Wychowanie w rodzinach wieloreligijnych jako przedmiot zainteresowań pedagogiki międzykulturowej

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Wychowanie w rodzinach wieloreligijnych jako przedmiot zainteresowań pedagogiki międzykulturowej
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Międzykulturowa
  • Rok: 2025
  • Numer: 2 (29)
  • ISSN: 2299-4106
  • DOI: 10.15804/em.2025.02.11
  • Adres www:: https://czasopisma.marszalek.com.pl/uploads/periodicals/em/2025/em2911.pdf
  • Strony od-do: 167-181
  • Abstrakt:
    • Głównym tematem prezentowanego opracowania uczyniono wychowanie w rodzinach wieloreligijnych jako wątku zakorzenionego w edukacji międzykulturowej i niezmiennie aktualnego ze względu na nieustającą i rosnącą różnorodność oraz ruchliwość społeczną. W niniejszym artykule wyodrębniono dwa główne obszary tematyczne. W pierwszym opisano przypadek rodzin, w których partnerzy wywodzą się z religii chrześcijańskiej oraz muzułmańskiej. W drugim omówiono funkcjonowanie rodzin chrześcijańsko-żydowskich. Na podstawie systematycznego przeglądu literatury starano się odpowiedzieć na następujące pytania: Jakie są strategie wyboru religii przez partnerów tworzących rodzinę dwureligijną?; Jaki jest potencjał i jakie są wyzwania rodzin w kontekście wychowania religijnego?Szczególnie ważne dla autorek jest zaprezentowanie problematyki wychowania w rodzinach wieloreligijnych w dwóch perspektywach – jako elementu budującego i wzmacniającego rozwój jej członków, a także wyposażającego ich w swoisty kapitał wnoszony do społeczeństwa oraz jako potencjalne wyzwanie i źródło konfliktów rodzinnych. Badań z tego zakresu w polskiej pedagogice nie jest dużo, jednak da się wyodrębnić dominujący temat badawczy związany ze strategiami wychowawczymi, wybierany przez każdego z partnerów i związany z tym zakres negocjowania kompromisów oraz konieczność ustępstw w praktykowaniu obrzędów religijnych. Prezentowana praca ma charakter przeglądowy, wprowadzający do kolejnych rozważań obejmujących problematykę funkcjonowania rodzin niejednorodnych religijnie i wyznaniowo.
    • The main topic of the presented study is upbringing in multi-religious families as a thread rooted in intercultural education and constantly relevant due to the constant and growing diversity and social mobility. This article distinguishes two main thematic areas. The first describes the case of families in which partners come from the Christian and Muslim religions. The second discusses the functioning of Christian-Jewish families. Based on the results of the literature search, we answer to the following questions: What are the strategies of choosing religion by a bireligious family?; What are the potential and the family challenges in the context of religious upbringing? It is particularly important for the authors to present the issue of upbringing in multi-religious families from two perspectivee – as an element building and strengthening the development of its members, as well as equipping them with a specific capital contributed to society and as a potential challenge and source of family conflicts. There is not much research in this field in Polish pedagogy, but it is possible to identify a dominant research topic related to the educational strategies chosen by each partner and the scope of negotiating compromises and transformations in the practice of religious rites. The presented work is of a review nature, introducing subsequent considerations covering the issue of functioning of religiously and denominationally heterogeneous families.
  • Słowa kluczowe:
    • judaizm
    • islam
    • małżeństwo mieszane
    • międzykulturowość
    • rodzina wielokulturowa
    • rodzina wieloreligijna
    • wychowanie
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a Wychowanie w rodzinach wieloreligijnych jako przedmiot zainteresowań pedagogiki międzykulturowej
  • 003 b 0000-0002-0190-0567
  • 003 a Alicja Hruzd-Matuszczyk (Autor)
  • 003 a EWA SOWA-BEHTANE (Autor)
  • 003 a Joanna Cukras-Stelągowska (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Edukacja Międzykulturowa
  • 008 a 2025
  • 010 a 2 (29)
  • 011 a 2299-4106
  • 013 a 10.15804/em.2025.02.11
  • 014 a https://czasopisma.marszalek.com.pl/uploads/periodicals/em/2025/em2911.pdf
  • 015 a 167-181
  • 019 a Głównym tematem prezentowanego opracowania uczyniono wychowanie w rodzinach wieloreligijnych jako wątku zakorzenionego w edukacji międzykulturowej i niezmiennie aktualnego ze względu na nieustającą i rosnącą różnorodność oraz ruchliwość społeczną. W niniejszym artykule wyodrębniono dwa główne obszary tematyczne. W pierwszym opisano przypadek rodzin, w których partnerzy wywodzą się z religii chrześcijańskiej oraz muzułmańskiej. W drugim omówiono funkcjonowanie rodzin chrześcijańsko-żydowskich. Na podstawie systematycznego przeglądu literatury starano się odpowiedzieć na następujące pytania: Jakie są strategie wyboru religii przez partnerów tworzących rodzinę dwureligijną?; Jaki jest potencjał i jakie są wyzwania rodzin w kontekście wychowania religijnego?Szczególnie ważne dla autorek jest zaprezentowanie problematyki wychowania w rodzinach wieloreligijnych w dwóch perspektywach – jako elementu budującego i wzmacniającego rozwój jej członków, a także wyposażającego ich w swoisty kapitał wnoszony do społeczeństwa oraz jako potencjalne wyzwanie i źródło konfliktów rodzinnych. Badań z tego zakresu w polskiej pedagogice nie jest dużo, jednak da się wyodrębnić dominujący temat badawczy związany ze strategiami wychowawczymi, wybierany przez każdego z partnerów i związany z tym zakres negocjowania kompromisów oraz konieczność ustępstw w praktykowaniu obrzędów religijnych. Prezentowana praca ma charakter przeglądowy, wprowadzający do kolejnych rozważań obejmujących problematykę funkcjonowania rodzin niejednorodnych religijnie i wyznaniowo.
  • 020 a The main topic of the presented study is upbringing in multi-religious families as a thread rooted in intercultural education and constantly relevant due to the constant and growing diversity and social mobility. This article distinguishes two main thematic areas. The first describes the case of families in which partners come from the Christian and Muslim religions. The second discusses the functioning of Christian-Jewish families. Based on the results of the literature search, we answer to the following questions: What are the strategies of choosing religion by a bireligious family?; What are the potential and the family challenges in the context of religious upbringing? It is particularly important for the authors to present the issue of upbringing in multi-religious families from two perspectivee – as an element building and strengthening the development of its members, as well as equipping them with a specific capital contributed to society and as a potential challenge and source of family conflicts. There is not much research in this field in Polish pedagogy, but it is possible to identify a dominant research topic related to the educational strategies chosen by each partner and the scope of negotiating compromises and transformations in the practice of religious rites. The presented work is of a review nature, introducing subsequent considerations covering the issue of functioning of religiously and denominationally heterogeneous families.
  • 021 a judaizm
  • 021 a islam
  • 021 a małżeństwo mieszane
  • 021 a międzykulturowość
  • 021 a rodzina wielokulturowa
  • 021 a rodzina wieloreligijna
  • 021 a wychowanie
  • 022 a interculturalism
  • 022 a Islam
  • 022 a Judaism
  • 022 a mixed marriage
  • 022 a multicultural family
  • 022 a multireligious family
  • 022 a upbringing
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2025_art_Cukras-Stelągowska_J_Sowa-Behtane_E_Hruzd-Matuszczyk_A_Wychowanie w rodzinach wieloreligijnych...pdf (879 KB)

Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.