“As a Shadow” – the Experiences of a Support Teacher of Students With Autism Spectrum Disorders (ASD)
Description
- Tytuł: “As a Shadow” – the Experiences of a Support Teacher of Students With Autism Spectrum Disorders (ASD)
- Autor/Autorzy: Danuta Kądziołka (Autor)
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
- Rok: 2024
- Tom: 23
- Numer: 68
- ISSN: 1643-9171
- e-ISSN: 2391-9485
- DOI: 10.35765/hw.2024.2368.11
- Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2598/2316
- Strony od-do: 109-121
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest poznanie doświadczeń i identyfikacja wyzwań i strategii pedagogicznych stosowanych przez nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). PROBLEM I METODY BADAWCZE: Wiodącym problemem badawczym jest pytanie o to, jakie są doświadczenia i wyzwania nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów z ASD. Zgromadzone materiały źródłowe uzyskano dzięki przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów narracyjnych z trzema aktywnymi nauczycielami współorganizującymi kształcenie uczniów z ASD. PROCES WYWODU: Realizacja celu i odpowiedzi na pytanie problemowe została ujęta w procesie wywodu złożonego z wprowadzenia w zagadnienie edukacji włączającej uczniów z ASD i roli nauczycieli współorganizujących ich kształcenie oraz zaprezentowania porównawczej analizy doświadczeń nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów z ASD. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Prezentowane analizy pokazują, że nauczyciele współorganizujący kształcenie uczniów z ASD zauważają unikalne potrzeby każdego dziecka, poznawane poprzez bezpośrednie doświadczenie. Rola nauczyciela polega na dostosowywaniu działań do zmieniających się potrzeb uczniów na różnych poziomach edukacji – od wsparcia w codziennych czynnościach po pomoc w nauce i rozwijaniu kompetencji społecznych. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Istnieje potrzeba wprowadzenia realnych działań w zakresie upowszechnienia pomocy psychologicznej rodzicom dzieci z ASD. W obliczu coraz częstszego występowania tego zaburzenia należy rozwijać wiedzę, umiejętności i kompetencje całego społeczeństwa, a zwłaszcza pracowników placówek edukacyjnych, aby skutecznie wspierać funkcjonowanie osób z ASD.
- RESEARCH OBJECTIVE: The objective of this article is to explore the experiences, challenges, and pedagogical strategies employed by teachers who cofacilitate the education of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The central research question addresses the experiences and challenges faced by teachers who co-facilitate the education of students with ASD. Data were gathered through in-depth narrative interviews with three active teachers working with ASD students. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The study’s objective and research question are addressed through a structured argument, consisting of an introduction to inclusive education for students with ASD and the role of support teachers. This is followed by a comparative presentation and analysis of the teachers’ experiences in co-facilitating ASD education. RESEARCH RESULTS: The analyses reveal that teachers co-facilitating the education of students with ASD are aware of the unique needs of each student, developed through direct experience. Their role involves tailoring their approach to the changing needs of students at different educational stages, ranging from supporting daily activities to assisting with learning and social skills development. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: There is a need to implement concrete measures for expanding psychological support for parents of children with ASD. Given the rising prevalence of this disorder, it is essential to enhance the knowledge, skills, and competencies of society, especially educational staff – to better support individuals with ASD
- Słowa kluczowe:
- edukacja inkluzyjna
- indywidualizacja nauczania
- kształcenie specjalne
- nauczyciel współorganizujący kształcenie
- zaburzenia ze spektrum autyzmu (asd)
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a “As a Shadow” – the Experiences of a Support Teacher of Students With Autism Spectrum Disorders (ASD)
- 003 $b 0009-0000-0599-2481
- 003 $a Danuta Kądziołka (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Horyzonty Wychowania
- 008 $a 2024
- 009 $a 23
- 010 $a 68
- 011 $a 1643-9171
- 012 $a 2391-9485
- 013 $a 10.35765/hw.2024.2368.11
- 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2598/2316
- 015 $a 109-121
- 019 $a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest poznanie doświadczeń i identyfikacja wyzwań i strategii pedagogicznych stosowanych przez nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). PROBLEM I METODY BADAWCZE: Wiodącym problemem badawczym jest pytanie o to, jakie są doświadczenia i wyzwania nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów z ASD. Zgromadzone materiały źródłowe uzyskano dzięki przeprowadzeniu pogłębionych wywiadów narracyjnych z trzema aktywnymi nauczycielami współorganizującymi kształcenie uczniów z ASD. PROCES WYWODU: Realizacja celu i odpowiedzi na pytanie problemowe została ujęta w procesie wywodu złożonego z wprowadzenia w zagadnienie edukacji włączającej uczniów z ASD i roli nauczycieli współorganizujących ich kształcenie oraz zaprezentowania porównawczej analizy doświadczeń nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów z ASD. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Prezentowane analizy pokazują, że nauczyciele współorganizujący kształcenie uczniów z ASD zauważają unikalne potrzeby każdego dziecka, poznawane poprzez bezpośrednie doświadczenie. Rola nauczyciela polega na dostosowywaniu działań do zmieniających się potrzeb uczniów na różnych poziomach edukacji – od wsparcia w codziennych czynnościach po pomoc w nauce i rozwijaniu kompetencji społecznych. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Istnieje potrzeba wprowadzenia realnych działań w zakresie upowszechnienia pomocy psychologicznej rodzicom dzieci z ASD. W obliczu coraz częstszego występowania tego zaburzenia należy rozwijać wiedzę, umiejętności i kompetencje całego społeczeństwa, a zwłaszcza pracowników placówek edukacyjnych, aby skutecznie wspierać funkcjonowanie osób z ASD.
- 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The objective of this article is to explore the experiences, challenges, and pedagogical strategies employed by teachers who cofacilitate the education of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The central research question addresses the experiences and challenges faced by teachers who co-facilitate the education of students with ASD. Data were gathered through in-depth narrative interviews with three active teachers working with ASD students. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The study’s objective and research question are addressed through a structured argument, consisting of an introduction to inclusive education for students with ASD and the role of support teachers. This is followed by a comparative presentation and analysis of the teachers’ experiences in co-facilitating ASD education. RESEARCH RESULTS: The analyses reveal that teachers co-facilitating the education of students with ASD are aware of the unique needs of each student, developed through direct experience. Their role involves tailoring their approach to the changing needs of students at different educational stages, ranging from supporting daily activities to assisting with learning and social skills development. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: There is a need to implement concrete measures for expanding psychological support for parents of children with ASD. Given the rising prevalence of this disorder, it is essential to enhance the knowledge, skills, and competencies of society, especially educational staff – to better support individuals with ASD
- 021 $a edukacja inkluzyjna
- 021 $a indywidualizacja nauczania
- 021 $a kształcenie specjalne
- 021 $a nauczyciel współorganizujący kształcenie
- 021 $a zaburzenia ze spektrum autyzmu (asd)
- 022 $a autism spectrum disorder (ASD)
- 022 $a inclusive education
- 022 $a individualized teaching
- 022 $a special education
- 022 $a support teacher
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: “As a Shadow” – the Experiences of a Support Teacher of Students With Autism Spectrum Disorders (ASD)
- Author: Danuta Kądziołka (Autor)
- Journal: Horyzonty Wychowania
- Date: 2024
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Kądziołka_D_“As a Shadow” – the Experiences of a Support Teacher of Students With Autism Spectrum Disorders (ASD).pdf (428 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published