Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego
  • Autor/Autorzy: Martyna Żurek (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2024
  • Tom: 27
  • Numer: 4
  • ISSN: 2299-4890
  • DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.004
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/53676
  • Strony od-do: 69-88
  • Abstrakt: Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań własnych dotyczących fenomenu biograficznego uczenia się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego na podstawie koncepcji Elżbiety Dubas. Badania zrealizowano w strategii jakościowej, w optyce paradygmatu interpretatywnego. Ich celem było poznanie i opisanie znaczenia biograficznego uczenia się do konstruowania i realizowania roli nauczycielki wychowania przedszkolnego. Przedmiotem badań uczyniono zatem uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego z biografii własnej i Innych, natomiast problemem badawczym pytanie: Jakie znaczenie ma biograficzne uczenie się do konstruowania i realizowania roli nauczycielki wychowania przedszkolnego przez badane kobiety? W badaniach wykorzystano metodę studium przypadku, a techniką, jaką posłużono się w celu zebrania materiału badawczego, był wywiad narracyjny przeprowadzony z trzema nauczycielkami wychowania przedszkolnego. Wyniki badań własnych ukazują indywidualny proces biograficznego uczenia się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego, jaki wyłania się z narracji badanych kobiet. W podjętych badaniach własnych ustalono, że biografia własna, jak i biografie Innych stanowią istotny walor edukacyjny, a podejmowany nad nimi namysł pozwala na kształtowanie wielu cech i umiejętności, które narratorki wykorzystują, konstruując i realizując własną rolę nauczycieli wychowania przedszkolnego.
  • Słowa kluczowe:
    • biograficzne uczenie się
    • nauczyciel wychowania przedszkolnego
    • rola zawodowa nauczyciela
    • uczenie się z biografii Innego
    • uczenie się z biografii własnej
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego
  • 003 b 0009-0006-0449-8661
  • 003 a Martyna Żurek (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 a 2024
  • 009 a 27
  • 010 a 4
  • 011 a 2299-4890
  • 013 a https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.004
  • 014 a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/53676
  • 015 a 69-88
  • 019 a Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań własnych dotyczących fenomenu biograficznego uczenia się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego na podstawie koncepcji Elżbiety Dubas. Badania zrealizowano w strategii jakościowej, w optyce paradygmatu interpretatywnego. Ich celem było poznanie i opisanie znaczenia biograficznego uczenia się do konstruowania i realizowania roli nauczycielki wychowania przedszkolnego. Przedmiotem badań uczyniono zatem uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego z biografii własnej i Innych, natomiast problemem badawczym pytanie: Jakie znaczenie ma biograficzne uczenie się do konstruowania i realizowania roli nauczycielki wychowania przedszkolnego przez badane kobiety? W badaniach wykorzystano metodę studium przypadku, a techniką, jaką posłużono się w celu zebrania materiału badawczego, był wywiad narracyjny przeprowadzony z trzema nauczycielkami wychowania przedszkolnego. Wyniki badań własnych ukazują indywidualny proces biograficznego uczenia się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego, jaki wyłania się z narracji badanych kobiet. W podjętych badaniach własnych ustalono, że biografia własna, jak i biografie Innych stanowią istotny walor edukacyjny, a podejmowany nad nimi namysł pozwala na kształtowanie wielu cech i umiejętności, które narratorki wykorzystują, konstruując i realizując własną rolę nauczycieli wychowania przedszkolnego.
  • 021 a biograficzne uczenie się
  • 021 a nauczyciel wychowania przedszkolnego
  • 021 a rola zawodowa nauczyciela
  • 021 a uczenie się z biografii Innego
  • 021 a uczenie się z biografii własnej
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • 985 b Szkoła Doktorska

Dublin Core

Files

2024_art_Żurek_M_Biograficzne uczenie się roli nauczycielki wychowania przedszkolnego.pdf (220 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Public
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.