„Nikt z nas nie żyje dla siebie, nikt nie umiera dla siebie” (Rz 14,7). Wychowanie i duchowość w biografii Zbigniewa Marka SJ

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: „Nikt z nas nie żyje dla siebie, nikt nie umiera dla siebie” (Rz 14,7). Wychowanie i duchowość w biografii Zbigniewa Marka SJ
  • Autor/Autorzy: ANNA WALULIK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: PAEDAGOGIA CHRISTIANA
  • Rok: 2025
  • Tom: 55
  • Numer: 1
  • ISSN: 1505-6872
  • e-ISSN: 2451-1951
  • DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2025.002
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/PCh/article/view/61839
  • Strony od-do: 11-31
  • Abstrakt:
    • W artykule zostały scharakteryzowane przejawy duchowości dostrzeżone w biografii Zbigniewa Marka – polskiego profesora, teologa, pedagoga, jezuity. Wydobycie ich stało się możliwe dzięki sięgnięciu do mów pogrzebowych oraz autonarracji poprzez wskazanie kontekstów życia i działania umożliwiających rozumienie doświadczenia. Wykazano, że jest to duchowość głęboko zakorzeniona w tradycji ignacjańskiej, którą charakteryzują zasady cura personalis i magis. Zostały one wyrażone w takim zakorzenieniu w Bogu, które pozwala dostrzegać potencjał własny i innych ludzi, wychodzić naprzeciw ich problemom, szukać nowych rozwiązań, motywować do wartościowego życia. W wymiarze teoretycznym takie rozumienie duchowości zostało opisane w pedagogice Dobrej Nowiny w perspektywie katolickiej, pedagogice towarzyszenia w tradycji ignacjańskiej oraz pedagogice świadectwa w perspektywie kerygmatyczno-antropologicznej.
    • The article characterises the manifestations of spirituality perceived in the biography of Zbigniew Marek – a Polish professor, theologian, educator and Jesuit. Their extraction was made possible by drawing on funeral eulogies and self-narratives to illuminate the contexts of Professor Marek’s life and activities relevant to understanding his experience. It was shown to be a spirituality deeply rooted in the Ignatian tradition, characterised by the principles of cura personalis and magis. These are expressed in a rootedness in God that allows one to see one’s own potential and that of others, to meet their problems, to seek new solutions, to motivate them to live creatively. In the theoretical dimension, this understanding of spirituality is described: in the pedagogy of the Good News in the Catholic perspective, the pedagogy of accompaniment in the Ignatian tradition and the pedagogy of witness in the kerygmatic-anthropological perspective.
  • Słowa kluczowe:
    • doświadczenie
    • pedagogika Dobrej Nowiny
    • świadectwo
    • towarzyszenie wychowawcze
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a „Nikt z nas nie żyje dla siebie, nikt nie umiera dla siebie” (Rz 14,7). Wychowanie i duchowość w biografii Zbigniewa Marka SJ
  • 003 b 0000-0002-5607-6974
  • 003 a ANNA WALULIK (Autor)
  • 004 a Artykuł przeglądowy
  • 006 a PAEDAGOGIA CHRISTIANA
  • 008 a 2025
  • 009 a 55
  • 010 a 1
  • 011 a 1505-6872
  • 012 a 2451-1951
  • 013 a https://doi.org/10.12775/PCh.2025.002
  • 014 a https://apcz.umk.pl/PCh/article/view/61839
  • 015 a 11-31
  • 019 a W artykule zostały scharakteryzowane przejawy duchowości dostrzeżone w biografii Zbigniewa Marka – polskiego profesora, teologa, pedagoga, jezuity. Wydobycie ich stało się możliwe dzięki sięgnięciu do mów pogrzebowych oraz autonarracji poprzez wskazanie kontekstów życia i działania umożliwiających rozumienie doświadczenia. Wykazano, że jest to duchowość głęboko zakorzeniona w tradycji ignacjańskiej, którą charakteryzują zasady cura personalis i magis. Zostały one wyrażone w takim zakorzenieniu w Bogu, które pozwala dostrzegać potencjał własny i innych ludzi, wychodzić naprzeciw ich problemom, szukać nowych rozwiązań, motywować do wartościowego życia. W wymiarze teoretycznym takie rozumienie duchowości zostało opisane w pedagogice Dobrej Nowiny w perspektywie katolickiej, pedagogice towarzyszenia w tradycji ignacjańskiej oraz pedagogice świadectwa w perspektywie kerygmatyczno-antropologicznej.
  • 020 a The article characterises the manifestations of spirituality perceived in the biography of Zbigniew Marek – a Polish professor, theologian, educator and Jesuit. Their extraction was made possible by drawing on funeral eulogies and self-narratives to illuminate the contexts of Professor Marek’s life and activities relevant to understanding his experience. It was shown to be a spirituality deeply rooted in the Ignatian tradition, characterised by the principles of cura personalis and magis. These are expressed in a rootedness in God that allows one to see one’s own potential and that of others, to meet their problems, to seek new solutions, to motivate them to live creatively. In the theoretical dimension, this understanding of spirituality is described: in the pedagogy of the Good News in the Catholic perspective, the pedagogy of accompaniment in the Ignatian tradition and the pedagogy of witness in the kerygmatic-anthropological perspective.
  • 021 a doświadczenie
  • 021 a pedagogika Dobrej Nowiny
  • 021 a świadectwo
  • 021 a towarzyszenie wychowawcze
  • 022 a witness
  • 022 a educational accompaniment
  • 022 a experience
  • 022 a pedagogy of the Good News
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2025_art_Walulik_A_Nikt z nas nie żyje dla siebie_nikt nie umiera dla siebie.....pdf (238 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Public
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.