Teacher Perspectives on Supporting Students With Stuttering in Schools and Preschools
Description
- Tytuł: Teacher Perspectives on Supporting Students With Stuttering in Schools and Preschools
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
- Rok: 2024
- Tom: 23
- Numer: 68
- ISSN: 1643-9171
- e-ISSN: 2391-9485
- DOI: 10.35765/hw.2024.2368.13
- Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2608/2318
- Strony od-do: 137-147
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: Celem badań przedstawionych w artykule było zbadanie opinii nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych w kwestii wspierania ucznia z jąkaniem w jego funkcjonowaniu w placówkach edukacyjnych. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem przeprowadzonych badań dotyczył pytania na temat tego, jaki jest poziom wiedzy na temat jąkania i wsparcia ucznia z jąkaniem wśród badanych nauczycieli. W celu uzyskania odpowiedzi na związane z tym tematem pytania posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki kwestionariusza ankiety. W badaniu wzięło udział 155 nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Zadane im pytania dotyczyły ogólnego poziomu wiedzy na temat jąkania u dzieci. PROCES WYWODU: Proces wywodu polega na rozpoznaniu problematyki, przedstawieniu wyników badań ankietowych i wyciągnięciu uogólnionych wniosków z ankiet i dokonaniu ich ekstrapolacji, aby przedstawić rekomendacje dla nauczycieli zajmujących się dziećmi z jąkaniem się. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że poziom wiedzy nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych na temat jąkania oraz metod ich wspierania jest niewystarczający. Nauczyciele wykazali potrzebę dalszego dokształcania się, co wskazuje na konieczność systematycznych działań edukacyjnych w tym zakresie. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Pierwszym krokiem do zwiększenia świadomości nauczycieli o jąkaniu mogłoby być zamieszczenie odpowiednich treści w ramach praktyki opartej na dowodach (EBP) w Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Propagowanie aktualnej wiedzy na temat jąkania przez szkolenia tematyczne i programy mentoringowe również wspierałoby powyższy cel. Wyniki niniejszych badań mogą być wykorzystane do implementacji programów doszkalających dla nauczycieli na poziomie lokalnym i krajowym oraz programów przeciwdziałających stygmatyzacji uczniów z jąkaniem (np. InterACT), co przyczyniłoby się do pozytywnego wpłynięcia na ich rozwój emocjonalny i społeczny.
- RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of the research presented in this article was to explore the opinions of kindergarten and elementary school teachers on supporting students with stuttering in their functioning within educational institutions. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: This study aimed to evaluate teachers’ knowledge about stuttering and their approaches to supporting students with this condition. A diagnostic survey was conducted using a structured questionnaire, gathering responses from 155 kindergarten and elementary school teachers. The survey focused on assessing their general understanding of stuttering in children. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The argumentation process involves identifying the problem, presenting the survey results, drawing generalized conclusions from the findings, and extrapolating these conclusions to provide actionable recommendations for teachers working with students who stutter. RESEARCH RESULTS: The study results indicate that the level of knowledge among preschool and elementary school teachers about stuttering and methods to support affected students is insufficient. Teachers expressed a need for additional training, which highlights the necessity of sys tematic educational efforts in this area. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLEVALUE OF RESEARCH: A critical first step to increasing teachers’ awareness of stuttering is incorporating evidence-based content into the Integrated Learning Platform. Promoting current, research-backed knowledge through training sessions and mentoring programs would also prove highly beneficial. Practical applications of this research include implementing teacher training programs at both local and national levels and creating initiatives such as InterACT to reduce stigma and exclusion. These measures would better prepare educators to support students with stuttering, contributing positively to their emttional and social development.
- Słowa kluczowe:
- jąkanie
- nauczyciele
- przedszkole
- szkoła
- wsparcie
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Teacher Perspectives on Supporting Students With Stuttering in Schools and Preschools
- 003 $b 0000-0003-2985-2162
- 003 $a Aleksandra Ślusarczyk (Autor)
- 003 $a ANNA MICHALCZYK (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Horyzonty Wychowania
- 008 $a 2024
- 009 $a 23
- 010 $a 68
- 011 $a 1643-9171
- 012 $a 2391-9485
- 013 $a 10.35765/hw.2024.2368.13
- 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2608/2318
- 015 $a 137-147
- 019 $a CEL NAUKOWY: Celem badań przedstawionych w artykule było zbadanie opinii nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych w kwestii wspierania ucznia z jąkaniem w jego funkcjonowaniu w placówkach edukacyjnych. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem przeprowadzonych badań dotyczył pytania na temat tego, jaki jest poziom wiedzy na temat jąkania i wsparcia ucznia z jąkaniem wśród badanych nauczycieli. W celu uzyskania odpowiedzi na związane z tym tematem pytania posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki kwestionariusza ankiety. W badaniu wzięło udział 155 nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Zadane im pytania dotyczyły ogólnego poziomu wiedzy na temat jąkania u dzieci. PROCES WYWODU: Proces wywodu polega na rozpoznaniu problematyki, przedstawieniu wyników badań ankietowych i wyciągnięciu uogólnionych wniosków z ankiet i dokonaniu ich ekstrapolacji, aby przedstawić rekomendacje dla nauczycieli zajmujących się dziećmi z jąkaniem się. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że poziom wiedzy nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych na temat jąkania oraz metod ich wspierania jest niewystarczający. Nauczyciele wykazali potrzebę dalszego dokształcania się, co wskazuje na konieczność systematycznych działań edukacyjnych w tym zakresie. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Pierwszym krokiem do zwiększenia świadomości nauczycieli o jąkaniu mogłoby być zamieszczenie odpowiednich treści w ramach praktyki opartej na dowodach (EBP) w Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Propagowanie aktualnej wiedzy na temat jąkania przez szkolenia tematyczne i programy mentoringowe również wspierałoby powyższy cel. Wyniki niniejszych badań mogą być wykorzystane do implementacji programów doszkalających dla nauczycieli na poziomie lokalnym i krajowym oraz programów przeciwdziałających stygmatyzacji uczniów z jąkaniem (np. InterACT), co przyczyniłoby się do pozytywnego wpłynięcia na ich rozwój emocjonalny i społeczny.
- 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of the research presented in this article was to explore the opinions of kindergarten and elementary school teachers on supporting students with stuttering in their functioning within educational institutions. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: This study aimed to evaluate teachers’ knowledge about stuttering and their approaches to supporting students with this condition. A diagnostic survey was conducted using a structured questionnaire, gathering responses from 155 kindergarten and elementary school teachers. The survey focused on assessing their general understanding of stuttering in children. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The argumentation process involves identifying the problem, presenting the survey results, drawing generalized conclusions from the findings, and extrapolating these conclusions to provide actionable recommendations for teachers working with students who stutter. RESEARCH RESULTS: The study results indicate that the level of knowledge among preschool and elementary school teachers about stuttering and methods to support affected students is insufficient. Teachers expressed a need for additional training, which highlights the necessity of sys tematic educational efforts in this area. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLEVALUE OF RESEARCH: A critical first step to increasing teachers’ awareness of stuttering is incorporating evidence-based content into the Integrated Learning Platform. Promoting current, research-backed knowledge through training sessions and mentoring programs would also prove highly beneficial. Practical applications of this research include implementing teacher training programs at both local and national levels and creating initiatives such as InterACT to reduce stigma and exclusion. These measures would better prepare educators to support students with stuttering, contributing positively to their emttional and social development.
- 021 $a jąkanie
- 021 $a nauczyciele
- 021 $a przedszkole
- 021 $a szkoła
- 021 $a wsparcie
- 022 $a kindergarten
- 022 $a school
- 022 $a stuttering
- 022 $a support
- 022 $a teachers
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Teacher Perspectives on Supporting Students With Stuttering in Schools and Preschools
- Author:
- Journal: Horyzonty Wychowania
- Date: 2024
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Michalczyk_A_Ślusarczyk_A_Teacher Perspectives on Supporting Students With Stuttering in Schools and Preschools.pdf (439 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published