JOB CRAFTING W KONTEKŚCIE POSTRZEGANEGO STRESU W PRACY WŚRÓD PRZEDSTAWICIELI ZRÓŻNICOWANYCH GRUP ZAWODOWYCH – NAUCZYCIELI AKADEMICKICH, MENEDŻERÓW I SPECJALISTÓW

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: JOB CRAFTING W KONTEKŚCIE POSTRZEGANEGO STRESU W PRACY WŚRÓD PRZEDSTAWICIELI ZRÓŻNICOWANYCH GRUP ZAWODOWYCH – NAUCZYCIELI AKADEMICKICH, MENEDŻERÓW I SPECJALISTÓW
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Journal of Modern Science
  • Rok: 2024
  • Tom: 1
  • Numer: 55
  • ISSN: 1734-2031
  • e-ISSN: 2391-789X
  • DOI: 10.13166/jms/184337
  • Adres www:: https://www.jomswsge.com/pdf-184337-107575?filename=Job%20crafting%20w%20kontekscie.pdf
  • Strony od-do: 534-561
  • Abstrakt:
    • Cel pracy: Przedmiotem rozważań autorów artykułu jest problematyka job crafting (JC) - kształtowania pracy, w relacji do postrzeganego stresu w pracy, wśród przedstawicieli zróżnicowanych grup zawodowych. Celem artykułu jest uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Czy uczestniczące w badaniach grupy zawodowe różnią się między sobą pod względem (poszczególnych aspektów i łącznego wyniku) kształ­towania pracy, stresu w pracy? Czy istnieje zależność między job craftingiem (kształ­towaniem pracy) a poziomem postrzeganego stresu w pracy w badanych grupach? Materiał i metody: W badaniach zastosowano zwalidowane kwestionariusze - The Job Crafting Questionnaire i Kwestionariusz Kształtowania Pracy. Poziom postrzeganego stresu badano korzystając z Kwestionariusza Postrzeganego Stresu w Pracy. W badaniach uczestniczyło 138 osób, posiadających wyższe wykształcenie. Cztery grupy respon­dentów (polscy i zagraniczni nauczyciele akademiccy, menadżerowie i specjaliści) nie różniły się między sobą zarówno pod względem parytetu płci jak i wieku i stażu pracy. Wyniki: Badane grupy różnią się między sobą jedynie pod względem kształtowania pracy, natomiast nie występują między nimi statystycznie istotne różnice w postrze­ganiu stresu w pracy. Ponadto, wykazano, że między poziomem job craftingu istnieje silna, odwrotnie proporcjonalna zależność, co oznacza, że możliwość kształtowania pracy współwystępuje z niższym poziomem postrzegania stresu. Wnioski: Istnienie zależności między kształtowaniem pracy, a postrzeganym stresem zawodowym, w analizowanych grupach potwierdza znaczenie poczucia sprawczości i kontroli w zachowaniu równowagi psychicznej pracownika. Uzyskane dane mają wymiar aplikacyjny i wskazują na możliwość podjęcia szeregu działań podnoszących poziom dobrostanu pracownika i przyczyniających się do rozwoju organizacji.
    • Objectives: The subject of the article's authors' consideration is the issue of job crafting (JC), in relation to perceived stress at work, among representatives of diverse professional groups. The article aims to answer the following questions: Do the partic­ipating occupational groups differ in terms of (individual aspects and total outcome) job crafting, stress at work? Is there a relationship between job crafting (job shaping) and the level of perceived stress at work in the study groups? Material and methods: Validated questionnaires-The Job Crafting Questionnaire and the Job Crafting Questionnaire were used in the study. The level of perceived stress was investigated using the Perceived Stress at Work Questionnaire. A total of 138 people with a higher education participated in the study. The four groups of respondents (Polish and foreign university teachers, managers and professionals) did not differ in terms of gender parity, age and length of service. Results: The research results showed that the studied groups differ only in terms of shaping work, but there are no statistically significant differences between them in the perception of stress at work. In addition, it has been shown that there is a strong, inversely proportional relationship between the level of job crafting (both in relation to individual scales and the total score), which means that the ability to shape work coexists with a lower level of perceived stress. Conclusions: The existence of a relationship between job design and perceived occu­pational stress, in the groups analysed, confirms the importance of a sense of agency and control in maintaining an employee's psychological balance. The data obtained have an applied dimension and indicate that a number of measures can be taken to improve employee well-being and contribute to organisational development.
  • Słowa kluczowe:
    • menedżerowie
    • nauczyciele akademiccy
    • specjaliści
    • stres
  • Dyscyplina: nauki o polityce i administracji

MARC

  • 002 $a JOB CRAFTING W KONTEKŚCIE POSTRZEGANEGO STRESU W PRACY WŚRÓD PRZEDSTAWICIELI ZRÓŻNICOWANYCH GRUP ZAWODOWYCH – NAUCZYCIELI AKADEMICKICH, MENEDŻERÓW I SPECJALISTÓW
  • 003 $a AGNIESZKA KNAP-STEFANIUK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-9201-9889
  • 003 $a Agnieszka Krugiełka (Autor)
  • 003 $a Grażyna Bartkowiak (Autor)
  • 003 $a Grzegorz Straburzyński (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Journal of Modern Science
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 1
  • 010 $a 55
  • 011 $a 1734-2031
  • 012 $a 2391-789X
  • 013 $a 10.13166/jms/184337
  • 014 $a https://www.jomswsge.com/pdf-184337-107575?filename=Job%20crafting%20w%20kontekscie.pdf
  • 015 $a 534-561
  • 019 $a Cel pracy: Przedmiotem rozważań autorów artykułu jest problematyka job crafting (JC) - kształtowania pracy, w relacji do postrzeganego stresu w pracy, wśród przedstawicieli zróżnicowanych grup zawodowych. Celem artykułu jest uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Czy uczestniczące w badaniach grupy zawodowe różnią się między sobą pod względem (poszczególnych aspektów i łącznego wyniku) kształ­towania pracy, stresu w pracy? Czy istnieje zależność między job craftingiem (kształ­towaniem pracy) a poziomem postrzeganego stresu w pracy w badanych grupach? Materiał i metody: W badaniach zastosowano zwalidowane kwestionariusze - The Job Crafting Questionnaire i Kwestionariusz Kształtowania Pracy. Poziom postrzeganego stresu badano korzystając z Kwestionariusza Postrzeganego Stresu w Pracy. W badaniach uczestniczyło 138 osób, posiadających wyższe wykształcenie. Cztery grupy respon­dentów (polscy i zagraniczni nauczyciele akademiccy, menadżerowie i specjaliści) nie różniły się między sobą zarówno pod względem parytetu płci jak i wieku i stażu pracy. Wyniki: Badane grupy różnią się między sobą jedynie pod względem kształtowania pracy, natomiast nie występują między nimi statystycznie istotne różnice w postrze­ganiu stresu w pracy. Ponadto, wykazano, że między poziomem job craftingu istnieje silna, odwrotnie proporcjonalna zależność, co oznacza, że możliwość kształtowania pracy współwystępuje z niższym poziomem postrzegania stresu. Wnioski: Istnienie zależności między kształtowaniem pracy, a postrzeganym stresem zawodowym, w analizowanych grupach potwierdza znaczenie poczucia sprawczości i kontroli w zachowaniu równowagi psychicznej pracownika. Uzyskane dane mają wymiar aplikacyjny i wskazują na możliwość podjęcia szeregu działań podnoszących poziom dobrostanu pracownika i przyczyniających się do rozwoju organizacji.
  • 020 $a Objectives: The subject of the article's authors' consideration is the issue of job crafting (JC), in relation to perceived stress at work, among representatives of diverse professional groups. The article aims to answer the following questions: Do the partic­ipating occupational groups differ in terms of (individual aspects and total outcome) job crafting, stress at work? Is there a relationship between job crafting (job shaping) and the level of perceived stress at work in the study groups? Material and methods: Validated questionnaires-The Job Crafting Questionnaire and the Job Crafting Questionnaire were used in the study. The level of perceived stress was investigated using the Perceived Stress at Work Questionnaire. A total of 138 people with a higher education participated in the study. The four groups of respondents (Polish and foreign university teachers, managers and professionals) did not differ in terms of gender parity, age and length of service. Results: The research results showed that the studied groups differ only in terms of shaping work, but there are no statistically significant differences between them in the perception of stress at work. In addition, it has been shown that there is a strong, inversely proportional relationship between the level of job crafting (both in relation to individual scales and the total score), which means that the ability to shape work coexists with a lower level of perceived stress. Conclusions: The existence of a relationship between job design and perceived occu­pational stress, in the groups analysed, confirms the importance of a sense of agency and control in maintaining an employee's psychological balance. The data obtained have an applied dimension and indicate that a number of measures can be taken to improve employee well-being and contribute to organisational development.
  • 021 $a menedżerowie
  • 021 $a nauczyciele akademiccy
  • 021 $a specjaliści
  • 021 $a stres
  • 022 $a academic teachers
  • 022 $a Job Crafting
  • 022 $a managers
  • 022 $a specialists
  • 022 $a stress
  • 966 $a nauki o polityce i administracji
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Dublin Core

Files

Job crafting w kontekscie.pdf (462 KB)

  • Licence: CC BY 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published