Miejsce religii w życiu osób zdolnych

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Miejsce religii w życiu osób zdolnych
  • Autor/Autorzy: ANETA KAMIŃSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2023
  • Tom: 26
  • Numer: 4
  • ISSN: 2299-4890
  • DOI: 10.12775/SPI.2023.4.004
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/43206/37161
  • Strony od-do: 75-92
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Celem niniejszego artykułu jest ukazanie miejsca religii w życiu badanych osób zdolnych. Przedmiotem badań własnych uczyniono rozumienie religii przez osoby zdolne. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metod jakościowych w paradygmacie interpretatywnym. Użyto do nich analizy proksemicznej. Analiza wyników badań prowadzi do wniosku, że religia jest istotna w życiu badanych osób zdolnych. Jest ona nieodzownym elementem na ich drodze do dojrzałości osobowej i wszechstronnego rozwoju. Wiara w Boga pozwala im odkrywać sens życia, pomaga określać własne cele i pomyślnie je realizować. Dzięki niej osoby badane odkrywają poczucie wspólnoty i zyskują oparcie w innych wierzących osobach – przyjaciołach z parafii i członkach rodziny. Wiara umacnia ich w poczuciu bezpieczeństwa i doświadczeniu indywidualnego spełnienia oraz chroni od powielania destrukcyjnych wzorców. Posiadanie zdolności ogólnych, specyficznych i wysokich wyników w nauce nie przeszkadza badanym w przeżywaniu swojej wiary. Wśród implikacji pedagogicznych na podkreślenie zasługuje konieczność integralnego postrzegania osoby, która do holistycznego rozwoju potrzebuje również wiary w Boga. W tej perspektywie wierzący wychowawcy, nauczyciele i rodzice mogą być wzorem dla młodych pokoleń oraz towarzyszyć im w ich wierze i codziennym życiu.
    • The aim of the article is to show the place of religion in the lives of gifted people. The subject of the related research was gifted peo-ple’s understanding of religion. It was conducted using qualitative methods in the interpretive paradigm. Proxemic analysis was per-formed on the research results, leading to the conclusion that religion is important in the lives of gifted people. It is an indispensable ele-ment on their path to personal maturity and comprehensive develop-ment. Faith in God allows them to discover the meaning of life and helps them to define their own goals and successfully achieve them. Thanks to religion, the respondents discovered a sense of commu-nity and gained the support of other believers – friends from the parish and family members. Faith strengthens them in their sense of security and the experience of individual fulfillment and it protects from repeating destructive behavioral patterns. Having general and specific abilities and achieving academic success did not prevent the respondents from living their faith. Among the pedagogical implica-tions, it is worth emphasizing the need for an integral perception of a person who also needs faith in God for their holistic development. In this perspective, educators, teachers, and parents who share their faith in God can play an important role for the younger generations and can accompany them in their faith and everyday life.
  • Słowa kluczowe:
    • duchowość
    • osoby zdolne
    • religia
    • wiara
    • zdolności
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Miejsce religii w życiu osób zdolnych
  • 003 $a ANETA KAMIŃSKA (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-4612-6464
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 26
  • 010 $a 4
  • 011 $a 2299-4890
  • 013 $a 10.12775/SPI.2023.4.004
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/43206/37161
  • 015 $a 75-92
  • 017 $a polski
  • 019 $a Celem niniejszego artykułu jest ukazanie miejsca religii w życiu badanych osób zdolnych. Przedmiotem badań własnych uczyniono rozumienie religii przez osoby zdolne. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metod jakościowych w paradygmacie interpretatywnym. Użyto do nich analizy proksemicznej. Analiza wyników badań prowadzi do wniosku, że religia jest istotna w życiu badanych osób zdolnych. Jest ona nieodzownym elementem na ich drodze do dojrzałości osobowej i wszechstronnego rozwoju. Wiara w Boga pozwala im odkrywać sens życia, pomaga określać własne cele i pomyślnie je realizować. Dzięki niej osoby badane odkrywają poczucie wspólnoty i zyskują oparcie w innych wierzących osobach – przyjaciołach z parafii i członkach rodziny. Wiara umacnia ich w poczuciu bezpieczeństwa i doświadczeniu indywidualnego spełnienia oraz chroni od powielania destrukcyjnych wzorców. Posiadanie zdolności ogólnych, specyficznych i wysokich wyników w nauce nie przeszkadza badanym w przeżywaniu swojej wiary. Wśród implikacji pedagogicznych na podkreślenie zasługuje konieczność integralnego postrzegania osoby, która do holistycznego rozwoju potrzebuje również wiary w Boga. W tej perspektywie wierzący wychowawcy, nauczyciele i rodzice mogą być wzorem dla młodych pokoleń oraz towarzyszyć im w ich wierze i codziennym życiu.
  • 020 $a The aim of the article is to show the place of religion in the lives of gifted people. The subject of the related research was gifted peo-ple’s understanding of religion. It was conducted using qualitative methods in the interpretive paradigm. Proxemic analysis was per-formed on the research results, leading to the conclusion that religion is important in the lives of gifted people. It is an indispensable ele-ment on their path to personal maturity and comprehensive develop-ment. Faith in God allows them to discover the meaning of life and helps them to define their own goals and successfully achieve them. Thanks to religion, the respondents discovered a sense of commu-nity and gained the support of other believers – friends from the parish and family members. Faith strengthens them in their sense of security and the experience of individual fulfillment and it protects from repeating destructive behavioral patterns. Having general and specific abilities and achieving academic success did not prevent the respondents from living their faith. Among the pedagogical implica-tions, it is worth emphasizing the need for an integral perception of a person who also needs faith in God for their holistic development. In this perspective, educators, teachers, and parents who share their faith in God can play an important role for the younger generations and can accompany them in their faith and everyday life.
  • 021 $a duchowość
  • 021 $a osoby zdolne
  • 021 $a religia
  • 021 $a wiara
  • 021 $a zdolności
  • 022 $a abilities
  • 022 $a faith
  • 022 $a gifted people
  • 022 $a religion
  • 022 $a spirituality
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2023_art_Kamińska A_Miejsce religii....pdf (177 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published