Walor edukacyjny pedagogiki towarzyszenia

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Walor edukacyjny pedagogiki towarzyszenia
  • Autor/Autorzy: ZBIGNIEW MAREK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2023
  • Tom: 26
  • Numer: 4
  • ISSN: 2299-4890
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/41722
  • Strony od-do: 57-74
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Działania pedagogiczne zakładają wspomaganie rozwoju osoby wychowanka poprzez pomoc w osiąganiu dobrostanu, harmonii w relacjach z sobą i otoczeniem, a w konsekwencji w osiąganiu założonych celów. Tak nakreślona wizja rozwoju człowieka w praktyce pedagogicznej może jednak przyjmować różne postaci. W artykule ukazano wizję wspomagania pedagogicznego, która wynika z postrzegania człowieka i jego rozwoju w ujęciu pedagogiki towarzyszenia, zwanej też pedagogiką jezuicką. Przedmiotem refleksji jest duchowość wyrastająca z ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli. Jej specyfiką jest teocentryczne i chrystocentryczne postrzeganie świata i człowieka. W duchowości tej na szczególną uwagę zasługują dwie zasady: magis oraz cura personalis, które zarówno w praktyce, jak i refleksji naukowej zdają się stwarzać warunki do wywoływania efektu synergicznego. Odwołując się do przesłania zawartego w tych zasadach, w artykule zaprezentowano możliwości korzystania z pedagogiki towarzyszenia w codziennych oddziaływaniach edukacyjno-wychowawczych.
    • Pedagogical work supports the development of the pupil by helpingto achieve well-being, harmony in relationships with oneself and theenvironment, and, consequently, one’s goals. However, this vision ofhuman development in pedagogical practice may take various forms.The article presents the vision of pedagogical support which resultsfrom the perception of humankind and personal development interms of accompaniment pedagogy, also known as Jesuit pedagogy.The subject of reflection is the spirituality that arises from the spiritualexercises of St. Ignatius of Loyola. Its uniqueness lies in its theocentricand Christocentric perception of the world and humankind. In thisspirituality, two principles deserve special attention – magis and curapersonalis – which, both in practice and in scientific reflection, seemto lead to a synergistic effect. Referring to the message contained inthese principles, the article presents the possibilities of using accom-paniment pedagogy in everyday educational interactions.
  • Słowa kluczowe:
    • duchowość
    • pedagogika towarzyszenia
    • personalizm
    • synergia w edukacji
  • Dyscyplina: nauki o rodzinie

MARC

  • 002 $a Walor edukacyjny pedagogiki towarzyszenia
  • 003 $b 0000-0002-4580-1819
  • 003 $a ZBIGNIEW MAREK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 26
  • 010 $a 4
  • 011 $a 2299-4890
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/41722
  • 015 $a 57-74
  • 017 $a polski
  • 019 $a Działania pedagogiczne zakładają wspomaganie rozwoju osoby wychowanka poprzez pomoc w osiąganiu dobrostanu, harmonii w relacjach z sobą i otoczeniem, a w konsekwencji w osiąganiu założonych celów. Tak nakreślona wizja rozwoju człowieka w praktyce pedagogicznej może jednak przyjmować różne postaci. W artykule ukazano wizję wspomagania pedagogicznego, która wynika z postrzegania człowieka i jego rozwoju w ujęciu pedagogiki towarzyszenia, zwanej też pedagogiką jezuicką. Przedmiotem refleksji jest duchowość wyrastająca z ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli. Jej specyfiką jest teocentryczne i chrystocentryczne postrzeganie świata i człowieka. W duchowości tej na szczególną uwagę zasługują dwie zasady: magis oraz cura personalis, które zarówno w praktyce, jak i refleksji naukowej zdają się stwarzać warunki do wywoływania efektu synergicznego. Odwołując się do przesłania zawartego w tych zasadach, w artykule zaprezentowano możliwości korzystania z pedagogiki towarzyszenia w codziennych oddziaływaniach edukacyjno-wychowawczych.
  • 020 $a Pedagogical work supports the development of the pupil by helpingto achieve well-being, harmony in relationships with oneself and theenvironment, and, consequently, one’s goals. However, this vision ofhuman development in pedagogical practice may take various forms.The article presents the vision of pedagogical support which resultsfrom the perception of humankind and personal development interms of accompaniment pedagogy, also known as Jesuit pedagogy.The subject of reflection is the spirituality that arises from the spiritualexercises of St. Ignatius of Loyola. Its uniqueness lies in its theocentricand Christocentric perception of the world and humankind. In thisspirituality, two principles deserve special attention – magis and curapersonalis – which, both in practice and in scientific reflection, seemto lead to a synergistic effect. Referring to the message contained inthese principles, the article presents the possibilities of using accom-paniment pedagogy in everyday educational interactions.
  • 021 $a duchowość
  • 021 $a pedagogika towarzyszenia
  • 021 $a personalizm
  • 021 $a synergia w edukacji
  • 022 $a education
  • 022 $a pedagogy of accompaniment
  • 022 $a personalism
  • 022 $a spirituality
  • 022 $a synergy in education
  • 966 $a nauki o rodzinie
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2023_art_Marek Z_Walor edukacyjny.....pdf (279 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published