Jedność historii zbawienia w koncepcji pedagogicznej Sofii Cavalletti przykładem wychowania do dialogu międzyreligijnego
Description
- Tytuł: Jedność historii zbawienia w koncepcji pedagogicznej Sofii Cavalletti przykładem wychowania do dialogu międzyreligijnego
- Autor/Autorzy: BARBARA SURMA (Autor)
- Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
- Rok: 2024
- Tom: 47
- Numer: 4
- ISSN: 2081-1446
- Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2024.4704.24/2918
- Strony od-do: 363-378
- Abstrakt:
- Biblijna idea jedności historii zbawienia zaproponowana w koncepcji edukacji religijnej autorstwa Sofii Cavalletti jest przedmiotem naukowej refleksji, przedstawionej w tym artykule. Jej celem jest wskazanie i wyjaśnienie założeń teoretycznych i praktycznych wychowania do dialogu międzyreligijnego opracowanych w programie katechezy „La Catechesi del buon Pastore” jako jeden z przykładów dobrych praktyk. Metodą zastosowaną w opracowaniu wyników badań była jakościowa analiza treści. Na jej podstawie wskazano, że kluczem szukania wspólnych korzeni między judaizmem i chrześcijaństwem jest przymierze, które Bóg zawiera ze swoim ludem. Metoda typologiczna zastosowana przez S. Cavalletti w odczytywaniu historii zbawienia, obejmująca trzy jej etapy, pomaga dzieciom w odkrywaniu jej jedności oraz komplementarności w odczytywaniu Starego i Nowego Przymierza, co jest punktem wyjścia dla wychowania do dialogu. Przedstawione założenia edukacji religijnej w tej koncepcji pracy z dziećmi realizują wytyczne zapisane w dokumentach katechetycznych Kościoła katolickiego. Nauczanie o judaizmie, w tym przypadku, różni się doborem treści oraz zastosowanymi metodami od tych stosowanych w tradycyjnym nauczaniu.
- This article examines the biblical concept of the unity of salvation history as proposed in Sofia Cavalletti’s religious education framework. The aim is to identify and clarify the theoretical and practical assumptions of education for interreligious dialogue, as developed in the catechesis program La Catechesi del buon Pastore, highlighting it as an example of effective practice. The research employs qualitative content analysis, demonstrating that the covenant between God and His people serves as a foundational link between Judaism and Christianity. Cavalletti’s typological method of interpreting salvation history, encompassing three stages, enables children to perceive the unity and complementarity of Old and New Covenants. This approach forms the basis for fostering dialogue through education. The pedagogical assumptions of religious education in this concept of working with children align with the catechetical guidelines of the Catholic Church while offering a distinct approach to teaching Judaism, differing in the selection of content and the methods used from those used in traditional teaching.
- Słowa kluczowe:
- chrześcijaństwo
- dialog międzyreligijny
- edukacja religijna
- judaizm
- przymierze
- Sofia Cavalletti
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Jedność historii zbawienia w koncepcji pedagogicznej Sofii Cavalletti przykładem wychowania do dialogu międzyreligijnego
- 003 $b 0000-0001-8781-7643
- 003 $a BARBARA SURMA (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Perspektywy Kultury
- 008 $a 2024
- 009 $a 47
- 010 $a 4
- 011 $a 2081-1446
- 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2024.4704.24/2918
- 015 $a 363-378
- 019 $a Biblijna idea jedności historii zbawienia zaproponowana w koncepcji edukacji religijnej autorstwa Sofii Cavalletti jest przedmiotem naukowej refleksji, przedstawionej w tym artykule. Jej celem jest wskazanie i wyjaśnienie założeń teoretycznych i praktycznych wychowania do dialogu międzyreligijnego opracowanych w programie katechezy „La Catechesi del buon Pastore” jako jeden z przykładów dobrych praktyk. Metodą zastosowaną w opracowaniu wyników badań była jakościowa analiza treści. Na jej podstawie wskazano, że kluczem szukania wspólnych korzeni między judaizmem i chrześcijaństwem jest przymierze, które Bóg zawiera ze swoim ludem. Metoda typologiczna zastosowana przez S. Cavalletti w odczytywaniu historii zbawienia, obejmująca trzy jej etapy, pomaga dzieciom w odkrywaniu jej jedności oraz komplementarności w odczytywaniu Starego i Nowego Przymierza, co jest punktem wyjścia dla wychowania do dialogu. Przedstawione założenia edukacji religijnej w tej koncepcji pracy z dziećmi realizują wytyczne zapisane w dokumentach katechetycznych Kościoła katolickiego. Nauczanie o judaizmie, w tym przypadku, różni się doborem treści oraz zastosowanymi metodami od tych stosowanych w tradycyjnym nauczaniu.
- 020 $a This article examines the biblical concept of the unity of salvation history as proposed in Sofia Cavalletti’s religious education framework. The aim is to identify and clarify the theoretical and practical assumptions of education for interreligious dialogue, as developed in the catechesis program La Catechesi del buon Pastore, highlighting it as an example of effective practice. The research employs qualitative content analysis, demonstrating that the covenant between God and His people serves as a foundational link between Judaism and Christianity. Cavalletti’s typological method of interpreting salvation history, encompassing three stages, enables children to perceive the unity and complementarity of Old and New Covenants. This approach forms the basis for fostering dialogue through education. The pedagogical assumptions of religious education in this concept of working with children align with the catechetical guidelines of the Catholic Church while offering a distinct approach to teaching Judaism, differing in the selection of content and the methods used from those used in traditional teaching.
- 021 $a chrześcijaństwo
- 021 $a dialog międzyreligijny
- 021 $a edukacja religijna
- 021 $a judaizm
- 021 $a przymierze
- 021 $a Sofia Cavalletti
- 022 $a Christianity
- 022 $a covenant
- 022 $a interreligious dialogue
- 022 $a Judaism
- 022 $a religious education
- 022 $a Sofia Cavalletti
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Jedność historii zbawienia w koncepcji pedagogicznej Sofii Cavalletti przykładem wychowania do dialogu międzyreligijnego
- Author: BARBARA SURMA (Autor)
- Journal: Perspektywy Kultury
- Date: 2024
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Surma_B_Jedność historii zbawienia w koncepcji pedagogicznej Sofii Cavalletti przykładem wychowania do dialogu międzyreligijnego.pdf (248 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published