Terapeutyczne aspekty onimów literackich w edukacji dzieci przedszkolnych z trudnościami komunikacyjnymi
Description
- Tytuł: Terapeutyczne aspekty onimów literackich w edukacji dzieci przedszkolnych z trudnościami komunikacyjnymi
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
- Rok: 2024
- Tom: 23
- Numer: 68
- ISSN: 1643-9171
- e-ISSN: 2391-9485
- DOI: 10.35765/hw.2024.2368.12
- Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2606/2317
- Strony od-do: 123-135
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: Celem pracy jest podkreślenie zasadności użycia literackich nazw własnych do stymulacji i/lub terapii językowej na poziomie wszystkich podsystemów języka, ale także do rozwijania kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym jest zagadnienie onimów literackich i ich zastosowania w terapii i edukacji językowej, społecznej, emocjonalnej dzieci przedszkolnych z trudnościami komunikacyjnymi. Analiza wybranych tekstów pod kątem funkcji i znaczenia występujących w nich onimów wraz z egzemplifikacją ich zastosowania w procesie edukacyjno-terapeutycznym jest główną strategią metodologiczną przyjętą w tym artykule. PROCES WYWODU: W pracy podkreślono potrzebę usprawniania umiejętności językowo-komunikacyjnych poprzez edukowanie w zakresie kluczowych kompetencji, opisano i scharakteryzowano rodzaje tych kompetencji i wskazano możliwości wykorzystania literackich nazw własnych w terapii dzieci z trudnościami komunikacyjnymi. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Warstwa onomastyczna wybranych do analizy utworów, oprócz oczywistych i dostrzeganych od dawna funkcji – nominatywnej, ekspresywnej, semantycznej, kulturowej, może pełnić również funkcję edukacyjno-terapeutyczną. Odpowiednio i świadomie dobrane do terapii nazwy własne wspomagają budowanie zasobu leksykalnego, rozumienie reguł gramatycznych i sensów znaczeniowych, nabywanie biegłości w tworzeniu narracji, stymulowanie procesów poznawczych i operacji myślowych. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: W środowisku logopedycznym, pedagogicznym, psychologicznym zauważalna jest duża potrzeba poszukiwań atrakcyjnych i eklektycznych działań na polu terapii. Artykuł wskazuje nowe możliwości wzbogacenia tych oddziaływań przez wykorzystanie onimów literackich do edukacji językowej, emocjonalnej oraz wspierania motywacji i utrzymywania uwagi uczniów, przez co rozszerza zakres badań psycholingwistycznych, logopedycznych i pedagogicznych.
- RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the work is to emphasize the validity of using literary proper names for stimulation and/or language therapy at the level of all language subsystems, and developing social competences and emotional intelligence, as well. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is the issue of literary pseudonyms and their use in the therapy and linguistic, social and emotional education of preschool children with communication difficulties. The analysis of selected texts in terms of the function and meaning of the onyms appearing in them, along with an exemplification of their use in the educational and therapeutic process, is the main methodological strategy adopted in this article. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The work highlights the need to improve language and communication skills through education in the field of key competencies, and it describes and characterizes them indicating the possibilities of using literary pseudonyms in the therapy of children with communication difficulties. RESEARCH RESULTS: The onomastic layer of the selected works, in addition to the obvious and long-recognized functions - nominative, expressive, semantic, cultural, can also have an educational and therapeutic function. Appropriately and consciously selected onyms for therapy support the building lexical resources, understanding grammatical rules and meanings, obtaining the fluency in creating narratives and stimulation of cognitive processes and thought operations. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: In the speech therapy, pedagogical and psychological environment, there is a need to search for attractive and eclectic therapeutic activities. The article indicates new possibilities of enriching them by using literary pseudonyms for language and emotional education, and supporting students’ motivation and maintaining their attention. Thus, it expands the scope of psycholinguistic, speech therapy and pedagogical research
- Słowa kluczowe:
- edukacja emocjonalna
- edukacja przedszkolna
- kompetencje językowo-komunikacyjne
- onimy literackie
- terapia językowa
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Terapeutyczne aspekty onimów literackich w edukacji dzieci przedszkolnych z trudnościami komunikacyjnymi
- 003 $b 0000-0002-8134-2285
- 003 $a Ewa Zmuda (Autor)
- 003 $a MARZENA SZUREK (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Horyzonty Wychowania
- 008 $a 2024
- 009 $a 23
- 010 $a 68
- 011 $a 1643-9171
- 012 $a 2391-9485
- 013 $a 10.35765/hw.2024.2368.12
- 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2606/2317
- 015 $a 123-135
- 019 $a CEL NAUKOWY: Celem pracy jest podkreślenie zasadności użycia literackich nazw własnych do stymulacji i/lub terapii językowej na poziomie wszystkich podsystemów języka, ale także do rozwijania kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym jest zagadnienie onimów literackich i ich zastosowania w terapii i edukacji językowej, społecznej, emocjonalnej dzieci przedszkolnych z trudnościami komunikacyjnymi. Analiza wybranych tekstów pod kątem funkcji i znaczenia występujących w nich onimów wraz z egzemplifikacją ich zastosowania w procesie edukacyjno-terapeutycznym jest główną strategią metodologiczną przyjętą w tym artykule. PROCES WYWODU: W pracy podkreślono potrzebę usprawniania umiejętności językowo-komunikacyjnych poprzez edukowanie w zakresie kluczowych kompetencji, opisano i scharakteryzowano rodzaje tych kompetencji i wskazano możliwości wykorzystania literackich nazw własnych w terapii dzieci z trudnościami komunikacyjnymi. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Warstwa onomastyczna wybranych do analizy utworów, oprócz oczywistych i dostrzeganych od dawna funkcji – nominatywnej, ekspresywnej, semantycznej, kulturowej, może pełnić również funkcję edukacyjno-terapeutyczną. Odpowiednio i świadomie dobrane do terapii nazwy własne wspomagają budowanie zasobu leksykalnego, rozumienie reguł gramatycznych i sensów znaczeniowych, nabywanie biegłości w tworzeniu narracji, stymulowanie procesów poznawczych i operacji myślowych. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: W środowisku logopedycznym, pedagogicznym, psychologicznym zauważalna jest duża potrzeba poszukiwań atrakcyjnych i eklektycznych działań na polu terapii. Artykuł wskazuje nowe możliwości wzbogacenia tych oddziaływań przez wykorzystanie onimów literackich do edukacji językowej, emocjonalnej oraz wspierania motywacji i utrzymywania uwagi uczniów, przez co rozszerza zakres badań psycholingwistycznych, logopedycznych i pedagogicznych.
- 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the work is to emphasize the validity of using literary proper names for stimulation and/or language therapy at the level of all language subsystems, and developing social competences and emotional intelligence, as well. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is the issue of literary pseudonyms and their use in the therapy and linguistic, social and emotional education of preschool children with communication difficulties. The analysis of selected texts in terms of the function and meaning of the onyms appearing in them, along with an exemplification of their use in the educational and therapeutic process, is the main methodological strategy adopted in this article. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The work highlights the need to improve language and communication skills through education in the field of key competencies, and it describes and characterizes them indicating the possibilities of using literary pseudonyms in the therapy of children with communication difficulties. RESEARCH RESULTS: The onomastic layer of the selected works, in addition to the obvious and long-recognized functions - nominative, expressive, semantic, cultural, can also have an educational and therapeutic function. Appropriately and consciously selected onyms for therapy support the building lexical resources, understanding grammatical rules and meanings, obtaining the fluency in creating narratives and stimulation of cognitive processes and thought operations. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: In the speech therapy, pedagogical and psychological environment, there is a need to search for attractive and eclectic therapeutic activities. The article indicates new possibilities of enriching them by using literary pseudonyms for language and emotional education, and supporting students’ motivation and maintaining their attention. Thus, it expands the scope of psycholinguistic, speech therapy and pedagogical research
- 021 $a edukacja emocjonalna
- 021 $a edukacja przedszkolna
- 021 $a kompetencje językowo-komunikacyjne
- 021 $a onimy literackie
- 021 $a terapia językowa
- 022 $a emotional education
- 022 $a language therapy
- 022 $a linguistic and communicative competences
- 022 $a literary pseudonyms
- 022 $a preschool education
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Terapeutyczne aspekty onimów literackich w edukacji dzieci przedszkolnych z trudnościami komunikacyjnymi
- Author:
- Journal: Horyzonty Wychowania
- Date: 2024
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Szurek_M_M_Zmuda_E_Terapeutyczne aspekty onimów literackich w edukacji dzieci przedszkolnych z trudnościami komunikacyjnymi.pdf (908 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published