„Dla siebie i dla ciebie, uczniu” – o związkach mentalizowania nauczycieli z ich funkcjonowaniem w roli zawodowej i z rozwojem uczniów

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: „Dla siebie i dla ciebie, uczniu” – o związkach mentalizowania nauczycieli z ich funkcjonowaniem w roli zawodowej i z rozwojem uczniów
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2024
  • Tom: 19
  • Numer: 2(73)
  • ISSN: 1896-2327
  • e-ISSN: 2353-7787
  • DOI: 10.35765/eetp.2024.1973.11
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3231
  • Strony od-do: 151-161
  • Abstrakt:
    • W zawodzie nauczyciela kontakt z drugą osobą, procesy komunikowania, zaangażowania i wymiany emocjonalnej odgrywają istotną rolę. W tym kontekście mentalizowanie rozumiane jako zdolność wyrażająca się w kompetencji do ujmowania stanów mentalnych własnych i drugiej osoby jako przyczyn zachowania (Białecka-Pikul, 2012) wydaje się stanowić jeden z filarów budowania satysfakcjonujących relacji z innymi, także relacji nauczyciel–uczeń. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie dostępnych badań dotyczących zdolności do mentalizacji u nauczycieli. Przegląd literatury sugeruje konieczność wyodrębnienia co najmniej dwóch grup badań w tym obszarze. Po pierwsze badania koncentrują się wokół znaczenia mentalizacji dla funkcjonowania nauczycieli w roli zawodowej, a po drugie pokazują związki mentalizacji nauczycieli z funkcjonowaniem ich uczniów. Dokonany przegląd wskazuje, że mentalizacja może stanowić czynnik ochronny dla funkcjonowania nauczycieli oraz czynnik facylitujacy relacje w klasie i rozwój uczniów. Jednak wnioski powinny być formułowane z ostrożnością, bowiem badania nad tą problematyką prowadzone są od niedawna i zgromadzone dane wymagają pogłębienia i replikacji.
    • The teaching profession is one of those in which interaction with another person, communication, engagement, and emotional exchange, play an important role. Mentalizing is an ability to understand one’s own and other people’s mental states as causes of behaviour (BiałeckaPikul, 2012), and it seems to be one of the foundations of creating satisfying relationships with others, including teacher-student relationships. The purpose of this article is to present the existing research on mentalizing abilities in teachers. A review of the literature on the subject suggests the need to identify at least two groups of research in this area. First, the research focuses on the role of mentalizing for teachers’ functioning in their professional role, and second, it shows the relationship between teachers’ mentalizing and the functioning of their students. The review indicates that mentalizing can be a protective factor for teacher well-being and a facilitator of classroom relationships and student development. However, conclusions should be made with caution, as research on this issue has been conducted for a short time, and the collected data needs to be deepened and replicated in further studies. 
  • Słowa kluczowe:
    • dobrostan
    • klimat klasy
    • mentalizacja
    • nauczanie
    • rozwój uczniów
    • wypalenie zawodowe
  • Dyscyplina:
    • psychologia
    • psychologia

MARC

  • 002 $a „Dla siebie i dla ciebie, uczniu” – o związkach mentalizowania nauczycieli z ich funkcjonowaniem w roli zawodowej i z rozwojem uczniów
  • 003 $a ANITA DUPLAGA (Autor)
  • 003 $a ANNA RYBKA (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 19
  • 010 $a 2(73)
  • 011 $a 1896-2327
  • 012 $a 2353-7787
  • 013 $a 10.35765/eetp.2024.1973.11
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3231
  • 015 $a 151-161
  • 019 $a W zawodzie nauczyciela kontakt z drugą osobą, procesy komunikowania, zaangażowania i wymiany emocjonalnej odgrywają istotną rolę. W tym kontekście mentalizowanie rozumiane jako zdolność wyrażająca się w kompetencji do ujmowania stanów mentalnych własnych i drugiej osoby jako przyczyn zachowania (Białecka-Pikul, 2012) wydaje się stanowić jeden z filarów budowania satysfakcjonujących relacji z innymi, także relacji nauczyciel–uczeń. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie dostępnych badań dotyczących zdolności do mentalizacji u nauczycieli. Przegląd literatury sugeruje konieczność wyodrębnienia co najmniej dwóch grup badań w tym obszarze. Po pierwsze badania koncentrują się wokół znaczenia mentalizacji dla funkcjonowania nauczycieli w roli zawodowej, a po drugie pokazują związki mentalizacji nauczycieli z funkcjonowaniem ich uczniów. Dokonany przegląd wskazuje, że mentalizacja może stanowić czynnik ochronny dla funkcjonowania nauczycieli oraz czynnik facylitujacy relacje w klasie i rozwój uczniów. Jednak wnioski powinny być formułowane z ostrożnością, bowiem badania nad tą problematyką prowadzone są od niedawna i zgromadzone dane wymagają pogłębienia i replikacji.
  • 020 $a The teaching profession is one of those in which interaction with another person, communication, engagement, and emotional exchange, play an important role. Mentalizing is an ability to understand one’s own and other people’s mental states as causes of behaviour (BiałeckaPikul, 2012), and it seems to be one of the foundations of creating satisfying relationships with others, including teacher-student relationships. The purpose of this article is to present the existing research on mentalizing abilities in teachers. A review of the literature on the subject suggests the need to identify at least two groups of research in this area. First, the research focuses on the role of mentalizing for teachers’ functioning in their professional role, and second, it shows the relationship between teachers’ mentalizing and the functioning of their students. The review indicates that mentalizing can be a protective factor for teacher well-being and a facilitator of classroom relationships and student development. However, conclusions should be made with caution, as research on this issue has been conducted for a short time, and the collected data needs to be deepened and replicated in further studies. 
  • 021 $a dobrostan
  • 021 $a klimat klasy
  • 021 $a mentalizacja
  • 021 $a nauczanie
  • 021 $a rozwój uczniów
  • 021 $a wypalenie zawodowe
  • 022 $a classroom atmosphere
  • 022 $a mentalizing
  • 022 $a professional burnout
  • 022 $a student development
  • 022 $a teaching
  • 022 $a well-being
  • 966 $a psychologia
  • 966 $a psychologia
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Psychologii

Dublin Core

Files

2024_art_Rybka_A_Duplaga_A_„Dla siebie i dla ciebie, uczniu” – o związkach......pdf (132 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published