THE SENSE OF INJUSTICE IN OBJECTIVE HERMENEUTICS. THE OBJECTIVE AND SUBJECTIVE COMPONENTS

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: THE SENSE OF INJUSTICE IN OBJECTIVE HERMENEUTICS. THE OBJECTIVE AND SUBJECTIVE COMPONENTS
  • Autor/Autorzy: EDYTA PODGÓRSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Colloquium
  • Rok: 2025
  • Tom: 17
  • Numer: 2
  • ISSN: 2081-3813
  • DOI: 10.34813/21coll2025
  • Adres www:: https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/article/view/522/616
  • Abstrakt:
    • Artykuł przedstawia analizę doświadczenia niesprawiedliwości w ramach metody hermeneutyki obiek-tywnej. W pierwszej części zarysowano stan badań poświęconych niesprawiedliwości oraz opisano me-todę hermeneutyki obiektywnej. W drugiej części dokonano rekonstrukcji sensu i znaczeń pierwszych dziesięciu zdań z zapisu historii opowiedzianej przez dorosłą kobietę, która jako uczennica szkoły śred-niej doznała traumy emocjonalnej spowodowanej niesprawiedliwym traktowaniem jej przez nauczyciela historii. Celem artykułu jest wykazanie, że metoda hermeneutyki obiektywnej może być skutecznym na-rzędziem w rekonstrukcji sytuacji, w których pojawia się poczucie niesprawiedliwości.
    • The article presents the analysis of the experience of injustice within the framework of the objective hermeneutics method. The first part outlines the state of research devoted to injustice and describes the objective hermeneutics method. The second part provides a reconstruction of the sense and meanings of the first ten sentences from the record of a narrative told by an adult woman who, as a high school student, suffered emotional trauma caused by her unfair treatment by the history teacher. The aim of the article is to demonstrate that the objective hermeneutics method can be an effective tool in reconstructing situations in which the sense of injustice appears. 
  • Słowa kluczowe:
    • hermeneutyka obiektywna
    • niesprawiedliwość
    • poczucie niesprawiedliwości
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a THE SENSE OF INJUSTICE IN OBJECTIVE HERMENEUTICS. THE OBJECTIVE AND SUBJECTIVE COMPONENTS
  • 003 b 0000-0001-7406-1963
  • 003 a EDYTA PODGÓRSKA (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Colloquium
  • 008 a 2025
  • 009 a 17
  • 010 a 2
  • 011 a 2081-3813
  • 013 a 10.34813/21coll2025
  • 014 a https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/article/view/522/616
  • 019 a Artykuł przedstawia analizę doświadczenia niesprawiedliwości w ramach metody hermeneutyki obiek-tywnej. W pierwszej części zarysowano stan badań poświęconych niesprawiedliwości oraz opisano me-todę hermeneutyki obiektywnej. W drugiej części dokonano rekonstrukcji sensu i znaczeń pierwszych dziesięciu zdań z zapisu historii opowiedzianej przez dorosłą kobietę, która jako uczennica szkoły śred-niej doznała traumy emocjonalnej spowodowanej niesprawiedliwym traktowaniem jej przez nauczyciela historii. Celem artykułu jest wykazanie, że metoda hermeneutyki obiektywnej może być skutecznym na-rzędziem w rekonstrukcji sytuacji, w których pojawia się poczucie niesprawiedliwości.
  • 020 a The article presents the analysis of the experience of injustice within the framework of the objective hermeneutics method. The first part outlines the state of research devoted to injustice and describes the objective hermeneutics method. The second part provides a reconstruction of the sense and meanings of the first ten sentences from the record of a narrative told by an adult woman who, as a high school student, suffered emotional trauma caused by her unfair treatment by the history teacher. The aim of the article is to demonstrate that the objective hermeneutics method can be an effective tool in reconstructing situations in which the sense of injustice appears. 
  • 021 a hermeneutyka obiektywna
  • 021 a niesprawiedliwość
  • 021 a poczucie niesprawiedliwości
  • 022 a injustice
  • 022 a objective hermeneutics
  • 022 a sense of injustice
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2025_art_Podgórska_E_THE SENSE OF INJUSTICE IN OBJECTIVE HERMENEUTICS_THE OBJECTIVE AND SUBJECTIVE COMPONENTS.pdf (651 KB)

Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.