NOWOCZESNY PODRĘCZNIK DO NAUCZANIA RELIGII W UJĘCIU KS. ZBIGNIEWA MARKA
Description
- Tytuł: NOWOCZESNY PODRĘCZNIK DO NAUCZANIA RELIGII W UJĘCIU KS. ZBIGNIEWA MARKA
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Studia Katechetyczne
- Rok: 2024
- Tom: 20
- ISSN: 0138-0672
- DOI: 10.21697/sk.2024.20.3
- Adres www:: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/sk/article/view/14982
- Strony od-do: 45-56
- Abstrakt:
- Serie podręczników do nauczania religii, zawierające w tytule słowo „droga” i przygotowywane w zespołach kierowanych przez ks. profesora Zbigniewa Marka SJ, charakteryzują się na tyle nowatorskim podejściem, że mogą inspirować myślenie i działanie w kierunku opracowania nowoczesnego podręcznika do nauczania religii. Ich innowacyjność przejawia się w tym, że zostały opracowane w ramach serii i stanowią kompleksowe wyposażenie zarówno ucznia, jak i nauczyciela w adekwatne narzędzia służące poznawaniu i przekazywaniu treści wiary. Podstawy koncepcyjne tych podręczników oparte są na zasadach „cura personalis” oraz „magis”. Zasady te wskazują, że współczesny człowiek w procesie odkrywania prawdy potrzebuje z jednej strony trwałych punktów odniesienia, a z drugiej – atrakcyjnych sposobów eksplorowania poznawanej rzeczywistości. Nowoczesny podręcznik do nauczania religii spełni te oczekiwania, jeśli będzie respektował zasadę wierności Bogu i człowiekowi.
- The series of textbooks for teaching religion with the word „way” in the title, prepared in teams led by Fr. Professor Zbigniew Marek SJ, have such an innovative character that their extraction can inspire thinking and action towards the development of a modern textbook for teaching religion. Their innovative character manifests itself in the fact that they have been prepared within a series and constitute a comprehensive equipment of a student and a teacher with adequate tools for learning and transmitting the content of faith. Their conceptual scaffolding is built around the principles of ‚cura personalis’ and ‚magis’. These principles make it clear that modern man, in discovering the truth, needs, on the one hand, stable points of reference and, on the other hand, attractive ways of discovering the reality he is learning about. A modern textbook for teaching religion will meet these expectations if the principle of faithfulness to God and man is respected.
- Słowa kluczowe:
- cura personalis
- magis
- podręczniki do nauczania religii
- poznanie naturalne i religijne
- poznawanie wiary
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 a NOWOCZESNY PODRĘCZNIK DO NAUCZANIA RELIGII W UJĘCIU KS. ZBIGNIEWA MARKA
- 003 b 0000-0002-5607-6974
- 003 a ANNA WALULIK (Autor)
- 003 a Marek Ruciński (Autor)
- 004 a Artykuł przeglądowy
- 006 a Studia Katechetyczne
- 008 a 2024
- 009 a 20
- 011 a 0138-0672
- 013 a 10.21697/sk.2024.20.3
- 014 a https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/sk/article/view/14982
- 015 a 45-56
- 019 a Serie podręczników do nauczania religii, zawierające w tytule słowo „droga” i przygotowywane w zespołach kierowanych przez ks. profesora Zbigniewa Marka SJ, charakteryzują się na tyle nowatorskim podejściem, że mogą inspirować myślenie i działanie w kierunku opracowania nowoczesnego podręcznika do nauczania religii. Ich innowacyjność przejawia się w tym, że zostały opracowane w ramach serii i stanowią kompleksowe wyposażenie zarówno ucznia, jak i nauczyciela w adekwatne narzędzia służące poznawaniu i przekazywaniu treści wiary. Podstawy koncepcyjne tych podręczników oparte są na zasadach „cura personalis” oraz „magis”. Zasady te wskazują, że współczesny człowiek w procesie odkrywania prawdy potrzebuje z jednej strony trwałych punktów odniesienia, a z drugiej – atrakcyjnych sposobów eksplorowania poznawanej rzeczywistości. Nowoczesny podręcznik do nauczania religii spełni te oczekiwania, jeśli będzie respektował zasadę wierności Bogu i człowiekowi.
- 020 a The series of textbooks for teaching religion with the word „way” in the title, prepared in teams led by Fr. Professor Zbigniew Marek SJ, have such an innovative character that their extraction can inspire thinking and action towards the development of a modern textbook for teaching religion. Their innovative character manifests itself in the fact that they have been prepared within a series and constitute a comprehensive equipment of a student and a teacher with adequate tools for learning and transmitting the content of faith. Their conceptual scaffolding is built around the principles of ‚cura personalis’ and ‚magis’. These principles make it clear that modern man, in discovering the truth, needs, on the one hand, stable points of reference and, on the other hand, attractive ways of discovering the reality he is learning about. A modern textbook for teaching religion will meet these expectations if the principle of faithfulness to God and man is respected.
- 021 a cura personalis
- 021 a magis
- 021 a podręczniki do nauczania religii
- 021 a poznanie naturalne i religijne
- 021 a poznawanie wiary
- 022 a cura personalis
- 022 a learning about faith
- 022 a magis
- 022 a natural and religious cognition
- 022 a religion textbooks
- 966 a pedagogika
- 985 a Wydział Pedagogiczny
- 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: NOWOCZESNY PODRĘCZNIK DO NAUCZANIA RELIGII W UJĘCIU KS. ZBIGNIEWA MARKA
- Author:
- Journal: Studia Katechetyczne
- Date: 2024
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Walulik_S_Ruciński_M_NOWOCZESNY PODRĘCZNIK DO NAUCZANIA RELIGII W UJĘCIU KS. ZBIGNIEWA MARKA.pdf (137 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Public