Uniwersytet w dobie sztucznej inteligencji – szanse i zagrożenia

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Uniwersytet w dobie sztucznej inteligencji – szanse i zagrożenia
  • Autor/Autorzy: JAROSŁAW CHARCHUŁA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
  • Rok: 2024
  • Tom: 23
  • Numer: 65
  • ISSN: 1643-9171
  • e-ISSN: 2391-9485
  • DOI: 10.35765/hw.2024.2365.09
  • Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2533
  • Strony od-do: 79-87
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy dotyczącej najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed współczesnym uniwersytetem w dobie rozwoju sztucznej inteligencji. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem prowadzonych analiz jest wskaza­nie na najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed współczesnymi uniwersytetami w dobie rozwoju sztucznej inteligencji. Do rozwiązania problemu posłuży analiza literatury. PROCES WYWODU: W artykule, wychodząc od wskazania różnic między inteligencją ludzką a sztuczną, analizowane są następnie wyzwania, jakie stoją przed współczesnym uniwersytetem, aby dostosować się do dynamicznie zmieniającego się pod wpływem sztucznej inteligencji rynku pracy. Zwrócono również uwagę na zagrożenia wiązane z opisywanymi zmianami. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Współczesny uniwersytet pomimo dużej swobody badań i za­angażowania dużych nakładów finansowych ciągle w sposób zbyt wolny reaguje na zachodzące zmiany spowodowane rozwojem sztucznej inteligencji. Źródła takiego stanu rzeczy tkwią po części w samym uniwersytecie, a po części także poza nim. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Pełne dosto­sowanie edukacji akademickiej do dynamicznych zmian sztucznej inteligencji jest niemożliwe przede wszystkim dlatego, że jej rozwój jest zbyt szybki i trudny do przewidzenia. Istotne jest jednak to, że brak pełnego dostosowania uniwersytetu może być również korzystne, ponieważ może pomóc w uniknięciu potencjalnych zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją.
    • RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to conduct an analysis of the most important challenges facing the modern university in the era of development of artificial intelligence. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem of the conducted analyzes is to identify the most important challenges facing modern universities in the era of artificial intel- ligence development. Literature analysis will be used to solve the problem. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the article, starting from indicating the differences between human and artificial intelligence, then, there are analyzed challenges that face the modern university, in order to adapt dynamically to the labor market changing under the influence of arti- ficial intelligence. Attention was also paid to the threats associated with the described changes. RESEARCH RESULTS: Despite the great freedom of research and the involvement of large fi- nancial resources, the modern university still reacts too slowly to the changes caused by the de- velopment of artificial intelligence. The sources of this state of affairs lie partly in the university itself and partly also outside it. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Full adaptation of academic education to the dynamic changes of artificial intelligence is not possible, primarily because its development is too fast and difficult to predict. Importantly, however, not fully adapting the university can also be beneficial because it can help avoid potential risks associated with artificial intelligence.
  • Słowa kluczowe:
    • edukacja
    • socjalizacja
    • szkoła
    • sztuczna inteligencja
    • uniwersytet
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Uniwersytet w dobie sztucznej inteligencji – szanse i zagrożenia
  • 003 $a JAROSŁAW CHARCHUŁA (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-8470-7374
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Horyzonty Wychowania
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 23
  • 010 $a 65
  • 011 $a 1643-9171
  • 012 $a 2391-9485
  • 013 $a 10.35765/hw.2024.2365.09
  • 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2533
  • 015 $a 79-87
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy dotyczącej najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed współczesnym uniwersytetem w dobie rozwoju sztucznej inteligencji. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem prowadzonych analiz jest wskaza­nie na najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed współczesnymi uniwersytetami w dobie rozwoju sztucznej inteligencji. Do rozwiązania problemu posłuży analiza literatury. PROCES WYWODU: W artykule, wychodząc od wskazania różnic między inteligencją ludzką a sztuczną, analizowane są następnie wyzwania, jakie stoją przed współczesnym uniwersytetem, aby dostosować się do dynamicznie zmieniającego się pod wpływem sztucznej inteligencji rynku pracy. Zwrócono również uwagę na zagrożenia wiązane z opisywanymi zmianami. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Współczesny uniwersytet pomimo dużej swobody badań i za­angażowania dużych nakładów finansowych ciągle w sposób zbyt wolny reaguje na zachodzące zmiany spowodowane rozwojem sztucznej inteligencji. Źródła takiego stanu rzeczy tkwią po części w samym uniwersytecie, a po części także poza nim. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Pełne dosto­sowanie edukacji akademickiej do dynamicznych zmian sztucznej inteligencji jest niemożliwe przede wszystkim dlatego, że jej rozwój jest zbyt szybki i trudny do przewidzenia. Istotne jest jednak to, że brak pełnego dostosowania uniwersytetu może być również korzystne, ponieważ może pomóc w uniknięciu potencjalnych zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją.
  • 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to conduct an analysis of the most important challenges facing the modern university in the era of development of artificial intelligence. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem of the conducted analyzes is to identify the most important challenges facing modern universities in the era of artificial intel- ligence development. Literature analysis will be used to solve the problem. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the article, starting from indicating the differences between human and artificial intelligence, then, there are analyzed challenges that face the modern university, in order to adapt dynamically to the labor market changing under the influence of arti- ficial intelligence. Attention was also paid to the threats associated with the described changes. RESEARCH RESULTS: Despite the great freedom of research and the involvement of large fi- nancial resources, the modern university still reacts too slowly to the changes caused by the de- velopment of artificial intelligence. The sources of this state of affairs lie partly in the university itself and partly also outside it. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Full adaptation of academic education to the dynamic changes of artificial intelligence is not possible, primarily because its development is too fast and difficult to predict. Importantly, however, not fully adapting the university can also be beneficial because it can help avoid potential risks associated with artificial intelligence.
  • 021 $a edukacja
  • 021 $a socjalizacja
  • 021 $a szkoła
  • 021 $a sztuczna inteligencja
  • 021 $a uniwersytet
  • 022 $a artificial intelligence
  • 022 $a education
  • 022 $a school
  • 022 $a socialization
  • 022 $a university
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2533-Tekst artykułu-14561-1-10-20240326.pdf (400 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published