Dlaczego warto i jak można rozwijać empatię u dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Dlaczego warto i jak można rozwijać empatię u dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2024
  • Tom: 19
  • Numer: 2(73)
  • ISSN: 1896-2327
  • e-ISSN: 2353-7787
  • DOI: 10.35765/eetp.2024.1973.03
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3210
  • Strony od-do: 39-50
  • Abstrakt:
    • Zdolność do reagowania empatią jest jednym z kluczowych elementów rozwoju społeczno-emocjonalnego, determinującym m.in. zachowanie jednostki wobec innych oraz jakość budowanych relacji. Wraz ze wzrostem różnorodności społecznej rośnie potrzeba, aby dzieci, już od najmłodszych lat, chcąc zrozumieć postępowanie rówieśników i dorosłych różniących się od nich samych pod różnymi względami, potrafiły „wczuć się” w ich sytuację. Celem artykułu jest ukazanie znaczenia procesu i sposobów kształtowania empatii u dzieci. Artykuł rozpoczyna się od krótkiego wyjaśnienia teoretycznego konstruktu empatii oraz nakreślenia jej normatywnego rozwoju we wczesnym i średnim dzieciństwie. Przedstawia wnioski z badań wskazujących na związki zdolności do reagowania empatią z wieloma obszarami funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka. Omawia także czynniki środowiskowe, związane głównie z funkcjonowaniem dzieci w ramach grupy rówieśniczej i w relacji z nauczycielem, sprzyjające rozwijaniu empatii. Ukazane sposoby komunikacji, proponowane zabawy czy też elementy treningów, które na podstawie przeglądu literatury omówiono w tekście, mogą posłużyć jako źródło informacji dla praktyków zainteresowanych rozwijaniem empatii u dzieci. Środowisko przed- szkolne i szkolne może odegrać kluczową rolę m.in. w wyłaniającej się prospołeczności dziecka, rozwoju jego moralnego rozumowania, budowaniu satysfakcjonujących relacji rówieśniczych i zapobieganiu agresywnym zachowaniom.      
    • The ability to respond with empathy is one of the key elements of socio-emotional development, determining, among other things, one’s behaviour toward others and the quality of social relationships. Taking into account the increase in social diversity nowadays, in order to understand the behaviour of peers and adults who differ from themselves in various ways, children need to be able to empathise with them from the earliest years of life. The purpose of the article is to show the importance of the process and ways of enhancing empathy in children. The article begins with a brief explanation of the construct of empathy and outlines its normative development in early and middle childhood. It summarizes research results pointing to links between children’s empathy and socio-emotional functioning. It discusses environmental factors, related mainly to activities within the peer group and child-teacher relations, that promote the development of empathy. Information about the ways of communicating, types of activities or elements of training beneficial for empathy development might be valuable for practitioners interested in developing empathy in children. Preschool and school environments can play a key role in the development of children’s pro-social behaviour, moral reasoning and good peer relationships, preventing the children’s aggressive behaviour.      
  • Słowa kluczowe:
    • kompetencje społeczno- -emocjonalne
    • nauczyciel
    • przedszkole
    • rozwijanie empatii
    • trening
  • Dyscyplina: psychologia

MARC

  • 002 $a Dlaczego warto i jak można rozwijać empatię u dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie
  • 003 $a Anna Filip (Autor)
  • 003 $a Anna Mróz (Autor)
  • 003 $a Iwona Ocetkiewicz (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 19
  • 010 $a 2(73)
  • 011 $a 1896-2327
  • 012 $a 2353-7787
  • 013 $a 10.35765/eetp.2024.1973.03
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3210
  • 015 $a 39-50
  • 019 $a Zdolność do reagowania empatią jest jednym z kluczowych elementów rozwoju społeczno-emocjonalnego, determinującym m.in. zachowanie jednostki wobec innych oraz jakość budowanych relacji. Wraz ze wzrostem różnorodności społecznej rośnie potrzeba, aby dzieci, już od najmłodszych lat, chcąc zrozumieć postępowanie rówieśników i dorosłych różniących się od nich samych pod różnymi względami, potrafiły „wczuć się” w ich sytuację. Celem artykułu jest ukazanie znaczenia procesu i sposobów kształtowania empatii u dzieci. Artykuł rozpoczyna się od krótkiego wyjaśnienia teoretycznego konstruktu empatii oraz nakreślenia jej normatywnego rozwoju we wczesnym i średnim dzieciństwie. Przedstawia wnioski z badań wskazujących na związki zdolności do reagowania empatią z wieloma obszarami funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka. Omawia także czynniki środowiskowe, związane głównie z funkcjonowaniem dzieci w ramach grupy rówieśniczej i w relacji z nauczycielem, sprzyjające rozwijaniu empatii. Ukazane sposoby komunikacji, proponowane zabawy czy też elementy treningów, które na podstawie przeglądu literatury omówiono w tekście, mogą posłużyć jako źródło informacji dla praktyków zainteresowanych rozwijaniem empatii u dzieci. Środowisko przed- szkolne i szkolne może odegrać kluczową rolę m.in. w wyłaniającej się prospołeczności dziecka, rozwoju jego moralnego rozumowania, budowaniu satysfakcjonujących relacji rówieśniczych i zapobieganiu agresywnym zachowaniom.      
  • 020 $a The ability to respond with empathy is one of the key elements of socio-emotional development, determining, among other things, one’s behaviour toward others and the quality of social relationships. Taking into account the increase in social diversity nowadays, in order to understand the behaviour of peers and adults who differ from themselves in various ways, children need to be able to empathise with them from the earliest years of life. The purpose of the article is to show the importance of the process and ways of enhancing empathy in children. The article begins with a brief explanation of the construct of empathy and outlines its normative development in early and middle childhood. It summarizes research results pointing to links between children’s empathy and socio-emotional functioning. It discusses environmental factors, related mainly to activities within the peer group and child-teacher relations, that promote the development of empathy. Information about the ways of communicating, types of activities or elements of training beneficial for empathy development might be valuable for practitioners interested in developing empathy in children. Preschool and school environments can play a key role in the development of children’s pro-social behaviour, moral reasoning and good peer relationships, preventing the children’s aggressive behaviour.      
  • 021 $a kompetencje społeczno- -emocjonalne
  • 021 $a nauczyciel
  • 021 $a przedszkole
  • 021 $a rozwijanie empatii
  • 021 $a trening
  • 022 $a enhancing empathy
  • 022 $a kindergarten
  • 022 $a socio-emotional competence
  • 022 $a teacher
  • 022 $a training
  • 966 $a psychologia
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Psychologii

Dublin Core

Files

2024_art_Filip_Mróz_Ocatkiewicz_Dlaczego warto i jak można rozwijać empatię........pdf (128 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published