Inclusion of Students on the Autism Spectrum: The Impact of Knowledge and Experience Among Preschool and Early Childhood Educators
Description
- Tytuł: Inclusion of Students on the Autism Spectrum: The Impact of Knowledge and Experience Among Preschool and Early Childhood Educators
- Autor/Autorzy: ANNA RYBKA (Autor)
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
- Rok: 2025
- Tom: 24
- Numer: 70
- ISSN: 1643-9171
- e-ISSN: 2391-9485
- DOI: 10.35765/hw.2025.2470.12
- Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2609/2350
- Strony od-do: 111-120
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: W artykule rozważano (teoretycznie i empirycznie) czynniki mogące sprzyjać pozytywnemu nastawieniu nauczycieli wobec inkluzji dzieci z ASD. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Sformułowano problem dotyczący związków pomiędzy wiedzą o autyzmie nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej oraz stażem pracy a po- stawami wobec edukacji włączającej uczniów z ASD. W celu uzyskania odpowiedzi zastosowano: Wielowymiarową skalę postaw wobec edukacji włączającej, eksperymentalną wersję Kwestionariusza wiedzy o autyzmie i ankietę demograficzną. PROCES WYWODU: Opisano trudności w funkcjonowaniu ucznia z ASD w kontekście szkolnym. Na podstawie przeglądu dotychczasowych badań omówiono korelaty postaw wobec inkluzji. Zaprezentowano metody, narzędzia, wyniki i dyskusję nad badaniami własnymi. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że nauczyciele prezentują przeciętną wiedzę na temat autyzmu. Wyższy poziom wiedzy o terapii koreluje z behawioralnym aspektem postaw wobec inkluzji. W odniesieniu do komponentu poznawczego i emocjonalnego postawy nie zaobserwowano istotnych korelacji z posiadaną wiedzą. Nie stwierdzono związków pomiędzy stażem pracy a postawami. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Otrzymane wyniki sugerują, że nauczycielki o wyższej wiedzy wykazują większą gotowość do podejmowania konkretnych działań włączających. Omówione badania miały charakter pilotażowy. Ważne wydaje się kontynuowanie podjętych rozważań i przyjrzenie innym korelatom postaw nauczycieli wobec inkluzji.
- RESEARCH OBJECTIVE: This article examines, both theoretically and empirically, the factors that can promote teachers’ positive attitudes toward the inclusion of children with ASD. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The study utilized the Teachers’ Multidimensional Scale of Attitudes Toward Inclusive Education, an experimental version of the Autism Knowledge Questionnaire for Professionals, and a demographic questionnaire to explore the relationship between teachers’ knowledge and their attitudes. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article first provides an overview of autism spectrum disorder (ASD), including the difficulties associated with functioning in a school setting. It then reviews previous research on the factors influencing attitudes toward inclusion. Finally, the study’s methods, results, and discussion are presented. RESEARCH RESULTS: Findings indicate that teachers demonstrate moderate knowledge of autism, with the highest levels of understanding in ASD symptoms and the lowest in therapy methods and interventions. Additionally, greater knowledge of therapy methods correlates with the behavioral component of attitudes toward inclusion. However, no significant correlation was found between knowledge and the cognitive or emotional components of attitudes. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The results suggest that teachers with higher knowledge are more likely to take concrete actions to include students with ASD in mainstream classrooms. Since this study was a pilot, further research is needed to investigate additional factors influencing teachers’ attitudes toward inclusion.
- Słowa kluczowe:
- edukacja włączająca
- inkluzja
- postawy
- wiedza o autyzmie
- zaburzenie spektrum autyzmu
- Dyscyplina: psychologia
MARC
- 002 a Inclusion of Students on the Autism Spectrum: The Impact of Knowledge and Experience Among Preschool and Early Childhood Educators
- 003 b 0000-0003-4122-1005
- 003 a ANNA RYBKA (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a Horyzonty Wychowania
- 008 a 2025
- 009 a 24
- 010 a 70
- 011 a 1643-9171
- 012 a 2391-9485
- 013 a 10.35765/hw.2025.2470.12
- 014 a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2609/2350
- 015 a 111-120
- 019 a CEL NAUKOWY: W artykule rozważano (teoretycznie i empirycznie) czynniki mogące sprzyjać pozytywnemu nastawieniu nauczycieli wobec inkluzji dzieci z ASD. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Sformułowano problem dotyczący związków pomiędzy wiedzą o autyzmie nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej oraz stażem pracy a po- stawami wobec edukacji włączającej uczniów z ASD. W celu uzyskania odpowiedzi zastosowano: Wielowymiarową skalę postaw wobec edukacji włączającej, eksperymentalną wersję Kwestionariusza wiedzy o autyzmie i ankietę demograficzną. PROCES WYWODU: Opisano trudności w funkcjonowaniu ucznia z ASD w kontekście szkolnym. Na podstawie przeglądu dotychczasowych badań omówiono korelaty postaw wobec inkluzji. Zaprezentowano metody, narzędzia, wyniki i dyskusję nad badaniami własnymi. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że nauczyciele prezentują przeciętną wiedzę na temat autyzmu. Wyższy poziom wiedzy o terapii koreluje z behawioralnym aspektem postaw wobec inkluzji. W odniesieniu do komponentu poznawczego i emocjonalnego postawy nie zaobserwowano istotnych korelacji z posiadaną wiedzą. Nie stwierdzono związków pomiędzy stażem pracy a postawami. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Otrzymane wyniki sugerują, że nauczycielki o wyższej wiedzy wykazują większą gotowość do podejmowania konkretnych działań włączających. Omówione badania miały charakter pilotażowy. Ważne wydaje się kontynuowanie podjętych rozważań i przyjrzenie innym korelatom postaw nauczycieli wobec inkluzji.
- 020 a RESEARCH OBJECTIVE: This article examines, both theoretically and empirically, the factors that can promote teachers’ positive attitudes toward the inclusion of children with ASD. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The study utilized the Teachers’ Multidimensional Scale of Attitudes Toward Inclusive Education, an experimental version of the Autism Knowledge Questionnaire for Professionals, and a demographic questionnaire to explore the relationship between teachers’ knowledge and their attitudes. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article first provides an overview of autism spectrum disorder (ASD), including the difficulties associated with functioning in a school setting. It then reviews previous research on the factors influencing attitudes toward inclusion. Finally, the study’s methods, results, and discussion are presented. RESEARCH RESULTS: Findings indicate that teachers demonstrate moderate knowledge of autism, with the highest levels of understanding in ASD symptoms and the lowest in therapy methods and interventions. Additionally, greater knowledge of therapy methods correlates with the behavioral component of attitudes toward inclusion. However, no significant correlation was found between knowledge and the cognitive or emotional components of attitudes. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The results suggest that teachers with higher knowledge are more likely to take concrete actions to include students with ASD in mainstream classrooms. Since this study was a pilot, further research is needed to investigate additional factors influencing teachers’ attitudes toward inclusion.
- 021 a edukacja włączająca
- 021 a inkluzja
- 021 a postawy
- 021 a wiedza o autyzmie
- 021 a zaburzenie spektrum autyzmu
- 022 a inclusive education
- 022 a attitudess
- 022 a autism spectrum disorder
- 022 a inclusion
- 022 a knowledge about autism
- 966 a psychologia
- 985 a Wydział Filozoficzny
- 985 b Instytut Psychologii
Dublin Core
Indexes
- Title: Inclusion of Students on the Autism Spectrum: The Impact of Knowledge and Experience Among Preschool and Early Childhood Educators
- Author: ANNA RYBKA (Autor)
- Journal: Horyzonty Wychowania
- Date: 2025
- Discipline: psychologia
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2025_art_Rybka_A_Inclusion of Students on the Autism Spectrum_The Impact of Knowledge and Experience Among Preschool and Early Childhood Educators.pdf (406 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Public