Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich – prolegomena projektu pedeutologicznej biografii zbiorowej
Description
- Tytuł: Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich – prolegomena projektu pedeutologicznej biografii zbiorowej
- Autor/Autorzy: ANNA KRÓLIKOWSKA (Autor)
- Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
- Rok: 2024
- Tom: 27
- Numer: 4
- ISSN: 2299-4890
- Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/54975/40841
- Strony od-do: 19-31
- Abstrakt:
- Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich prezentuje sylwetki profesorów pracujących w seminariach od czasów odrodzenia, poprzez polski barok do oświecenia – ich zainteresowania, przygotowanie naukowe, pracę i doświadczenie pedagogiczne, twórczość literacką, szczególnie w zakresie poetyki i retoryki, ale też na polu teatru szkolnego. Użytkownik tego słownika może poznać jednostkowe losy, kariery poszczególnych profesorów, a zatem biografie indywidualne. Materiał zgromadzony w słowniku otwiera również możliwość stworzenia portretu zbiorowego społeczności profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich. Każdy członek tej społeczności jest osobą posiadającą własne, indywidualne cechy, stanowi jednocześnie cząstkę zbiorowości ludzi, którzy ze względu na podobne doświadczenia dydaktyczne mają wiele cech wspólnych. Poznanie jednostkowych losów (słownik) pozwala zatem na poznanie cech właściwych dla całej grupy. W tym kontekście celem badań jest próba uchwycenia wspólnych i charakterystycznych cech zbiorowości profesorów seminariów nauczycielskich. Pozwoli to następnie na ukazanie jej w szerszym kontekście edukacyjnym. Badania nad portretem zbiorowym profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich wpisują się w nurt badań biograficznych, w wyniku których powstaje biografia zbiorowa, obejmująca zarazem indywidualny obraz człowieka, jak i odzwierciedlone w nim podstawowe cechy danej społeczności i społeczeństwa danego okresu historycznego. Artykuł przedstawia podstawowe elementy składowe projektu zbiorowej biografii.
- The biographical dictionary of professors of Jesuit teacher training seminaries presents detailed profiles of educators who worked in these institutions from the Renaissance through the Polish Baroque to the Enlightenment. The dictionary spotlights their scholarly pur-suits, academic preparation, pedagogical experience, and literary achievements, particularly in poetics, rhetoric, and school theatre. Through this resource, readers can learn about the lives and careers of individual professors, and thus uncover details of their unique biographies.In addition to individual life stories, the collected material facilitates the construction of a collective portrait of professors of Jesuit teacher training seminaries. Each professor represents a distinct individual with personal characteristics while also belonging to a community shaped by shared teaching experiences and common traits. Understanding indi-vidual trajectories, therefore, sheds light on the broader characteristics of the group as a whole. The objective of this research is to identify the shared and defining features of this collective, placing them within a wider educational context.This investigation into the collective identity of Jesuit seminary profes-sors is part of the tradition of biographical research, which culminates in a collective biography. Such a biography synthesizes the unique im-age of a person with the defining attributes of the community and broader society of the historical period they represent. The article out-lines the basic components of this collective biography project.
- Słowa kluczowe:
- biografia zbiorowa
- jezuici
- profesorowie
- seminaria nauczycielskie
- słownik biograficzny
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich – prolegomena projektu pedeutologicznej biografii zbiorowej
- 003 $b 0000-0002-2818-1582
- 003 $a ANNA KRÓLIKOWSKA (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
- 008 $a 2024
- 009 $a 27
- 010 $a 4
- 011 $a 2299-4890
- 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/54975/40841
- 015 $a 19-31
- 019 $a Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich prezentuje sylwetki profesorów pracujących w seminariach od czasów odrodzenia, poprzez polski barok do oświecenia – ich zainteresowania, przygotowanie naukowe, pracę i doświadczenie pedagogiczne, twórczość literacką, szczególnie w zakresie poetyki i retoryki, ale też na polu teatru szkolnego. Użytkownik tego słownika może poznać jednostkowe losy, kariery poszczególnych profesorów, a zatem biografie indywidualne. Materiał zgromadzony w słowniku otwiera również możliwość stworzenia portretu zbiorowego społeczności profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich. Każdy członek tej społeczności jest osobą posiadającą własne, indywidualne cechy, stanowi jednocześnie cząstkę zbiorowości ludzi, którzy ze względu na podobne doświadczenia dydaktyczne mają wiele cech wspólnych. Poznanie jednostkowych losów (słownik) pozwala zatem na poznanie cech właściwych dla całej grupy. W tym kontekście celem badań jest próba uchwycenia wspólnych i charakterystycznych cech zbiorowości profesorów seminariów nauczycielskich. Pozwoli to następnie na ukazanie jej w szerszym kontekście edukacyjnym. Badania nad portretem zbiorowym profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich wpisują się w nurt badań biograficznych, w wyniku których powstaje biografia zbiorowa, obejmująca zarazem indywidualny obraz człowieka, jak i odzwierciedlone w nim podstawowe cechy danej społeczności i społeczeństwa danego okresu historycznego. Artykuł przedstawia podstawowe elementy składowe projektu zbiorowej biografii.
- 020 $a The biographical dictionary of professors of Jesuit teacher training seminaries presents detailed profiles of educators who worked in these institutions from the Renaissance through the Polish Baroque to the Enlightenment. The dictionary spotlights their scholarly pur-suits, academic preparation, pedagogical experience, and literary achievements, particularly in poetics, rhetoric, and school theatre. Through this resource, readers can learn about the lives and careers of individual professors, and thus uncover details of their unique biographies.In addition to individual life stories, the collected material facilitates the construction of a collective portrait of professors of Jesuit teacher training seminaries. Each professor represents a distinct individual with personal characteristics while also belonging to a community shaped by shared teaching experiences and common traits. Understanding indi-vidual trajectories, therefore, sheds light on the broader characteristics of the group as a whole. The objective of this research is to identify the shared and defining features of this collective, placing them within a wider educational context.This investigation into the collective identity of Jesuit seminary profes-sors is part of the tradition of biographical research, which culminates in a collective biography. Such a biography synthesizes the unique im-age of a person with the defining attributes of the community and broader society of the historical period they represent. The article out-lines the basic components of this collective biography project.
- 021 $a biografia zbiorowa
- 021 $a jezuici
- 021 $a profesorowie
- 021 $a seminaria nauczycielskie
- 021 $a słownik biograficzny
- 022 $a biographical dictionary
- 022 $a collective biography
- 022 $a Jesuits
- 022 $a professors
- 022 $a teacher training seminaries
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich – prolegomena projektu pedeutologicznej biografii zbiorowej
- Author: ANNA KRÓLIKOWSKA (Autor)
- Journal: Studia Paedagogica Ignatiana
- Date: 2024
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Królikowska_A_Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauzycielskich....pdf (176 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published