Organiczna wspólnota polityczna w rozumieniu katolickim

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Organiczna wspólnota polityczna w rozumieniu katolickim
  • Autor/Autorzy: WIT PASIERBEK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Polityki
  • Rok: 2024
  • Tom: 15
  • Numer: 53
  • ISSN: 2082-5897
  • e-ISSN: 2353-950X
  • Adres www:: https://horyzontypolityki.ignatianum.edu.pl/HP/article/view/2791/2324
  • Strony od-do: 13-29
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem naukowym niniejszego artykułu jest przedstawienie koncepcji organicznej wspólnoty politycznej jako wzorcowej dla systemów politycznych. PROBLEM i METODY BADAWCZE: Współczesny system demokratyczny czy też tzw. demokracja pośrednia nie gwarantują w pełni funkcjonowania społeczeństw jako jedni, czyli jedności w różnorodności. Święty Paweł w Pierwszym liście do Koryntian przedstawia wspólnotę organiczną, odnosząc się do działania ludzkiego ciała. Czy można to przenieść na wspólnoty polityczne? Odpowiedzi będziemy szukać, analizując główne nurty myśli teologiczno-politycznej opartej na nauce społecznej Kościoła katolickiego.  PROCES WYWODU: Już Platon i Arystoteles proponowali funkcjonowanie wspólnot politycznych oparte na organizmie. Kluczowy jednak dla nas jest św. Paweł i jego koncepcja organicznej wspólnoty. Przy wsparciu katolickiej nauki społecznej przeanalizujemy możliwość przeniesienia na grunt życia politycznego modelu św. Pawła, biorąc pod uwagę prawo naturalne i godność człowieka. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Paradygmat św. Pawła wydaje się sugerować, iż na gruncie duchowo-moralno-prawnym istnieje możliwość tworzenia organicznych wspólnot politycznych. Warunkiem jednak jest symbiotyczne funkcjonowanie tych wymiarów, gdyż one gwarantują właściwy rozwój człowieka jako jednostki oraz całej wspólnoty. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Analiza charakteru organicznej wspólnoty z pierwszych wieków chrześcijaństwa (św. Paweł) dowodzi, iż istnieje możliwość tworzenia organicznych wspólnot politycznych przy zachowaniu owego duchowo-moralno-prawnego fundamentu oraz właściwych relacji braterstwa, życzliwości i miłości. Dowodem na to są m.in. „redukcje paragwajskie” założone przez jezuitów na przełomie XVI i XVII wieku.
    • RESEARCH OBJECTIVE: The research objective of this article is to explore the concept of the organic political community as a viable model for political systems. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Modern democratic systems, particularly indirect democracy, do not fully guarantee the functioning of societies as one, i.e. unity in diversity. In his First Letter to the Corinthians, St. Paul introduces the concept of an organic community by likening it to the human body. Can this framework be applied to political communities? This question will be addressed by examining key theological and political thought currents within Catholic social teaching. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The idea of political communities functioning as organisms dates back to the philosophies of Plato and Aristotle. However, St. Paul’s vision of an organic community is pivotal to this discussion. Guided by Catholic social teaching, we will explore the viability of applying St. Paul’s model to political life, with particular emphasis on natural law and the dignity of the human person. RESEARCH RESULTS: St. Paul’s paradigm seems to suggest that it is possible to establish organic political communities on a spiritual, moral, and legal foundation. However, this requires the symbiotic functioning of these dimensions, as they ensure the proper development of both the individual and the community. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: An analysis of the nature of the organic community from the early centuries of Christianity (St. Paul) reveals the potential to establish organic political communities grounded in a spiritual, moral, and legal foundation and guided by genuine relationships of fraternity, kindness, and love. The ‘Paraguayan reductions’ founded by the Jesuits at the turn of the 17 th century serve as historical evidence of this possibility.
  • Słowa kluczowe:
    • dobro wspólne
    • prawo naturalne
    • św. Paweł
    • wspólnota organiczna
    • wspólnota polityczna
  • Dyscyplina: nauki o polityce i administracji

MARC

  • 002 $a Organiczna wspólnota polityczna w rozumieniu katolickim
  • 003 $b 0000-0002-8774-4461
  • 003 $a WIT PASIERBEK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Horyzonty Polityki
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 15
  • 010 $a 53
  • 011 $a 2082-5897
  • 012 $a 2353-950X
  • 014 $a https://horyzontypolityki.ignatianum.edu.pl/HP/article/view/2791/2324
  • 015 $a 13-29
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem naukowym niniejszego artykułu jest przedstawienie koncepcji organicznej wspólnoty politycznej jako wzorcowej dla systemów politycznych. PROBLEM i METODY BADAWCZE: Współczesny system demokratyczny czy też tzw. demokracja pośrednia nie gwarantują w pełni funkcjonowania społeczeństw jako jedni, czyli jedności w różnorodności. Święty Paweł w Pierwszym liście do Koryntian przedstawia wspólnotę organiczną, odnosząc się do działania ludzkiego ciała. Czy można to przenieść na wspólnoty polityczne? Odpowiedzi będziemy szukać, analizując główne nurty myśli teologiczno-politycznej opartej na nauce społecznej Kościoła katolickiego.  PROCES WYWODU: Już Platon i Arystoteles proponowali funkcjonowanie wspólnot politycznych oparte na organizmie. Kluczowy jednak dla nas jest św. Paweł i jego koncepcja organicznej wspólnoty. Przy wsparciu katolickiej nauki społecznej przeanalizujemy możliwość przeniesienia na grunt życia politycznego modelu św. Pawła, biorąc pod uwagę prawo naturalne i godność człowieka. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Paradygmat św. Pawła wydaje się sugerować, iż na gruncie duchowo-moralno-prawnym istnieje możliwość tworzenia organicznych wspólnot politycznych. Warunkiem jednak jest symbiotyczne funkcjonowanie tych wymiarów, gdyż one gwarantują właściwy rozwój człowieka jako jednostki oraz całej wspólnoty. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Analiza charakteru organicznej wspólnoty z pierwszych wieków chrześcijaństwa (św. Paweł) dowodzi, iż istnieje możliwość tworzenia organicznych wspólnot politycznych przy zachowaniu owego duchowo-moralno-prawnego fundamentu oraz właściwych relacji braterstwa, życzliwości i miłości. Dowodem na to są m.in. „redukcje paragwajskie” założone przez jezuitów na przełomie XVI i XVII wieku.
  • 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The research objective of this article is to explore the concept of the organic political community as a viable model for political systems. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Modern democratic systems, particularly indirect democracy, do not fully guarantee the functioning of societies as one, i.e. unity in diversity. In his First Letter to the Corinthians, St. Paul introduces the concept of an organic community by likening it to the human body. Can this framework be applied to political communities? This question will be addressed by examining key theological and political thought currents within Catholic social teaching. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The idea of political communities functioning as organisms dates back to the philosophies of Plato and Aristotle. However, St. Paul’s vision of an organic community is pivotal to this discussion. Guided by Catholic social teaching, we will explore the viability of applying St. Paul’s model to political life, with particular emphasis on natural law and the dignity of the human person. RESEARCH RESULTS: St. Paul’s paradigm seems to suggest that it is possible to establish organic political communities on a spiritual, moral, and legal foundation. However, this requires the symbiotic functioning of these dimensions, as they ensure the proper development of both the individual and the community. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: An analysis of the nature of the organic community from the early centuries of Christianity (St. Paul) reveals the potential to establish organic political communities grounded in a spiritual, moral, and legal foundation and guided by genuine relationships of fraternity, kindness, and love. The ‘Paraguayan reductions’ founded by the Jesuits at the turn of the 17 th century serve as historical evidence of this possibility.
  • 021 $a dobro wspólne
  • 021 $a prawo naturalne
  • 021 $a św. Paweł
  • 021 $a wspólnota organiczna
  • 021 $a wspólnota polityczna
  • 022 $a common good
  • 022 $a natural law
  • 022 $a organic community
  • 022 $a political community
  • 022 $a St. Paul
  • 966 $a nauki o polityce i administracji
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Dublin Core

Files

2024_art_Pasierbek_W_Organiczna wspólnota polityczna w rozumieniu katolickim.pdf (429 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published