Szkoła Polska w Krasławiu – początek i koniec, a pomiędzy walka o przetrwanie

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Szkoła Polska w Krasławiu – początek i koniec, a pomiędzy walka o przetrwanie
  • Autor/Autorzy: MARIA URLIŃSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Międzykulturowa
  • Rok: 2025
  • Numer: 2 (29)
  • ISSN: 2299-4106
  • Adres www:: https://czasopisma.marszalek.com.pl/uploads/periodicals/em/2025/em2904.pdf
  • Strony od-do: 63-74
  • Abstrakt:
    • W 1989 r. na terenach byłego Związku Radzieckiego dokonały się zmiany polityczne i społeczne. Na fali odzyskiwania niepodległości w krajach anektowanych przez Kraj Rad uaktywniła się polska mniejszość narodowa, zyskując szansę na odtworzenie szkół polskich, istniejących przed wojną w niepodległej Łotwie. Otwarto sześć polskich placówek, które rozwijały swoją działalność, „potykając się” o problemy, które stawiano im po drodze, zmieniając prawo oświatowe czy też ograniczając finanse z budżetów gminnych. Z sześciu powołanych do życia szkół polskich trzy już zostały zamknięte. Tekst przedstawia historię szkoły polskiej w Krasławiu, opisana została nadzieja towarzysząca powstaniu oraz wysiłek organizatorów szkoły i determinacja miejscowego środowiska polskiego, poszukującego wsparcia dla tej inicjatywy po obu stronach granicy. Przez wiele lat trwała walka o pozyskanie ucznia, o zebranie środków, najpierw na remont, później rozbudowę i utrzymanie nierentownej placówki. Jednak okazało się, że ten wieloletni wysiłek poszedł na marne. Szkołę zamknięto w 2024 r., pozostały jedynie dokumenty i wspomnienia.
    • In 1989, political and social changes took place in the territories of the former Soviet Union. On the wave of regaining independence in the countries annexed by the Land of Soviets, the Polish national minority became active, gaining a chance to recreate Polish schools, which existed in independent Latvia before the war. Six Polish institutions were opened, which developed their activities, “stumbling over” the problems that were posed to them along the way, changing the education law, or limiting finances from municipal budgets. Of the six Polish schools established, three have already been closed. The text presents the history of the Polish school in Krasław, describes the hope accompanying the uprising and the effort of the school organizers and the determination of the local Polish community, looking for support for this initiative on both sides of the border. For many years, there was a struggle to attract students, to collect funds, first for renovation, then expansion and maintenance of the unprofitable institution. However, it turned out that this long-term effort was in vain. The school was closed in 2024, only documents and memories remained.
  • Słowa kluczowe:
    • etnografia szkoły
    • kultura szkoły
    • polska mniejszość
    • Polska Szkoła w Krasławiu
    • szkoła polska na Łotwie
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a Szkoła Polska w Krasławiu – początek i koniec, a pomiędzy walka o przetrwanie
  • 003 b 0000-0002-9048-2183
  • 003 a MARIA URLIŃSKA (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Edukacja Międzykulturowa
  • 008 a 2025
  • 010 a 2 (29)
  • 011 a 2299-4106
  • 014 a https://czasopisma.marszalek.com.pl/uploads/periodicals/em/2025/em2904.pdf
  • 015 a 63-74
  • 019 a W 1989 r. na terenach byłego Związku Radzieckiego dokonały się zmiany polityczne i społeczne. Na fali odzyskiwania niepodległości w krajach anektowanych przez Kraj Rad uaktywniła się polska mniejszość narodowa, zyskując szansę na odtworzenie szkół polskich, istniejących przed wojną w niepodległej Łotwie. Otwarto sześć polskich placówek, które rozwijały swoją działalność, „potykając się” o problemy, które stawiano im po drodze, zmieniając prawo oświatowe czy też ograniczając finanse z budżetów gminnych. Z sześciu powołanych do życia szkół polskich trzy już zostały zamknięte. Tekst przedstawia historię szkoły polskiej w Krasławiu, opisana została nadzieja towarzysząca powstaniu oraz wysiłek organizatorów szkoły i determinacja miejscowego środowiska polskiego, poszukującego wsparcia dla tej inicjatywy po obu stronach granicy. Przez wiele lat trwała walka o pozyskanie ucznia, o zebranie środków, najpierw na remont, później rozbudowę i utrzymanie nierentownej placówki. Jednak okazało się, że ten wieloletni wysiłek poszedł na marne. Szkołę zamknięto w 2024 r., pozostały jedynie dokumenty i wspomnienia.
  • 020 a In 1989, political and social changes took place in the territories of the former Soviet Union. On the wave of regaining independence in the countries annexed by the Land of Soviets, the Polish national minority became active, gaining a chance to recreate Polish schools, which existed in independent Latvia before the war. Six Polish institutions were opened, which developed their activities, “stumbling over” the problems that were posed to them along the way, changing the education law, or limiting finances from municipal budgets. Of the six Polish schools established, three have already been closed. The text presents the history of the Polish school in Krasław, describes the hope accompanying the uprising and the effort of the school organizers and the determination of the local Polish community, looking for support for this initiative on both sides of the border. For many years, there was a struggle to attract students, to collect funds, first for renovation, then expansion and maintenance of the unprofitable institution. However, it turned out that this long-term effort was in vain. The school was closed in 2024, only documents and memories remained.
  • 021 a etnografia szkoły
  • 021 a kultura szkoły
  • 021 a polska mniejszość
  • 021 a Polska Szkoła w Krasławiu
  • 021 a szkoła polska na Łotwie
  • 022 a ethnography of the school
  • 022 a Polish minority
  • 022 a Polish School in Krasław
  • 022 a Polish school in Latvia
  • 022 a school culture
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2025_art_Urlińska_M_Szkoła Polska w Krasławiu – początek i koniec a pomiędzy walska o przetrwanie.pdf (375 KB)

Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.