Fr. Bolesław Żychliński’s (1857–1929) Guidelines for Family Religious Education

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Fr. Bolesław Żychliński’s (1857–1929) Guidelines for Family Religious Education
  • Autor/Autorzy: ANDRZEJ GRUDZIŃSKI (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
  • Rok: 2024
  • Tom: 23
  • Numer: 67
  • ISSN: 1643-9171
  • e-ISSN: 2391-9485
  • DOI: 10.35765/hw.2024.2367.03
  • Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2576/2290
  • Strony od-do: 11-20
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Ukazanie zarysu poglądów pedagogicznych ks. Bolesława Żychlińskiego w zakresie wychowania religijnego w rodzinie. Przedstawienie wskazówek wychowawczych skierowanych do rodziców. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Jakie praktyczne wskazówki wychowawcze odnoszące się do wychowania religijnego dzieci w rodzinie ks. Bolesław Żychliński adresował do matek, a jakie do ojców? W artykule posłużono się metodą analizy historyczno-pedagogicznej źródeł drukowanych. PROCES WYWODU: Wychodząc od wyjaśnienia podstawowych pojęć związanych z tematem artykułu, zaprezentowano uwagi do biografii ks. Żychlińskiego, a następnie jego wskazówki wychowawcze kierowane do matek oraz zalecenia dotyczące obowiązków wychowawczych ojców. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Postulaty wychowawcze ks. Żychlińskiego odnoszące się do wychowania religijnego w rodzinie wpisują się w obszar pedagogii religii. Duchowny proponuje rodzicom podejmowanie oddziaływań wychowawczych, zmierzających do wzbudzenia i utrwalania wiary w dzieciach oraz praktykowania przez nie dobrych zachowań. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wśród postulatów wychowawczych ks. Żychlińskiego współcześni rodzice mogą odnaleźć ważne wskazówki z zakresu praktyki wychowania religijnego w rodzinie.
    • RESEARCH OBJECTIVE:  This study aims to provide an overview of Fr. Bolesław Żychliński’s pedagogical views on religious education within the family and to present the educational guidelines he addressed to parents. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS:  What practical educational guidelines did Fr.   Bolesław Żychliński offer for the religious upbringing of children, specifically addressing mothers and fathers? This article employs historical-pedagogical analysis of printed sources to explore these questions. THE PROCESS OF ARGUMENTATION:  The article begins by explaining the basic concepts related to the topic. It then provides comments on Fr. Żychliński’s biography, followed by a detailed presentation of his educational guidelines for mothers and his recommendations for the educational duties of fathers. RESEARCH RESULTS:  Fr. Żychliński’s educational postulates regarding religious upbringing in the family fall within the domain of the pedagogy of religion. He advises parents to take educational measures aimed at fostering and solidifying faith in their children while encouraging good behavior. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Fr.   Żychliński’s educational postulates offer valuable guidelines for modern parents on the practice of religious education within the family
  • Słowa kluczowe:
    • ks. Bolesław Żychliński (1857–1929)
    • pedagogia rodziny
    • pedagogika religii
    • wychowanie religijne
    • wychowanie w rodzinie
  • Dyscyplina: nauki o rodzinie

MARC

  • 002 $a Fr. Bolesław Żychliński’s (1857–1929) Guidelines for Family Religious Education
  • 003 $b 0000-0002-3872-5192
  • 003 $a ANDRZEJ GRUDZIŃSKI (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Horyzonty Wychowania
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 23
  • 010 $a 67
  • 011 $a 1643-9171
  • 012 $a 2391-9485
  • 013 $a 10.35765/hw.2024.2367.03
  • 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2576/2290
  • 015 $a 11-20
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Ukazanie zarysu poglądów pedagogicznych ks. Bolesława Żychlińskiego w zakresie wychowania religijnego w rodzinie. Przedstawienie wskazówek wychowawczych skierowanych do rodziców. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Jakie praktyczne wskazówki wychowawcze odnoszące się do wychowania religijnego dzieci w rodzinie ks. Bolesław Żychliński adresował do matek, a jakie do ojców? W artykule posłużono się metodą analizy historyczno-pedagogicznej źródeł drukowanych. PROCES WYWODU: Wychodząc od wyjaśnienia podstawowych pojęć związanych z tematem artykułu, zaprezentowano uwagi do biografii ks. Żychlińskiego, a następnie jego wskazówki wychowawcze kierowane do matek oraz zalecenia dotyczące obowiązków wychowawczych ojców. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Postulaty wychowawcze ks. Żychlińskiego odnoszące się do wychowania religijnego w rodzinie wpisują się w obszar pedagogii religii. Duchowny proponuje rodzicom podejmowanie oddziaływań wychowawczych, zmierzających do wzbudzenia i utrwalania wiary w dzieciach oraz praktykowania przez nie dobrych zachowań. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wśród postulatów wychowawczych ks. Żychlińskiego współcześni rodzice mogą odnaleźć ważne wskazówki z zakresu praktyki wychowania religijnego w rodzinie.
  • 020 $a RESEARCH OBJECTIVE:  This study aims to provide an overview of Fr. Bolesław Żychliński’s pedagogical views on religious education within the family and to present the educational guidelines he addressed to parents. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS:  What practical educational guidelines did Fr.   Bolesław Żychliński offer for the religious upbringing of children, specifically addressing mothers and fathers? This article employs historical-pedagogical analysis of printed sources to explore these questions. THE PROCESS OF ARGUMENTATION:  The article begins by explaining the basic concepts related to the topic. It then provides comments on Fr. Żychliński’s biography, followed by a detailed presentation of his educational guidelines for mothers and his recommendations for the educational duties of fathers. RESEARCH RESULTS:  Fr. Żychliński’s educational postulates regarding religious upbringing in the family fall within the domain of the pedagogy of religion. He advises parents to take educational measures aimed at fostering and solidifying faith in their children while encouraging good behavior. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Fr.   Żychliński’s educational postulates offer valuable guidelines for modern parents on the practice of religious education within the family
  • 021 $a ks. Bolesław Żychliński (1857–1929)
  • 021 $a pedagogia rodziny
  • 021 $a pedagogika religii
  • 021 $a wychowanie religijne
  • 021 $a wychowanie w rodzinie
  • 022 $a fr. Bolesław Żychliński (1857–1929)
  • 022 $a pedagogy of religion
  • 022 $a pedagogy of the family
  • 022 $a religious upbringing
  • 022 $a upbringing in the family
  • 966 $a nauki o rodzinie
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2024_art_Grudziński_A_Fr. Bolesław Żychliński (1857-1929) Guidelines for Family Religious Education.pdf (404 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published