Building a Common Plane of Understanding (CPU) in the Process of Interpersonal Communication
Description
- Tytuł: Building a Common Plane of Understanding (CPU) in the Process of Interpersonal Communication
- Autor/Autorzy: STEFAN FRYDRYCHOWICZ (Autor)
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
- Rok: 2025
- Tom: 24
- Numer: 69
- ISSN: 1643-9171
- e-ISSN: 2391-9485
- DOI: https://doi.org/10.35765/hw.2025.2469.12
- Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2666/2324
- Strony od-do: 109-120
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: Ukazanie roli, jaką odgrywa wspólna płaszczyzna porozumienia (WPP) w procesie komunikacji interpersonalnej. Analiza udziału wymiarów komunikacji (WK): informacyjnego (WKI), energetyczno-emocjonalnego (WKEE), współdziałania, wspólnego wykonywania czegoś (WKWW) i relacyjnego (WKR) w budowaniu WPP. Pokazanie związku między WPP a efektywnym komunikowaniem się (EK). PROBLEM I METODY BADAWCZE: Sformułowano dwie tezy: 1. Istnieje związek między ustrukturowaniem procesu komunikacji (PK) a budowaniem WPP. 2. Istnieje związek między WPP a EK. Do analizy treści opisujących związki wymienione w tezach zastosowano podejście systemowe, strukturalne i konstruktywistyczne. PROCES WYWODU: W ramach WPP dokonuje się regulacja i koordynacja form zmienności procesu komunikacji (FZPK), w tym WK. WPP jest funkcjonalnie niezbędna dla PK, ponieważ umożliwia N(adawcy) i O(dbiorcy) wymianę informacji i ustalanie ich znaczenia. PK rozgrywa się na czterech wymiarach: WKI, WKEE, WKWW i WKR. Każdy z nich wnosi swój specyficzny wkład w budowanie WPP. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Odpowiednia regulacja i koordynacja FZPK, w tym WK ma związek z budowaniem WPP. Badania własne przytoczone w artykule wskazują, że istnieje zależność między WK a WPP. Największy wpływ na budowanie WPP w trakcie swobodnej rozmowy mają w kolejności wymiary: WKWW, WKR, WKEE i WKI. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wpływ WK na budowanie WPP wskazuje, że przekazywanie informacji w WKI powinno być poprzedzone odpowiednią regulacją pozostałych wymiarów. Warto poszerzać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje w każdym z WK, gdyż przyczynia się to nie tylko do sprawniejszego budowania WPP, ale również do efektywniejszej komunikacji. Budowanie WPP jest istotnym elementem procesu komunikacji interpersonalnej, ponieważ umożliwia uwspólnienie znaczenia między interlokutorami i nawiązanie między nimi kontaktu.
- RESEARCH OBJECTIVE: This study aims to demonstrate the role of a common plane of understanding (CPU) in interpersonal communication. It analyzes the distribution of communication dimensions (CD) – information (CDI), energy-emotion (CDEE), collaboration and common activity (CDCC), and relation (CDR) – in the process of building CPU. Additionally, it examines the relationship between CPU and effective communication (EC). THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Two theses were formulated: 1. There is a connection between the structuring of the communication process and building CPU; 2. There is a connection between CPU and EC. A systemic, structural, and constructivist approach was applied to analyze these relationships. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: CPU is a shared platform for understanding, which encompasses the regulation and coordination of the forms of variability in the communication process (FVCP), including CD. CPU is indispensable for communication, as it enables the sender (S) and receiver (R) to exchange information and establish meaning. The communication process unfolds across four dimensions: DCI, DCEE, DCCC, and DCR. Each of these dimensions contributes uniquely to the formation of CPU. RESEARCH RESULTS: Proper regulation and coordination of FVCP, including CD, correspond to the development of CPU. The research presented in this article substantiates the interdependence of communication dimensions and CPU. In casual conversation, the dimensions that contribute most significantly to CPU, in order of impact, are DCCC, DCR, DCEE, and DCI. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The influence of CD on CPU suggests that the transmission of information through the informational dimension must be preceded by the appropriate regulation of the other dimensions. Expanding one’s knowledge, skills, and competencies in each CD is a valuable endeavor: it strengthens not only CPU buildingt but also communication effectiveness. CPU is a vital element of interpersonal communication, as it facilitates mutual understanding and meaningful interaction between interlocutors.
- Słowa kluczowe:
- efektywna komunikacja
- komunikacja interpersonalna
- regulacja i koordynacja
- wspólna płaszczyzna porozumienia
- wymiary komunikacji
- Dyscyplina: psychologia
MARC
- 002 a Building a Common Plane of Understanding (CPU) in the Process of Interpersonal Communication
- 003 b 0000-0001-8318-6880
- 003 a STEFAN FRYDRYCHOWICZ (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a Horyzonty Wychowania
- 008 a 2025
- 009 a 24
- 010 a 69
- 011 a 1643-9171
- 012 a 2391-9485
- 013 a https://doi.org/10.35765/hw.2025.2469.12
- 014 a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2666/2324
- 015 a 109-120
- 019 a CEL NAUKOWY: Ukazanie roli, jaką odgrywa wspólna płaszczyzna porozumienia (WPP) w procesie komunikacji interpersonalnej. Analiza udziału wymiarów komunikacji (WK): informacyjnego (WKI), energetyczno-emocjonalnego (WKEE), współdziałania, wspólnego wykonywania czegoś (WKWW) i relacyjnego (WKR) w budowaniu WPP. Pokazanie związku między WPP a efektywnym komunikowaniem się (EK). PROBLEM I METODY BADAWCZE: Sformułowano dwie tezy: 1. Istnieje związek między ustrukturowaniem procesu komunikacji (PK) a budowaniem WPP. 2. Istnieje związek między WPP a EK. Do analizy treści opisujących związki wymienione w tezach zastosowano podejście systemowe, strukturalne i konstruktywistyczne. PROCES WYWODU: W ramach WPP dokonuje się regulacja i koordynacja form zmienności procesu komunikacji (FZPK), w tym WK. WPP jest funkcjonalnie niezbędna dla PK, ponieważ umożliwia N(adawcy) i O(dbiorcy) wymianę informacji i ustalanie ich znaczenia. PK rozgrywa się na czterech wymiarach: WKI, WKEE, WKWW i WKR. Każdy z nich wnosi swój specyficzny wkład w budowanie WPP. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Odpowiednia regulacja i koordynacja FZPK, w tym WK ma związek z budowaniem WPP. Badania własne przytoczone w artykule wskazują, że istnieje zależność między WK a WPP. Największy wpływ na budowanie WPP w trakcie swobodnej rozmowy mają w kolejności wymiary: WKWW, WKR, WKEE i WKI. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wpływ WK na budowanie WPP wskazuje, że przekazywanie informacji w WKI powinno być poprzedzone odpowiednią regulacją pozostałych wymiarów. Warto poszerzać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje w każdym z WK, gdyż przyczynia się to nie tylko do sprawniejszego budowania WPP, ale również do efektywniejszej komunikacji. Budowanie WPP jest istotnym elementem procesu komunikacji interpersonalnej, ponieważ umożliwia uwspólnienie znaczenia między interlokutorami i nawiązanie między nimi kontaktu.
- 020 a RESEARCH OBJECTIVE: This study aims to demonstrate the role of a common plane of understanding (CPU) in interpersonal communication. It analyzes the distribution of communication dimensions (CD) – information (CDI), energy-emotion (CDEE), collaboration and common activity (CDCC), and relation (CDR) – in the process of building CPU. Additionally, it examines the relationship between CPU and effective communication (EC). THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Two theses were formulated: 1. There is a connection between the structuring of the communication process and building CPU; 2. There is a connection between CPU and EC. A systemic, structural, and constructivist approach was applied to analyze these relationships. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: CPU is a shared platform for understanding, which encompasses the regulation and coordination of the forms of variability in the communication process (FVCP), including CD. CPU is indispensable for communication, as it enables the sender (S) and receiver (R) to exchange information and establish meaning. The communication process unfolds across four dimensions: DCI, DCEE, DCCC, and DCR. Each of these dimensions contributes uniquely to the formation of CPU. RESEARCH RESULTS: Proper regulation and coordination of FVCP, including CD, correspond to the development of CPU. The research presented in this article substantiates the interdependence of communication dimensions and CPU. In casual conversation, the dimensions that contribute most significantly to CPU, in order of impact, are DCCC, DCR, DCEE, and DCI. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The influence of CD on CPU suggests that the transmission of information through the informational dimension must be preceded by the appropriate regulation of the other dimensions. Expanding one’s knowledge, skills, and competencies in each CD is a valuable endeavor: it strengthens not only CPU buildingt but also communication effectiveness. CPU is a vital element of interpersonal communication, as it facilitates mutual understanding and meaningful interaction between interlocutors.
- 021 a efektywna komunikacja
- 021 a komunikacja interpersonalna
- 021 a regulacja i koordynacja
- 021 a wspólna płaszczyzna porozumienia
- 021 a wymiary komunikacji
- 022 a regulation & coordination
- 022 a common plane of understanding
- 022 a communication dimensions
- 022 a effective communication
- 022 a interpersonal communication
- 966 a psychologia
- 985 a Wydział Filozoficzny
- 985 b Instytut Psychologii
Dublin Core
Indexes
- Title: Building a Common Plane of Understanding (CPU) in the Process of Interpersonal Communication
- Author: STEFAN FRYDRYCHOWICZ (Autor)
- Journal: Horyzonty Wychowania
- Date: 2025
- Discipline: psychologia
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2025_art_Frydrychowicz_S_Building a Common Plane of Understanding_CPU_in the Process of Interpersonal Communication.pdf (416 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Public