Cooperation of the School With the Family and the Local Community – Selected Aspects
Description
- Tytuł: Cooperation of the School With the Family and the Local Community – Selected Aspects
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
- Rok: 2024
- Tom: 23
- Numer: 66
- ISSN: 1643-9171
- e-ISSN: 2391-9485
- DOI: 10.35765/hw.2024.2366.05
- Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2560/2277
- Strony od-do: 37-48
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: W artykule dokonano opisu uwarunkowań, założeń i korzyści dotyczących procesu współpracy szkoły z rodziną i środowiskiem lokalnym w kontekście wybranych aspektów edukacyjnych. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Postawiono następujące problemy badawcze: w jakim celu szkoła powinna współpracować z rodziną i ze środowiskiem lokalnym oraz jakie są warunki tej współpracy i korzyści. Zastosowano metodę analizy literatury naukowej i analizę danych zastanych. PROCES WYWODU: Odwołując się do naukowych opracowań, zdefiniowano w sposób opisowy kluczowe dla analizy pojęcia oraz scharakteryzowano znaczenie i warunki współpracy wielopodmio- towej szkoły ze względu na współczesne potrzeby człowieka w kontekście edukacji całożyciowej. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz wynika, że szkoła to jedna z naj-ważniejszych instytucji społecznych, która ma promować idee ustawicznego uczenia się i wartość edukacji. Chodzi o edukację na miarę społeczeństwa wiedzy. Jakość edukacji zależy od otwarcia się szkoły na rodzinę i społeczność lokalną. Budowanie kultury współpracy wymaga partnerstwa i zaangażowania wszystkich, działalności opartej na dialogu, wspólnych celach i wartościach oraz obopólnych korzyściach. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Edukacja nie jest działalnością indywidualną, lecz przedsięwzięciem zbiorowym, a zmiany cywilizacyjne generują nowe wyzwania w tym zakresie, dlatego konieczna jest współpraca wielopodmiotowa szkoły, rodziny i środowiska lokalnego, oparta na identyfikacji zasobów, potrzeb i kapitału społecznego podmiotów, by móc sprostać intelektualnym i moralnym wyzwaniom. Kluczową rolę odgrywają tutaj przywódcy edukacyjni – dyrektor szkoły i nauczyciele.
- RESEARCH OBJECTIVE: The article describes the conditions, assumptions and benefits regard‑ing the process of cooperation of the school with the family and the local community in the context of selected educational aspects. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research questions were as follows: for what purpose should the school cooperate with the family and the local community, and what are the conditions for and the benefits of this cooperation? Analysis of scientific literature and analysis of existing data was used. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Referring to scientific studies, the key concepts for the analysis were defined descriptively and the meaning and conditions of multi‑stakeholder school cooperation were characterized in view of contemporary human needs in the context of lifelong education.RESEARCH RESULTS: The analysis shows that school is one of the most important social institu‑tions to promote the ideas of continuous learning and the value of education. It provides education for knowledge society. The quality of education depends on the school’s openness to the family and community. Building a culture of cooperation requires partnership and involvement of everyone, an activity based on dialogue, shared goals and values and mutual benefits. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Edu‑cation is not an individual activity, but a collective endeavor, and the changes in civilization gener‑ate new challenges in this area, so multi‑stakeholder cooperation of the school, family and local community is necessary, based on the identification of resources, needs and social capital of the actors, in order to meet the intellectual and moral challenges. Educational leaders – the school principal and teachers – play a key role here.
- Słowa kluczowe:
- edukacja
- modele współpracy
- rodzina – środowisko domowe ucznia
- uczenie się przez całe życie
- współpraca wielopodmiotowa
- Dyscyplina: nauki o rodzinie
MARC
- 002 $a Cooperation of the School With the Family and the Local Community – Selected Aspects
- 003 $b 0000-0002-0824-2640
- 003 $a ANNA BŁASIAK (Autor)
- 003 $a Sylwia Michalec-Jękot (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Horyzonty Wychowania
- 008 $a 2024
- 009 $a 23
- 010 $a 66
- 011 $a 1643-9171
- 012 $a 2391-9485
- 013 $a 10.35765/hw.2024.2366.05
- 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2560/2277
- 015 $a 37-48
- 019 $a CEL NAUKOWY: W artykule dokonano opisu uwarunkowań, założeń i korzyści dotyczących procesu współpracy szkoły z rodziną i środowiskiem lokalnym w kontekście wybranych aspektów edukacyjnych. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Postawiono następujące problemy badawcze: w jakim celu szkoła powinna współpracować z rodziną i ze środowiskiem lokalnym oraz jakie są warunki tej współpracy i korzyści. Zastosowano metodę analizy literatury naukowej i analizę danych zastanych. PROCES WYWODU: Odwołując się do naukowych opracowań, zdefiniowano w sposób opisowy kluczowe dla analizy pojęcia oraz scharakteryzowano znaczenie i warunki współpracy wielopodmio- towej szkoły ze względu na współczesne potrzeby człowieka w kontekście edukacji całożyciowej. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz wynika, że szkoła to jedna z naj-ważniejszych instytucji społecznych, która ma promować idee ustawicznego uczenia się i wartość edukacji. Chodzi o edukację na miarę społeczeństwa wiedzy. Jakość edukacji zależy od otwarcia się szkoły na rodzinę i społeczność lokalną. Budowanie kultury współpracy wymaga partnerstwa i zaangażowania wszystkich, działalności opartej na dialogu, wspólnych celach i wartościach oraz obopólnych korzyściach. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Edukacja nie jest działalnością indywidualną, lecz przedsięwzięciem zbiorowym, a zmiany cywilizacyjne generują nowe wyzwania w tym zakresie, dlatego konieczna jest współpraca wielopodmiotowa szkoły, rodziny i środowiska lokalnego, oparta na identyfikacji zasobów, potrzeb i kapitału społecznego podmiotów, by móc sprostać intelektualnym i moralnym wyzwaniom. Kluczową rolę odgrywają tutaj przywódcy edukacyjni – dyrektor szkoły i nauczyciele.
- 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The article describes the conditions, assumptions and benefits regard‑ing the process of cooperation of the school with the family and the local community in the context of selected educational aspects. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research questions were as follows: for what purpose should the school cooperate with the family and the local community, and what are the conditions for and the benefits of this cooperation? Analysis of scientific literature and analysis of existing data was used. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Referring to scientific studies, the key concepts for the analysis were defined descriptively and the meaning and conditions of multi‑stakeholder school cooperation were characterized in view of contemporary human needs in the context of lifelong education.RESEARCH RESULTS: The analysis shows that school is one of the most important social institu‑tions to promote the ideas of continuous learning and the value of education. It provides education for knowledge society. The quality of education depends on the school’s openness to the family and community. Building a culture of cooperation requires partnership and involvement of everyone, an activity based on dialogue, shared goals and values and mutual benefits. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Edu‑cation is not an individual activity, but a collective endeavor, and the changes in civilization gener‑ate new challenges in this area, so multi‑stakeholder cooperation of the school, family and local community is necessary, based on the identification of resources, needs and social capital of the actors, in order to meet the intellectual and moral challenges. Educational leaders – the school principal and teachers – play a key role here.
- 021 $a edukacja
- 021 $a modele współpracy
- 021 $a rodzina – środowisko domowe ucznia
- 021 $a uczenie się przez całe życie
- 021 $a współpraca wielopodmiotowa
- 022 $a education
- 022 $a family – student’s home environment
- 022 $a lifelong learning
- 022 $a models of cooperation
- 022 $a multi‑stakeholder cooperation
- 966 $a nauki o rodzinie
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Cooperation of the School With the Family and the Local Community – Selected Aspects
- Author:
- Journal: Horyzonty Wychowania
- Date: 2024
- Discipline: nauki o rodzinie
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Błasiak_A_Michalec Jękot_S_Cooperation of the School With the Family .....pdf (453 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published