The Finnish Model of Inclusive Education – an Unmatched Ideal or a Viable Model of Good Practice?
Description
- Tytuł: The Finnish Model of Inclusive Education – an Unmatched Ideal or a Viable Model of Good Practice?
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
- Rok: 2024
- Tom: 23
- Numer: 68
- ISSN: 1643-9171
- e-ISSN: 2391-9485
- DOI: 10.35765/hw.2024.2368.09
- Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2618/2314
- Strony od-do: 83-93
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: Prezentowane badania miały na celu poznanie opinii polskich nauczycieli na temat uznawanego powszechnie za wzorcowy fińskiego modelu edukacji i możliwości wdrożenia jego założeń do systemu polskiego w perspektywie idei edukacji włączającej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Badanie koncentrowało się wokół trzech głównych problemów: Jakie znaczenie dla jakości edukacji włączającej mają czynniki charakteryzujące fiński system edukacji? Jakie czynniki chrakteryzujące fiński system edukacji funkcjonują w systemie polskim? Jakie czynniki charakteryzujące system fiński warto implementować do polskiego systemu edukacji? W badaniu wzięło udział 258 polskich nauczycieli. Zastosowano podejście ilościowe, wykorzystujące metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety oraz kwestionariusz ankiety w opracowaniu własnym. PROCES WYWODU: Podstawę dla analizy barier edukacji włączającej, na które wskazują wyniki prowadzonych w ostatnich latach badań, jak również zmian koniecznych dla poprawy efektywności polskiego systemu edukacji, stanowiła charakterystyka systemu fińskiego i właściwych dla niego rozwiązań. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Badania ujawniają, że kluczowe obszary wymagające zmiany to według respondentów: przygotowanie zawodowe nauczycieli, działania na rzecz podniesienia prestiżu zawodu nauczyciela oraz poprawa warunków pracy, w tym związanych z klimatem szkoły. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Fiński system edukacji jest nie tylko skuteczny, ale także nastawiony na włączanie wszystkich uczniów. Dlatego rozwiązania proponowane w systemie fińskim mogą służyć jako wzór dla polskich nauczycieli oraz dla polityków, określających rolę i kształt edukacji, która coraz bardziej otwiera się na ideę włączania. Zaimplementowanie wniosków z badań może przyczynić się do poprawy polskiego systemu edukacji i sprzyjać jego inkluzyjności.
- RESEARCH OBJECTIVE: The research presented here was aimed at finding out Polish teachers’ perspectives on the Finnish education model, which is widely regarded as exemplary, and to assess the feasibility of applying its principles to the Polish education system, particularly in relation to inclusive education. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The study focused on three main questions: What factors characterizing the Finnish education system are relevant to the quality of inclusive education? Which of these factors are already present in the Polish education system? Which factors from the Finnish model should be implemented in the Polish education system? The study involved 258 Polish teachers and utilized a quantitative approach, employing a diagnostic survey method, a questionnaire technique, and a self-developed survey questionnaire. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The analysis focused on identifying the barriers to inclusive education based on recent research and the changes needed to improve the effectiveness of the Polish education system. This evaluation was grounded in a comparison with the key characte ristics of the Finnish system and its relevant solutions. RESEARCH RESULTS: The results indicate that the key areas for improvement, according to the respondents, are the professional preparation of teachers, efforts to raise the prestige of the teaching profession, and improvements in working conditions, particularly those related to school climate
- Słowa kluczowe:
- bariery edukacji włączającej
- edukacja włączająca
- fiński system edukacji
- opinie nauczycieli
- optymalizacja edukacji
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a The Finnish Model of Inclusive Education – an Unmatched Ideal or a Viable Model of Good Practice?
- 003 $b 0000-0002-5167-2128
- 003 $b 0000-0002-6106-4695
- 003 $a Elżbieta Lubińska-Kościółek (Autor)
- 003 $a Outi Kyrö-Ämmälä (Autor)
- 003 $a Tamara Cierpiałowska (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Horyzonty Wychowania
- 008 $a 2024
- 009 $a 23
- 010 $a 68
- 011 $a 1643-9171
- 012 $a 2391-9485
- 013 $a 10.35765/hw.2024.2368.09
- 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2618/2314
- 015 $a 83-93
- 019 $a CEL NAUKOWY: Prezentowane badania miały na celu poznanie opinii polskich nauczycieli na temat uznawanego powszechnie za wzorcowy fińskiego modelu edukacji i możliwości wdrożenia jego założeń do systemu polskiego w perspektywie idei edukacji włączającej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Badanie koncentrowało się wokół trzech głównych problemów: Jakie znaczenie dla jakości edukacji włączającej mają czynniki charakteryzujące fiński system edukacji? Jakie czynniki chrakteryzujące fiński system edukacji funkcjonują w systemie polskim? Jakie czynniki charakteryzujące system fiński warto implementować do polskiego systemu edukacji? W badaniu wzięło udział 258 polskich nauczycieli. Zastosowano podejście ilościowe, wykorzystujące metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety oraz kwestionariusz ankiety w opracowaniu własnym. PROCES WYWODU: Podstawę dla analizy barier edukacji włączającej, na które wskazują wyniki prowadzonych w ostatnich latach badań, jak również zmian koniecznych dla poprawy efektywności polskiego systemu edukacji, stanowiła charakterystyka systemu fińskiego i właściwych dla niego rozwiązań. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Badania ujawniają, że kluczowe obszary wymagające zmiany to według respondentów: przygotowanie zawodowe nauczycieli, działania na rzecz podniesienia prestiżu zawodu nauczyciela oraz poprawa warunków pracy, w tym związanych z klimatem szkoły. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Fiński system edukacji jest nie tylko skuteczny, ale także nastawiony na włączanie wszystkich uczniów. Dlatego rozwiązania proponowane w systemie fińskim mogą służyć jako wzór dla polskich nauczycieli oraz dla polityków, określających rolę i kształt edukacji, która coraz bardziej otwiera się na ideę włączania. Zaimplementowanie wniosków z badań może przyczynić się do poprawy polskiego systemu edukacji i sprzyjać jego inkluzyjności.
- 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The research presented here was aimed at finding out Polish teachers’ perspectives on the Finnish education model, which is widely regarded as exemplary, and to assess the feasibility of applying its principles to the Polish education system, particularly in relation to inclusive education. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The study focused on three main questions: What factors characterizing the Finnish education system are relevant to the quality of inclusive education? Which of these factors are already present in the Polish education system? Which factors from the Finnish model should be implemented in the Polish education system? The study involved 258 Polish teachers and utilized a quantitative approach, employing a diagnostic survey method, a questionnaire technique, and a self-developed survey questionnaire. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The analysis focused on identifying the barriers to inclusive education based on recent research and the changes needed to improve the effectiveness of the Polish education system. This evaluation was grounded in a comparison with the key characte ristics of the Finnish system and its relevant solutions. RESEARCH RESULTS: The results indicate that the key areas for improvement, according to the respondents, are the professional preparation of teachers, efforts to raise the prestige of the teaching profession, and improvements in working conditions, particularly those related to school climate
- 021 $a bariery edukacji włączającej
- 021 $a edukacja włączająca
- 021 $a fiński system edukacji
- 021 $a opinie nauczycieli
- 021 $a optymalizacja edukacji
- 022 $a barriers to inclusive education
- 022 $a finnish education system
- 022 $a inclusive education
- 022 $a optimization of education
- 022 $a teachers’ opinions
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: The Finnish Model of Inclusive Education – an Unmatched Ideal or a Viable Model of Good Practice?
- Author:
- Journal: Horyzonty Wychowania
- Date: 2024
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Cierpiałowska_T_Kyrö_Ämmälä_O_Lubińska_Kościółek_E_The Finnish Model of Inclusive Education....pdf (418 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published