“What is happening to my child?” Parental understanding of the child’s experiences during inpatient treatment of anorexia nervosa, strengthened by cooperation with medical personnels

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: “What is happening to my child?” Parental understanding of the child’s experiences during inpatient treatment of anorexia nervosa, strengthened by cooperation with medical personnels
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Psychiatria i Psychologia Kliniczna-JOURNAL OF PSYCHIATRY AND CLINICAL PSYCHOLOGY
  • Rok: 2023
  • Tom: 23
  • Numer: 4
  • ISSN: 1644-6313
  • e-ISSN: 1644-6313
  • DOI: 10.15557/PiPK.2023.0046
  • Adres www:: https://www.psychiatria.com.pl/artykul.php?a=1213
  • Strony od-do: 368–373
  • Abstrakt:
    • Wprowadzenie i cel: W trakcie hospitalizacji dziecka z jadłowstrętem psychicznym rodzice są obciążeni emocjonalnie, a jednocześnie odpowiedzialni za podejmowanie decyzji medycznych, dlatego jakość współpracy z personelem medycznym ma kluczowe znaczenie. W prezentowanym badaniu starano się odpowiedzieć na pytania, w jaki sposób rodzice rozumieją doświadczenia dziecka w tym szczególnym kontekście i jak personel medyczny może ich wspierać w tym procesie. Materiał i metody: Analizie poddano dokumentację medyczną dwóch nastoletnich pacjentek hospitalizowanych z powodu jadłowstrętu psychicznego. Rodziny wyłoniono z większego projektu dotyczącego współpracy z personelem medycznym; jedna z nich była postrzegana jako współpracująca w korzystny sposób, a druga – jako zmagająca się ze współpracą. Aby dogłębnie zrozumieć badane zjawisko, zastosowano metody jakościowe: badanie konsensualne (consensual qualitative research) i porównawcze studium przypadku (comparative case study). Wyniki: Zestawienie dwóch przypadków klinicznych wykazało, że rodzina współpracująca i rodzina zmagająca się ze współpracą różniły się pod względem efektywnego rozumienia dziecka (liczba skutecznych prób: 22 vs 4, liczba niepowodzeń: 6 vs 14). Co więcej, rodzice zmagający się ze współpracą trafnie rozumieli głównie kwestie związane z objawami zaburzeń. Wnioski: Multidyscyplinarne interwencje personelu pozwoliły opiekunom prawnym na poszerzenie rozumienia dziecka. Lepsze rozumienie wewnętrznego świata nastolatki przez rodziców miało korzystny wpływ na proces leczenia
    • Introduction and objective: During the inpatient treatment of children with anorexia nervosa, their parents are emotionally burdened and, at the same time, responsible for making key medical decisions; thus, the quality of cooperation with medical personnel is crucial for the treatment outcome. This study aimed to investigate how parents understand the child’s experiences in this particular context and how medical staff may support them in this process. Materials and methods: The medical records documenting the hospitalisation of two adolescent patients for anorexia nervosa were reviewed. The families were selected from a larger project studying cooperation with medical staff: one perceived as cooperating in a beneficial way and the other struggling with collaboration. In order to obtain an in-depth understanding of the studied phenomenon, qualitative methods were used, including the comparative case study approach and consensual qualitative research methodology. Results: Comparing the two clinical cases, it was found that the cooperating family and the one struggling with collaboration differed in their understanding of the child (22 vs. 4 in effective attempts and 6 vs. 14 in failure examples). The second parental couple’s comprehension regarded mostly symptoms. Conclusions: The personnel’s multidisciplinary interventions helped the legal guardians to build their understanding. Better parental understanding of the child’s inner world had a beneficial effect on the treatment process. 
  • Słowa kluczowe:
    • badania jakościowe
    • jadłowstręt psychiczny
    • konsultacje rodzinne
    • psychiatria dzieci i młodzieży
    • współpraca
  • Dyscyplina: psychologia

MARC

  • 002 $a “What is happening to my child?” Parental understanding of the child’s experiences during inpatient treatment of anorexia nervosa, strengthened by cooperation with medical personnels
  • 003 $a LECH POPIOŁEK (Autor)
  • 003 $a Antonina Bryniarska (Autor)
  • 003 $a Barbara Wojszel (Autor)
  • 003 $a Barbara Józefik (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Psychiatria i Psychologia Kliniczna-JOURNAL OF PSYCHIATRY AND CLINICAL PSYCHOLOGY
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 23
  • 010 $a 4
  • 011 $a 1644-6313
  • 012 $a 1644-6313
  • 013 $a 10.15557/PiPK.2023.0046
  • 014 $a https://www.psychiatria.com.pl/artykul.php?a=1213
  • 015 $a 368–373
  • 019 $a Wprowadzenie i cel: W trakcie hospitalizacji dziecka z jadłowstrętem psychicznym rodzice są obciążeni emocjonalnie, a jednocześnie odpowiedzialni za podejmowanie decyzji medycznych, dlatego jakość współpracy z personelem medycznym ma kluczowe znaczenie. W prezentowanym badaniu starano się odpowiedzieć na pytania, w jaki sposób rodzice rozumieją doświadczenia dziecka w tym szczególnym kontekście i jak personel medyczny może ich wspierać w tym procesie. Materiał i metody: Analizie poddano dokumentację medyczną dwóch nastoletnich pacjentek hospitalizowanych z powodu jadłowstrętu psychicznego. Rodziny wyłoniono z większego projektu dotyczącego współpracy z personelem medycznym; jedna z nich była postrzegana jako współpracująca w korzystny sposób, a druga – jako zmagająca się ze współpracą. Aby dogłębnie zrozumieć badane zjawisko, zastosowano metody jakościowe: badanie konsensualne (consensual qualitative research) i porównawcze studium przypadku (comparative case study). Wyniki: Zestawienie dwóch przypadków klinicznych wykazało, że rodzina współpracująca i rodzina zmagająca się ze współpracą różniły się pod względem efektywnego rozumienia dziecka (liczba skutecznych prób: 22 vs 4, liczba niepowodzeń: 6 vs 14). Co więcej, rodzice zmagający się ze współpracą trafnie rozumieli głównie kwestie związane z objawami zaburzeń. Wnioski: Multidyscyplinarne interwencje personelu pozwoliły opiekunom prawnym na poszerzenie rozumienia dziecka. Lepsze rozumienie wewnętrznego świata nastolatki przez rodziców miało korzystny wpływ na proces leczenia
  • 020 $a Introduction and objective: During the inpatient treatment of children with anorexia nervosa, their parents are emotionally burdened and, at the same time, responsible for making key medical decisions; thus, the quality of cooperation with medical personnel is crucial for the treatment outcome. This study aimed to investigate how parents understand the child’s experiences in this particular context and how medical staff may support them in this process. Materials and methods: The medical records documenting the hospitalisation of two adolescent patients for anorexia nervosa were reviewed. The families were selected from a larger project studying cooperation with medical staff: one perceived as cooperating in a beneficial way and the other struggling with collaboration. In order to obtain an in-depth understanding of the studied phenomenon, qualitative methods were used, including the comparative case study approach and consensual qualitative research methodology. Results: Comparing the two clinical cases, it was found that the cooperating family and the one struggling with collaboration differed in their understanding of the child (22 vs. 4 in effective attempts and 6 vs. 14 in failure examples). The second parental couple’s comprehension regarded mostly symptoms. Conclusions: The personnel’s multidisciplinary interventions helped the legal guardians to build their understanding. Better parental understanding of the child’s inner world had a beneficial effect on the treatment process. 
  • 021 $a badania jakościowe
  • 021 $a jadłowstręt psychiczny
  • 021 $a konsultacje rodzinne
  • 021 $a psychiatria dzieci i młodzieży
  • 021 $a współpraca
  • 022 $a anorexia nervosa
  • 022 $a child and adolescent psychiatry
  • 022 $a cooperation
  • 022 $a family consultations
  • 022 $a qualitative research
  • 966 $a psychologia
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Psychologii

Dublin Core

Files

document.pdf (134 KB)

  • Licence: CC BY 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published