Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa
  • Rok: 2023
  • Tom: 2023
  • Numer: 2 (80)
  • ISSN: 1643-8779
  • DOI: DOI: 10.24131/3247.230203
  • Adres www:: https://ibe.edu.pl/images/EBiS/Numery/2023-2/EBiS-2023-2-3-Inny-w-wirtualnej-klasie.pdf
  • Strony od-do: 47-64
  • Abstrakt:
    • Artykuł jest syntezą założeń badawczych prowadzących do analizy edukacji opartej na rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR). Celem jest krytyczne spojrzenie na AI, AR i VR jako już obecną wirtualną, rozszerzoną rzeczywistość, która zwłaszcza rodzicom oraz nauczycielom wyznacza nieznane przestrzenie. W tym znaczeniu poddane zostaną analizie struktury i metody AR oraz VR będące reprezentantami Wyobrażeniowego oraz ich rola w wypieraniu porządku Symbolicznego reprezentującego język wraz z jego stosunkiem do Innego. Ostatecznie chodzi o zrozumienie tego, jak powstrzymać rozpad struktur Symbolicznego, które są jedyną obroną przed działaniem Realnego zagrażającego podmiotowi. Zakres ontologiczny i epistemologiczny tekstu zbudowany jest na schemacie topologicznego rozumienia rzeczywistości psychologicznej podmiotu na podstawie narzędzi interpretacji psychoanalizy Jacques’a Lacana.
    • This article is a synthesis of research assumptions leading to an analysis of education using augmented reality (AR) and virtual reality (VR). The aim is to look critically at AI, AR and VR as an already-present, virtual, augmented reality that, especially for parents and teachers, delineates unknown territory. In this sense, the structures and methods of AR and VR as representatives of the Imaginary and their importance in displacing the Symbolic order representing language with its relation to the Other will be analysed. Ultimately, the aim is to understand how to stop the disintegration of Symbolic structures, which are the only defence against the action of the Real that threatens the subject. The ontological and epistemological scope of the text is built on the schema of a topological understanding of the psychological reality of the subject based on the interpretative tools of Jacques Lacan’s psychoanalysis.
  • Słowa kluczowe:
    • AR
    • edukacja
    • Lacan
    • szkoła
    • topologia
    • VR
    • wychowanie
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR
  • 003 b 0000-0002-1659-3205
  • 003 b 0000-0003-3890-0082
  • 003 a KLAUDIA WĘC (Autor)
  • 003 a Przemysław Frąckowiak (Autor)
  • 003 a RYSZARDA CIERZNIEWSKA (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Edukacja Biologiczna i Środowiskowa
  • 008 a 2023
  • 009 a 2023
  • 010 a 2 (80)
  • 011 a 1643-8779
  • 013 a DOI: 10.24131/3247.230203
  • 014 a https://ibe.edu.pl/images/EBiS/Numery/2023-2/EBiS-2023-2-3-Inny-w-wirtualnej-klasie.pdf
  • 015 a 47-64
  • 019 a Artykuł jest syntezą założeń badawczych prowadzących do analizy edukacji opartej na rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR). Celem jest krytyczne spojrzenie na AI, AR i VR jako już obecną wirtualną, rozszerzoną rzeczywistość, która zwłaszcza rodzicom oraz nauczycielom wyznacza nieznane przestrzenie. W tym znaczeniu poddane zostaną analizie struktury i metody AR oraz VR będące reprezentantami Wyobrażeniowego oraz ich rola w wypieraniu porządku Symbolicznego reprezentującego język wraz z jego stosunkiem do Innego. Ostatecznie chodzi o zrozumienie tego, jak powstrzymać rozpad struktur Symbolicznego, które są jedyną obroną przed działaniem Realnego zagrażającego podmiotowi. Zakres ontologiczny i epistemologiczny tekstu zbudowany jest na schemacie topologicznego rozumienia rzeczywistości psychologicznej podmiotu na podstawie narzędzi interpretacji psychoanalizy Jacques’a Lacana.
  • 020 a This article is a synthesis of research assumptions leading to an analysis of education using augmented reality (AR) and virtual reality (VR). The aim is to look critically at AI, AR and VR as an already-present, virtual, augmented reality that, especially for parents and teachers, delineates unknown territory. In this sense, the structures and methods of AR and VR as representatives of the Imaginary and their importance in displacing the Symbolic order representing language with its relation to the Other will be analysed. Ultimately, the aim is to understand how to stop the disintegration of Symbolic structures, which are the only defence against the action of the Real that threatens the subject. The ontological and epistemological scope of the text is built on the schema of a topological understanding of the psychological reality of the subject based on the interpretative tools of Jacques Lacan’s psychoanalysis.
  • 021 a AR
  • 021 a edukacja
  • 021 a Lacan
  • 021 a szkoła
  • 021 a topologia
  • 021 a VR
  • 021 a wychowanie
  • 022 a AR
  • 022 a education
  • 022 a Lacan
  • 022 a school
  • 022 a topology
  • 022 a upbringing
  • 022 a VR
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2023_art_Węc_K_Cierzniewska_R_Frąckowiak_P_Inny w wirtualnej klasie_Lacanowska interpretacja edukacji....pdf (176 KB)

  • Licence: CC BY 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Public
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.