Perspektywa rozwoju psychoruchowego człowieka na przykładzie metody Laban Bartenieff Movement System
Description
- Tytuł: Perspektywa rozwoju psychoruchowego człowieka na przykładzie metody Laban Bartenieff Movement System
- Autor/Autorzy: Danuta Pietraszewska (Autor)
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
- Rok: 2025
- Tom: 24
- Numer: 71
- ISSN: 1643-9171
- e-ISSN: 2391-9485
- DOI: 10.35765/hw.2025.2471.04
- Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2755/2357
- Strony od-do: 21-31
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie głównych założeń modelu Laban Bartenieff Movement System oraz analiza czynników konstytutywnych metody w perspektywie integralnego rozwoju człowieka w wymiarze psychofizycznym. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy sprowadza się do pytania, w jaki sposób model Labana/Bartenieff organizuje proces autoobserwacji, obserwacji oraz analizy ruchu w podejściu ciało-umysł. PROCES WYWODU: Zagadnienie wprowadzone jest prezentacją podstawowych kategorii – rozwoju oraz ruchu w kontekście cyklu życia człowieka, a także wskazania związków między nimi. Główny obszar wywodu stanowi analiza założeń metody LBMS, na którą składają się Laban Movement Analysis oraz Bartenieff Fundamentals. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Model LBMS oferuje ramy i język do rozumienia i postrzegania ruchu człowieka. Wyróżnione zostały cztery wiodące kategorie: Ciało, Przestrzeń, Kształt, Dynamiczne Jakości Ruchu oraz sześć rozwojowych wzorców ruchowych. Model umożliwia szczegółowe badanie ruchu poprzez identyfikację zmian w zakresie detalu, sekwencji, fraz, organizowania energii kinetycznej oraz określa ich funkcje psychologiczne. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Ruch jest zjawiskiem, które stanowi reprezentację funkcji psychicznych jednostki. Wnioskuje się, że LBMS może stanowić kolejną egzemplifikację koncepcji rozwoju człowieka z perspektywy psychoruchowej. Metoda LBMS ma potencjał edukacyjny oraz terapeutyczny. Eksplikacje teoretyczne modelu mają znaczenie ogólnospołeczne i stanowią oryginalny wkład w dotychczasowe badania w tym zakresie. W Polsce model LBMS jest analizowany przede wszystkim w praktyce ruchowej, natomiast niewiele jest publikacji ujmujących prezentowane zagadnienie w perspektywie poznawczej.
- RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present the main principles of the Laban Bartenieff Movement System model and analyze the constitutive factors of the method from the perspective of the integral development of the human being in the psychophysical dimension. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem boils down to the question of how the Laban/Bartenieff model organizes the process of self-observation, observation and movement analysis in a body-mind approach. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The issue is introduced by presenting the fundamental categories – development and movement – in the context of the human life cycle, as well as indicating the relationships between them. The main area of argumentation is the analysis of the assumptions of the LBMS method, which consists of Laban Movement Analysis and Bartenieff Fundamentals. RESEARCH RESULTS: The LBMS model offers a framework and language for understanding and perceiving human movement. Four main categories are distinguished: Body, Effort, Shape, and Dynamic Qualities of Movement, as well as six developmental movement patterns. The model enables detailed movement analysis by identifying changes in detail, sequence, phrasing, organization of kinetic energy, and by defining their psychological functions. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Movement is a phenomenon that represents the psychological functions of an individual. It is concluded that LBMS can constitute another exemplification of the concept of human development from a psychomotor perspective. The LBMS method has educational and therapeutic potential. The theoretical explanations of the model have general social significance and constitute an original contribution to existing research in this area. At the national level, LBMS is primarily analyzed in movement practice, while there are few publications that present this issue from a cognitive perspective.
- Słowa kluczowe:
- edukacja ruchowa
- Laban Bartenieff Movement System
- psychoruchowa koncepcja rozwoju człowieka
- świadomość kinestetyczna
- terapia tańcem i ruchem
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 a Perspektywa rozwoju psychoruchowego człowieka na przykładzie metody Laban Bartenieff Movement System
- 003 b 0000-0001-9533-0106
- 003 a Danuta Pietraszewska (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a Horyzonty Wychowania
- 008 a 2025
- 009 a 24
- 010 a 71
- 011 a 1643-9171
- 012 a 2391-9485
- 013 a 10.35765/hw.2025.2471.04
- 014 a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2755/2357
- 015 a 21-31
- 019 a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie głównych założeń modelu Laban Bartenieff Movement System oraz analiza czynników konstytutywnych metody w perspektywie integralnego rozwoju człowieka w wymiarze psychofizycznym. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy sprowadza się do pytania, w jaki sposób model Labana/Bartenieff organizuje proces autoobserwacji, obserwacji oraz analizy ruchu w podejściu ciało-umysł. PROCES WYWODU: Zagadnienie wprowadzone jest prezentacją podstawowych kategorii – rozwoju oraz ruchu w kontekście cyklu życia człowieka, a także wskazania związków między nimi. Główny obszar wywodu stanowi analiza założeń metody LBMS, na którą składają się Laban Movement Analysis oraz Bartenieff Fundamentals. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Model LBMS oferuje ramy i język do rozumienia i postrzegania ruchu człowieka. Wyróżnione zostały cztery wiodące kategorie: Ciało, Przestrzeń, Kształt, Dynamiczne Jakości Ruchu oraz sześć rozwojowych wzorców ruchowych. Model umożliwia szczegółowe badanie ruchu poprzez identyfikację zmian w zakresie detalu, sekwencji, fraz, organizowania energii kinetycznej oraz określa ich funkcje psychologiczne. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Ruch jest zjawiskiem, które stanowi reprezentację funkcji psychicznych jednostki. Wnioskuje się, że LBMS może stanowić kolejną egzemplifikację koncepcji rozwoju człowieka z perspektywy psychoruchowej. Metoda LBMS ma potencjał edukacyjny oraz terapeutyczny. Eksplikacje teoretyczne modelu mają znaczenie ogólnospołeczne i stanowią oryginalny wkład w dotychczasowe badania w tym zakresie. W Polsce model LBMS jest analizowany przede wszystkim w praktyce ruchowej, natomiast niewiele jest publikacji ujmujących prezentowane zagadnienie w perspektywie poznawczej.
- 020 a RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present the main principles of the Laban Bartenieff Movement System model and analyze the constitutive factors of the method from the perspective of the integral development of the human being in the psychophysical dimension. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem boils down to the question of how the Laban/Bartenieff model organizes the process of self-observation, observation and movement analysis in a body-mind approach. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The issue is introduced by presenting the fundamental categories – development and movement – in the context of the human life cycle, as well as indicating the relationships between them. The main area of argumentation is the analysis of the assumptions of the LBMS method, which consists of Laban Movement Analysis and Bartenieff Fundamentals. RESEARCH RESULTS: The LBMS model offers a framework and language for understanding and perceiving human movement. Four main categories are distinguished: Body, Effort, Shape, and Dynamic Qualities of Movement, as well as six developmental movement patterns. The model enables detailed movement analysis by identifying changes in detail, sequence, phrasing, organization of kinetic energy, and by defining their psychological functions. CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Movement is a phenomenon that represents the psychological functions of an individual. It is concluded that LBMS can constitute another exemplification of the concept of human development from a psychomotor perspective. The LBMS method has educational and therapeutic potential. The theoretical explanations of the model have general social significance and constitute an original contribution to existing research in this area. At the national level, LBMS is primarily analyzed in movement practice, while there are few publications that present this issue from a cognitive perspective.
- 021 a edukacja ruchowa
- 021 a Laban Bartenieff Movement System
- 021 a psychoruchowa koncepcja rozwoju człowieka
- 021 a świadomość kinestetyczna
- 021 a terapia tańcem i ruchem
- 022 a dance and movement therapy
- 022 a kinesthetic awareness
- 022 a Laban Bartenieff Movement System
- 022 a movement education
- 022 a psychomotor concept of human development
- 966 a pedagogika
- 985 a Wydział Pedagogiczny
- 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Perspektywa rozwoju psychoruchowego człowieka na przykładzie metody Laban Bartenieff Movement System
- Author: Danuta Pietraszewska (Autor)
- Journal: Horyzonty Wychowania
- Date: 2025
- Discipline: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2025_art_Pietraszewska_D_Perspektywa rozwoju psychoruchowego człowieka na przykładzie metody Laban Bartenieff Movement System.pdf (423 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Public