Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego
Description
- Tytuł: Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego
- Autor/Autorzy: Martyna Żurek (Autor)
- Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
- Rok: 2024
- Tom: 27
- Numer: 4
- ISSN: 2299-4890
- DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.004
- Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/53676
- Strony od-do: 69-88
- Abstrakt: Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań własnych dotyczących fenomenu biograficznego uczenia się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego na podstawie koncepcji Elżbiety Dubas. Badania zrealizowano w strategii jakościowej, w optyce paradygmatu interpretatywnego. Ich celem było poznanie i opisanie znaczenia biograficznego uczenia się do konstruowania i realizowania roli nauczycielki wychowania przedszkolnego. Przedmiotem badań uczyniono zatem uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego z biografii własnej i Innych, natomiast problemem badawczym pytanie: Jakie znaczenie ma biograficzne uczenie się do konstruowania i realizowania roli nauczycielki wychowania przedszkolnego przez badane kobiety? W badaniach wykorzystano metodę studium przypadku, a techniką, jaką posłużono się w celu zebrania materiału badawczego, był wywiad narracyjny przeprowadzony z trzema nauczycielkami wychowania przedszkolnego. Wyniki badań własnych ukazują indywidualny proces biograficznego uczenia się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego, jaki wyłania się z narracji badanych kobiet. W podjętych badaniach własnych ustalono, że biografia własna, jak i biografie Innych stanowią istotny walor edukacyjny, a podejmowany nad nimi namysł pozwala na kształtowanie wielu cech i umiejętności, które narratorki wykorzystują, konstruując i realizując własną rolę nauczycieli wychowania przedszkolnego.
- Słowa kluczowe:
- biograficzne uczenie się
- nauczyciel wychowania przedszkolnego
- rola zawodowa nauczyciela
- uczenie się z biografii Innego
- uczenie się z biografii własnej
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego
- 003 $b 0009-0006-0449-8661
- 003 $a Martyna Żurek (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
- 008 $a 2024
- 009 $a 27
- 010 $a 4
- 011 $a 2299-4890
- 013 $a https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.004
- 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/53676
- 015 $a 69-88
- 019 $a Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań własnych dotyczących fenomenu biograficznego uczenia się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego na podstawie koncepcji Elżbiety Dubas. Badania zrealizowano w strategii jakościowej, w optyce paradygmatu interpretatywnego. Ich celem było poznanie i opisanie znaczenia biograficznego uczenia się do konstruowania i realizowania roli nauczycielki wychowania przedszkolnego. Przedmiotem badań uczyniono zatem uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego z biografii własnej i Innych, natomiast problemem badawczym pytanie: Jakie znaczenie ma biograficzne uczenie się do konstruowania i realizowania roli nauczycielki wychowania przedszkolnego przez badane kobiety? W badaniach wykorzystano metodę studium przypadku, a techniką, jaką posłużono się w celu zebrania materiału badawczego, był wywiad narracyjny przeprowadzony z trzema nauczycielkami wychowania przedszkolnego. Wyniki badań własnych ukazują indywidualny proces biograficznego uczenia się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego, jaki wyłania się z narracji badanych kobiet. W podjętych badaniach własnych ustalono, że biografia własna, jak i biografie Innych stanowią istotny walor edukacyjny, a podejmowany nad nimi namysł pozwala na kształtowanie wielu cech i umiejętności, które narratorki wykorzystują, konstruując i realizując własną rolę nauczycieli wychowania przedszkolnego.
- 021 $a biograficzne uczenie się
- 021 $a nauczyciel wychowania przedszkolnego
- 021 $a rola zawodowa nauczyciela
- 021 $a uczenie się z biografii Innego
- 021 $a uczenie się z biografii własnej
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
- 985 $b Szkoła Doktorska
Dublin Core
Indexes
- Title: Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego
- Author: Martyna Żurek (Autor)
- Journal: Studia Paedagogica Ignatiana
- Date: 2024
- Discipline: pedagogika
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Żurek_M_Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego.pdf (220 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published