Comparison of the Professional Competencies of Students Preparing for the Profession of Preschool and Primary School Teachers Under Different Forms of Study

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Comparison of the Professional Competencies of Students Preparing for the Profession of Preschool and Primary School Teachers Under Different Forms of Study
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY
  • Rok: 2024
  • Tom: XLIII
  • Numer: 3
  • ISSN: 0137-6136
  • e-ISSN: 2449-8327
  • DOI: 10.17951/lrp.2024.43.3.101-117
  • Adres www:: https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/17376/12224
  • Strony od-do: 101-117
  • Abstrakt:
    • Wprowadzenie: Reforma szkolnictwa wyższego, a zwłaszcza kierunków nauczycielskich w ostatnich latach wprowadziła istotne zmiany, których celem było podniesienie jakości przygotowania zawodowego i zdobycie niezbędnych kompetencji i kwalifikacji nauczycielskich. W artykule przedstawiono wyniki badań na temat samooceny kompetencji zawodowych, przeprowadzonych wśród studentek jednolitych studiów stacjonarnych i niestacjonarnych studiów drugiego stopnia. Cel badań: Celem badań było porównanie samooceny kompetencji zawodowych osób przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w ramach różnych form studiówMetoda badań: W badaniach wykorzystano Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE), Kwestionariusz PROKOS, kwestionariusz ankiety Samooceny Kompetencji Nauczycielskich oraz autorski kwestionariusz ankiety.Wyniki: Badania przeprowadzone wśród studentek, kończących studia z pedagogiki i pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej nie wykazały statystycznie istotnych różnic w zakresie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych. Statystycznie istotne różnice wystąpiły tylko w dwóch przypadkach w zakresie oceny własnych kompetencji nauczycielskich (współpraca z rodzicami i wiedza zakresu nauczania matematyki).Wnioski: W celu zmniejszenia różnic w ocenie kompetencji merytorycznych z przedmiotów ścisłych należy bardziej angażować studentów/ki w pozaformalne aktywności dokształcania, a w ramach praktyk uwzględnić konieczność rozwijania kompetencji współpracy z rodziną szczególnie ze studentami studiów stacjonarnych.
    • Introduction: The reform of higher education and especially of teaching faculties in recent years has introduced significant changes aimed at improving the quality of professional preparation and acquiring the necessary teaching competencies and qualifications. This article presents the results of a study on the self-assessment of professional competence, conducted among female students of full time and part-time second degree programs. Research Aim: The purpose of the study was to compare the self-assessment of the professional competence of those preparing to become preschool and primary school teachers under different forms of study. Research Method: The study used the Popular Questionnaire of Emotional Intelligence (PKIE), the PROKOS Questionnaire, the Self-Assessment of Teaching Competence survey questionnaire and the author’s survey questionnaire. Results: The study of female students graduating with a degree in pedagogy and preschool and primary school education showed no statistically significant differences in emotional intelligence and social competence. Statistically significant differences occurred only in two cases in the assessment of their own teaching competence (cooperation with parents and knowledge of the field of mathematics teaching).Conclusions: In order to reduce the differences in the assessment of substantive competencies in science subjects, it is necessary to involve students more in non-formal further education activities, and in the framework of internships to take into account the need to develop the competence of cooperation with families (especially full-time students).
  • Słowa kluczowe:
    • inteligencja emocjonalna
    • kompetencje
    • kompetencje nauczycielskie
    • nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
    • nauczyciel przedszkola
  • Dyscyplina:
    • pedagogika
    • psychologia
    • pedagogika

MARC

  • 002 $a Comparison of the Professional Competencies of Students Preparing for the Profession of Preschool and Primary School Teachers Under Different Forms of Study
  • 003 $b 0000-0001-5499-7393
  • 003 $b 0000-0001-8781-7643
  • 003 $b 0000-0002-8254-8867
  • 003 $a BARBARA SURMA (Autor)
  • 003 $a ESTERA TWARDOWSKA-STASZEK (Autor)
  • 003 $a IRMINA ROSTEK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY
  • 008 $a 2024
  • 009 $a XLIII
  • 010 $a 3
  • 011 $a 0137-6136
  • 012 $a 2449-8327
  • 013 $a 10.17951/lrp.2024.43.3.101-117
  • 014 $a https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/17376/12224
  • 015 $a 101-117
  • 019 $a Wprowadzenie: Reforma szkolnictwa wyższego, a zwłaszcza kierunków nauczycielskich w ostatnich latach wprowadziła istotne zmiany, których celem było podniesienie jakości przygotowania zawodowego i zdobycie niezbędnych kompetencji i kwalifikacji nauczycielskich. W artykule przedstawiono wyniki badań na temat samooceny kompetencji zawodowych, przeprowadzonych wśród studentek jednolitych studiów stacjonarnych i niestacjonarnych studiów drugiego stopnia. Cel badań: Celem badań było porównanie samooceny kompetencji zawodowych osób przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w ramach różnych form studiówMetoda badań: W badaniach wykorzystano Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE), Kwestionariusz PROKOS, kwestionariusz ankiety Samooceny Kompetencji Nauczycielskich oraz autorski kwestionariusz ankiety.Wyniki: Badania przeprowadzone wśród studentek, kończących studia z pedagogiki i pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej nie wykazały statystycznie istotnych różnic w zakresie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych. Statystycznie istotne różnice wystąpiły tylko w dwóch przypadkach w zakresie oceny własnych kompetencji nauczycielskich (współpraca z rodzicami i wiedza zakresu nauczania matematyki).Wnioski: W celu zmniejszenia różnic w ocenie kompetencji merytorycznych z przedmiotów ścisłych należy bardziej angażować studentów/ki w pozaformalne aktywności dokształcania, a w ramach praktyk uwzględnić konieczność rozwijania kompetencji współpracy z rodziną szczególnie ze studentami studiów stacjonarnych.
  • 020 $a Introduction: The reform of higher education and especially of teaching faculties in recent years has introduced significant changes aimed at improving the quality of professional preparation and acquiring the necessary teaching competencies and qualifications. This article presents the results of a study on the self-assessment of professional competence, conducted among female students of full time and part-time second degree programs. Research Aim: The purpose of the study was to compare the self-assessment of the professional competence of those preparing to become preschool and primary school teachers under different forms of study. Research Method: The study used the Popular Questionnaire of Emotional Intelligence (PKIE), the PROKOS Questionnaire, the Self-Assessment of Teaching Competence survey questionnaire and the author’s survey questionnaire. Results: The study of female students graduating with a degree in pedagogy and preschool and primary school education showed no statistically significant differences in emotional intelligence and social competence. Statistically significant differences occurred only in two cases in the assessment of their own teaching competence (cooperation with parents and knowledge of the field of mathematics teaching).Conclusions: In order to reduce the differences in the assessment of substantive competencies in science subjects, it is necessary to involve students more in non-formal further education activities, and in the framework of internships to take into account the need to develop the competence of cooperation with families (especially full-time students).
  • 021 $a inteligencja emocjonalna
  • 021 $a kompetencje
  • 021 $a kompetencje nauczycielskie
  • 021 $a nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
  • 021 $a nauczyciel przedszkola
  • 022 $a competence
  • 022 $a emotional intelligence
  • 022 $a preschool teacher
  • 022 $a primary school teacher
  • 022 $a teacher competence
  • 966 $a pedagogika
  • 966 $a psychologia
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2024_art_Surma_B_Rostek_I_Twardowska_Staszek_E_COMPARISON OF THE PROFESSIONAL COMPETENCIES OF STUDENTS.....pdf (280 KB)

  • Licence: CC BY 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published