Cooperation of the School With the Family and the Local Community – Selected Aspects

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Cooperation of the School With the Family and the Local Community – Selected Aspects
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
  • Rok: 2024
  • Tom: 23
  • Numer: 66
  • ISSN: 1643-9171
  • e-ISSN: 2391-9485
  • DOI: 10.35765/hw.2024.2366.05
  • Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2560/2277
  • Strony od-do: 37-48
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: W   artykule dokonano opisu uwarunkowań, założeń i korzyści dotyczących procesu współpracy szkoły z rodziną i środowiskiem lokalnym w kontekście wybranych aspektów edukacyjnych. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Postawiono następujące problemy badawcze: w jakim celu szkoła powinna współpracować z rodziną i ze   środowiskiem lokalnym oraz jakie są warunki tej współpracy i korzyści. Zastosowano metodę analizy literatury naukowej i analizę danych zastanych. PROCES WYWODU: Odwołując się do naukowych opracowań, zdefiniowano w sposób opisowy kluczowe dla analizy pojęcia oraz scharakteryzowano znaczenie i warunki współpracy wielopodmio- towej szkoły ze względu na współczesne potrzeby człowieka w kontekście edukacji całożyciowej. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z   przeprowadzonych analiz wynika, że szkoła to jedna z naj-ważniejszych instytucji społecznych, która ma promować idee ustawicznego uczenia się i wartość edukacji. Chodzi o edukację na miarę społeczeństwa wiedzy. Jakość edukacji zależy od otwarcia się szkoły na rodzinę i społeczność lokalną. Budowanie kultury współpracy wymaga partnerstwa i  zaangażowania wszystkich, działalności opartej na dialogu, wspólnych celach i wartościach oraz obopólnych korzyściach. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Edukacja nie jest działalnością indywidualną, lecz przedsięwzięciem zbiorowym, a zmiany cywilizacyjne generują nowe wyzwania w tym zakresie, dlatego konieczna jest współpraca wielopodmiotowa szkoły, rodziny i środowiska lokalnego, oparta na identyfikacji zasobów, potrzeb i kapitału społecznego podmiotów, by móc sprostać intelektualnym i moralnym wyzwaniom. Kluczową rolę odgrywają tutaj przywódcy edukacyjni – dyrektor szkoły i nauczyciele.
    • RESEARCH OBJECTIVE: The article describes the   conditions, assumptions and    benefits regard‑ing   the   process of  cooperation of  the   school with    the   family and    the   local    community in  the   context of selected educational aspects. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The    research questions were  as   follows: for what purpose should the  school cooperate with    the   family and    the   local community, and    what are the   conditions for   and    the   benefits of  this    cooperation? Analysis of  scientific literature and    analysis of existing data was used. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Referring to  scientific studies, the   key    concepts for   the analysis were defined descriptively and    the    meaning and    conditions of   multi‑stakeholder school cooperation were characterized in  view of   contemporary human needs in  the    context of   lifelong education.RESEARCH RESULTS: The    analysis shows that school is  one    of  the   most important social institu‑tions to  promote the   ideas of  continuous learning and    the   value of  education. It  provides education for   knowledge society. The    quality of education depends on   the   school’s openness to  the   family and community. Building a culture of  cooperation requires partnership and    involvement of  everyone, an activity based on dialogue, shared goals and values and mutual benefits. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Edu‑cation is  not   an   individual activity, but   a collective endeavor, and    the   changes in  civilization gener‑ate   new    challenges in  this    area, so   multi‑stakeholder cooperation of   the   school, family and    local community is  necessary, based on   the   identification of  resources, needs and    social capital of  the actors, in order to meet the intellectual and moral challenges. Educational leaders – the school  principal and teachers – play a key role here.
  • Słowa kluczowe:
    • edukacja
    • modele współpracy
    • rodzina – środowisko domowe ucznia
    • uczenie się przez całe życie
    • współpraca wielopodmiotowa
  • Dyscyplina: nauki o rodzinie

MARC

  • 002 $a Cooperation of the School With the Family and the Local Community – Selected Aspects
  • 003 $b 0000-0002-0824-2640
  • 003 $a ANNA BŁASIAK (Autor)
  • 003 $a Sylwia Michalec-Jękot (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Horyzonty Wychowania
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 23
  • 010 $a 66
  • 011 $a 1643-9171
  • 012 $a 2391-9485
  • 013 $a 10.35765/hw.2024.2366.05
  • 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2560/2277
  • 015 $a 37-48
  • 019 $a CEL NAUKOWY: W   artykule dokonano opisu uwarunkowań, założeń i korzyści dotyczących procesu współpracy szkoły z rodziną i środowiskiem lokalnym w kontekście wybranych aspektów edukacyjnych. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Postawiono następujące problemy badawcze: w jakim celu szkoła powinna współpracować z rodziną i ze   środowiskiem lokalnym oraz jakie są warunki tej współpracy i korzyści. Zastosowano metodę analizy literatury naukowej i analizę danych zastanych. PROCES WYWODU: Odwołując się do naukowych opracowań, zdefiniowano w sposób opisowy kluczowe dla analizy pojęcia oraz scharakteryzowano znaczenie i warunki współpracy wielopodmio- towej szkoły ze względu na współczesne potrzeby człowieka w kontekście edukacji całożyciowej. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z   przeprowadzonych analiz wynika, że szkoła to jedna z naj-ważniejszych instytucji społecznych, która ma promować idee ustawicznego uczenia się i wartość edukacji. Chodzi o edukację na miarę społeczeństwa wiedzy. Jakość edukacji zależy od otwarcia się szkoły na rodzinę i społeczność lokalną. Budowanie kultury współpracy wymaga partnerstwa i  zaangażowania wszystkich, działalności opartej na dialogu, wspólnych celach i wartościach oraz obopólnych korzyściach. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Edukacja nie jest działalnością indywidualną, lecz przedsięwzięciem zbiorowym, a zmiany cywilizacyjne generują nowe wyzwania w tym zakresie, dlatego konieczna jest współpraca wielopodmiotowa szkoły, rodziny i środowiska lokalnego, oparta na identyfikacji zasobów, potrzeb i kapitału społecznego podmiotów, by móc sprostać intelektualnym i moralnym wyzwaniom. Kluczową rolę odgrywają tutaj przywódcy edukacyjni – dyrektor szkoły i nauczyciele.
  • 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The article describes the   conditions, assumptions and    benefits regard‑ing   the   process of  cooperation of  the   school with    the   family and    the   local    community in  the   context of selected educational aspects. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The    research questions were  as   follows: for what purpose should the  school cooperate with    the   family and    the   local community, and    what are the   conditions for   and    the   benefits of  this    cooperation? Analysis of  scientific literature and    analysis of existing data was used. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Referring to  scientific studies, the   key    concepts for   the analysis were defined descriptively and    the    meaning and    conditions of   multi‑stakeholder school cooperation were characterized in  view of   contemporary human needs in  the    context of   lifelong education.RESEARCH RESULTS: The    analysis shows that school is  one    of  the   most important social institu‑tions to  promote the   ideas of  continuous learning and    the   value of  education. It  provides education for   knowledge society. The    quality of education depends on   the   school’s openness to  the   family and community. Building a culture of  cooperation requires partnership and    involvement of  everyone, an activity based on dialogue, shared goals and values and mutual benefits. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Edu‑cation is  not   an   individual activity, but   a collective endeavor, and    the   changes in  civilization gener‑ate   new    challenges in  this    area, so   multi‑stakeholder cooperation of   the   school, family and    local community is  necessary, based on   the   identification of  resources, needs and    social capital of  the actors, in order to meet the intellectual and moral challenges. Educational leaders – the school  principal and teachers – play a key role here.
  • 021 $a edukacja
  • 021 $a modele współpracy
  • 021 $a rodzina – środowisko domowe ucznia
  • 021 $a uczenie się przez całe życie
  • 021 $a współpraca wielopodmiotowa
  • 022 $a education
  • 022 $a family – student’s home environment
  • 022 $a lifelong learning
  • 022 $a models of cooperation
  • 022 $a multi‑stakeholder cooperation
  • 966 $a nauki o rodzinie
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2024_art_Błasiak_A_Michalec Jękot_S_Cooperation of the School With the Family .....pdf (453 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published