Stimulation of Auditory Perception in Children Using Maria Montessori’s Developmental Materials

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Stimulation of Auditory Perception in Children Using Maria Montessori’s Developmental Materials
  • Autor/Autorzy: MAGDA UTRATA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2024
  • Tom: 19
  • Numer: 3(74)
  • ISSN: 1896-2327
  • e-ISSN: 2353-7787
  • DOI: 10.35765/eetp.2024.1974.07
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3304/2805
  • Strony od-do: 117-128
  • Abstrakt:
    • Percepcja słuchowa jest istotnym obszarem z punktu widzenia rozwoju poznawczego dziecka, ponieważ warunkuje rozwój mowy oraz wpływa na kształtowanie umiejętności pisania i czytania. Irena Polewczyk definiuje ją jako: „aktywny odbiór bodźców słuchowych rozporoszonych wokół człowieka, oparty o umiejętność różnicowania dźwięków mowy oraz ich analizy, syntezy i interpretacji zgodnej z wiedzą, pamięcią i doświadczeniem, które posiada człowiek” (Polewczyk, 2017, s. 149). Organizm ludzki jest przystosowany do odbioru wrażeń ze świata zewnętrznego, segreguje je, przetwarza oraz interpretuje w umyśle. W ten sposób nabywa doświadczeń, które determinują kształtowanie kolejnych, coraz bardziej precyzyjnych umiejętności. W procesie rozwoju spostrzegania słuchowego ważną rolę odgrywa najbliższe otoczenie dziecka, które poprzez odpowiednie oddziaływania ma wpływ na przebieg procesu kształtowania funkcji słuchowych. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie założeń teoretycznych dotyczących rozwoju postrzegania słuchowego oraz możliwości stymulowania rozwoju słuchowego poprzez wykorzystanie pomocy dydaktycznych Marii Montessori. W pierwszej części artykułu opisano rozwój percepcji słuchowej u dzieci. Następnie przedstawiono założenia teoretyczne dotyczące pomocy rozwojowych Montessori oraz możliwości ich wykorzystania w rozwijaniu sprawności słuchowej.
    • Auditory perception is an important area of a child’s cognitive development because it determines the development of speech and influences writing and reading skills. Irena Polewczyk defines it as “active reception of auditory stimuli scattered around a person, based on the ability to differentiate speech sounds and their analysis, synthesis and interpretation in accordance with the knowledge, memory and experience that a person has” (Polewczyk, 2017, p. 149). The human body is adapted to receive impressions from the outside world; it segregates, processes and interprets them in the mind. In this way, a person acquires experiences that determine the development of subsequent, more and more precise skills. In the process of developing auditory perception, an important role is played by the child’s immediate environment, which, through appropriate interactions, influences the process of shaping auditory functions. The aim of this article is to present theoretical assumptions regarding the development of auditory perception and the possibilities of stimulating auditory development through the use of Maria Montessori’s teaching aids. The first part of the article describes the development of auditory perception in children. Then, theoretical assumptions regarding Montessori development aids and the possibility of using them in developing auditory skills are presented.      
  • Słowa kluczowe:
    • materiał zmysłowy
    • metoda Montessori
    • percepcja słuchowa
    • przygotowane otoczenie
    • rozwój dziecka
    • rozwój sensoryczny
    • stymulowanie percepcji słuchowej
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Stimulation of Auditory Perception in Children Using Maria Montessori’s Developmental Materials
  • 003 $a MAGDA UTRATA (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 19
  • 010 $a 3(74)
  • 011 $a 1896-2327
  • 012 $a 2353-7787
  • 013 $a 10.35765/eetp.2024.1974.07
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3304/2805
  • 015 $a 117-128
  • 019 $a Percepcja słuchowa jest istotnym obszarem z punktu widzenia rozwoju poznawczego dziecka, ponieważ warunkuje rozwój mowy oraz wpływa na kształtowanie umiejętności pisania i czytania. Irena Polewczyk definiuje ją jako: „aktywny odbiór bodźców słuchowych rozporoszonych wokół człowieka, oparty o umiejętność różnicowania dźwięków mowy oraz ich analizy, syntezy i interpretacji zgodnej z wiedzą, pamięcią i doświadczeniem, które posiada człowiek” (Polewczyk, 2017, s. 149). Organizm ludzki jest przystosowany do odbioru wrażeń ze świata zewnętrznego, segreguje je, przetwarza oraz interpretuje w umyśle. W ten sposób nabywa doświadczeń, które determinują kształtowanie kolejnych, coraz bardziej precyzyjnych umiejętności. W procesie rozwoju spostrzegania słuchowego ważną rolę odgrywa najbliższe otoczenie dziecka, które poprzez odpowiednie oddziaływania ma wpływ na przebieg procesu kształtowania funkcji słuchowych. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie założeń teoretycznych dotyczących rozwoju postrzegania słuchowego oraz możliwości stymulowania rozwoju słuchowego poprzez wykorzystanie pomocy dydaktycznych Marii Montessori. W pierwszej części artykułu opisano rozwój percepcji słuchowej u dzieci. Następnie przedstawiono założenia teoretyczne dotyczące pomocy rozwojowych Montessori oraz możliwości ich wykorzystania w rozwijaniu sprawności słuchowej.
  • 020 $a Auditory perception is an important area of a child’s cognitive development because it determines the development of speech and influences writing and reading skills. Irena Polewczyk defines it as “active reception of auditory stimuli scattered around a person, based on the ability to differentiate speech sounds and their analysis, synthesis and interpretation in accordance with the knowledge, memory and experience that a person has” (Polewczyk, 2017, p. 149). The human body is adapted to receive impressions from the outside world; it segregates, processes and interprets them in the mind. In this way, a person acquires experiences that determine the development of subsequent, more and more precise skills. In the process of developing auditory perception, an important role is played by the child’s immediate environment, which, through appropriate interactions, influences the process of shaping auditory functions. The aim of this article is to present theoretical assumptions regarding the development of auditory perception and the possibilities of stimulating auditory development through the use of Maria Montessori’s teaching aids. The first part of the article describes the development of auditory perception in children. Then, theoretical assumptions regarding Montessori development aids and the possibility of using them in developing auditory skills are presented.      
  • 021 $a materiał zmysłowy
  • 021 $a metoda Montessori
  • 021 $a percepcja słuchowa
  • 021 $a przygotowane otoczenie
  • 021 $a rozwój dziecka
  • 021 $a rozwój sensoryczny
  • 021 $a stymulowanie percepcji słuchowej
  • 022 $a auditory perception
  • 022 $a child development
  • 022 $a Montessori method
  • 022 $a prepared environment
  • 022 $a sensory development
  • 022 $a sensory material
  • 022 $a stimulating auditory perception
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2024_art_Utrata_M_Stimulation of Auditory Perception in Children.....pdf (133 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published