Edukacyjne i kulturotwórcze aspekty działalności Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Edukacyjne i kulturotwórcze aspekty działalności Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Muzealnictwo
  • Rok: 2025
  • Numer: 66
  • ISSN: 0464-1086
  • e-ISSN: 2391-4815
  • DOI: 10.69500/m.62
  • Adres www:: https://rocznikmuzealnictwo.nim.gov.pl/index.php/m/article/view/62/59
  • Strony od-do: 83-90
  • Abstrakt: Na kanwie silnie działającego ruchu regionalistycznego w początkach XX w. zrodziła się idea powstania Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju. Artykuł odnosi się do tych pionierskich czasów muzealnictwa prowincjonalnego, które zaważyły na kształcie prezentowanej instytucji. Miejscowi regionaliści i działacze oświatowi, inspirowani ideą społecznikowskiego zaangażowania, rozpoczęli pracę nad otoczeniem opieką zabytków budownictwa drewnianego, w tym rabczańskiego kościółka z XVII w., przystosowując go do potrzeb muzeum i kolekcjonowania w nim zbiorów dziedzictwa kultury Górali zagórzańskich. Artykuł zawiera analizę źródeł historycznych, które oddają wysiłek i determinację organizatorów muzeum, tworzących to unikalne miejsce, które od przeszło 90 lat prowadzi misję edukacyjną i społeczną w środowisku. Współcześnie pracownicy muzeum promują myśl założycieli tej placówki, poszukując dla niej nowych form przekazu. Uruchamiając „siły społeczne” tkwiące w środowisku lokalnym, prowadzą edukację muzealną, dowartościowując to miejsce i jego kulturę, tym samym wzmacniając tożsamość regionalną oraz poczucie wspólnotowości opartej na tradycji miejsca, w którym mieszkańcy są zakorzenieni.
  • Słowa kluczowe:
    • dziedzictwo kultury regionu
    • edukacja muzealna
    • etnografia
    • historia Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju
    • muzea prowincjonalne
    • środowisko lokalne
    • tożsamość miejsca
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a Edukacyjne i kulturotwórcze aspekty działalności Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju
  • 003 b 0000-0002-9048-2183
  • 003 a Małgorzata Wójtowicz-Wierzbicka (Autor)
  • 003 a MARIA URLIŃSKA (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Muzealnictwo
  • 008 a 2025
  • 010 a 66
  • 011 a 0464-1086
  • 012 a 2391-4815
  • 013 a 10.69500/m.62
  • 014 a https://rocznikmuzealnictwo.nim.gov.pl/index.php/m/article/view/62/59
  • 015 a 83-90
  • 019 a Na kanwie silnie działającego ruchu regionalistycznego w początkach XX w. zrodziła się idea powstania Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju. Artykuł odnosi się do tych pionierskich czasów muzealnictwa prowincjonalnego, które zaważyły na kształcie prezentowanej instytucji. Miejscowi regionaliści i działacze oświatowi, inspirowani ideą społecznikowskiego zaangażowania, rozpoczęli pracę nad otoczeniem opieką zabytków budownictwa drewnianego, w tym rabczańskiego kościółka z XVII w., przystosowując go do potrzeb muzeum i kolekcjonowania w nim zbiorów dziedzictwa kultury Górali zagórzańskich. Artykuł zawiera analizę źródeł historycznych, które oddają wysiłek i determinację organizatorów muzeum, tworzących to unikalne miejsce, które od przeszło 90 lat prowadzi misję edukacyjną i społeczną w środowisku. Współcześnie pracownicy muzeum promują myśl założycieli tej placówki, poszukując dla niej nowych form przekazu. Uruchamiając „siły społeczne” tkwiące w środowisku lokalnym, prowadzą edukację muzealną, dowartościowując to miejsce i jego kulturę, tym samym wzmacniając tożsamość regionalną oraz poczucie wspólnotowości opartej na tradycji miejsca, w którym mieszkańcy są zakorzenieni.
  • 021 a dziedzictwo kultury regionu
  • 021 a edukacja muzealna
  • 021 a etnografia
  • 021 a historia Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju
  • 021 a muzea prowincjonalne
  • 021 a środowisko lokalne
  • 021 a tożsamość miejsca
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2025_art_Urlińska_M_M_Wójtowicz-Wierzbicka_M_Edukacyjne i kulturotwórcze aspekty działalności muzeum....pdf (3.6 MB)

  • Licence: CC BY-NC 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Public
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.