH RESULTS: The analysis of the collected material indicated the importance of the development of a harmonious passion for the integral development of educational entities in the space of biological, psychological, social, cultural and spiritual life, and the formation of an autonomous identity. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Theoretical research in the above-mentioned area can draw the educators' attention to the harmonious passion seen in a multidimensional perspective, reflected in the educational activity, what needs revising and updating educational programs that stimulate the actualization of creative potential of educational entities. This can be used to get to know oneself, others and the world more deeply on the path of autonomous self-becoming.
  • 021 $a dualistyczny model pasji
  • 021 $a harmonijna pasja
  • 021 $a integralny rozwój i wychowanie
  • 021 $a pasja
  • 021 $a podmioty edukacyjne
  • 022 $a dualistic model of passion
  • 022 $a educational subjects
  • 022 $a harmonious passion
  • 022 $a integral development and upbringing
  • 022 $a passion
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2023_art_Szymańska M_The relationship Between.....pdf (402 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published