Patriotyzm jako cel wychowania

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Patriotyzm jako cel wychowania
  • Autor/Autorzy: STANISŁAW GAŁKOWSKI (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Polska Myśl Pedagogiczna
  • Rok: 2025
  • Tom: XI
  • Numer: 11/1
  • ISSN: 2450-4572
  • e-ISSN: 2450-4564
  • DOI: 10.4467/24504564PMP.25.011.22109
  • Adres www:: https://ejournals.eu/czasopismo/polska-mysl-pedagogiczna/artykul/patriotyzm-jako-cel-wychowania
  • Strony od-do: 233–244
  • Abstrakt:
    • W artykule przedstawiono argumenty za tezą o potrzebie kształtowania w procesie wychowania właściwie rozumianego patriotyzmu. Pojmowany jako postawa szacunku (co nie wyklucza krytycznej refleksji) dla wspólnoty, która nas wychowała, dla jej kultury i instytucji ją wspierających, patriotyzm jest korzystny tak dla rozwoju osobistego jednostki, jak i dla społeczności, w której ona uczestniczy. Wymaga to jednak uznania, że zaangażowanie w rozwój, trwanie i przyszłą pomyślność wspólnoty stanowi moralną powinność. Rozwój człowieka polega m.in. na uczestnictwie w kulturze i na twórczym jej kształtowaniu. Jest wysoce wątpliwe, czy w odniesieniu do kultury, której się nie lubi i nie szanuje, jest to w ogóle możliwe. Z kolei nie wydaje się także możliwe przetrwanie społeczeństwa bez zaangażowania jednostek w jego podtrzymywanie i rozwój. Zaangażowanie takie, jeśli ma być owocne, musi być zakorzenione w motywacji moralnej i opierać się na uznaniu własnej wspólnoty za wartość samą w sobie.
    • The article presents arguments supporting the need to cultivate a properly understood sense of patriotism in the process of education. Patriotism – conceived as an attitude of respect (which does not preclude critical reflection) toward the community that has raised us – as well as its culture and the institutions supporting it, benefits both the personal development of the individual and the community of which they are a part. However, this requires the recognition that commitment to the development, continuity, and future well-being of the community constitutes a moral obligation. Human development involves, among other things, participating in culture and shaping it creatively. It is highly doubtful whether this is even possible in relation to a culture that one neither likes nor respects. Likewise, it seems impossible for a society to survive without individual commitment to its sustenance and growth. Such engagement, if it is to be fruitful, must be rooted in moral motivation and be based on the recognition of one’s community as a value in itself.
  • Słowa kluczowe:
    • kultura
    • moralność
    • patriotyzm
    • społeczeństwo
    • wychowanie
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a Patriotyzm jako cel wychowania
  • 003 b 0000-0003-1084-0487
  • 003 a STANISŁAW GAŁKOWSKI (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Polska Myśl Pedagogiczna
  • 008 a 2025
  • 009 a XI
  • 010 a 11/1
  • 011 a 2450-4572
  • 012 a 2450-4564
  • 013 a 10.4467/24504564PMP.25.011.22109
  • 014 a https://ejournals.eu/czasopismo/polska-mysl-pedagogiczna/artykul/patriotyzm-jako-cel-wychowania
  • 015 a 233–244
  • 019 a W artykule przedstawiono argumenty za tezą o potrzebie kształtowania w procesie wychowania właściwie rozumianego patriotyzmu. Pojmowany jako postawa szacunku (co nie wyklucza krytycznej refleksji) dla wspólnoty, która nas wychowała, dla jej kultury i instytucji ją wspierających, patriotyzm jest korzystny tak dla rozwoju osobistego jednostki, jak i dla społeczności, w której ona uczestniczy. Wymaga to jednak uznania, że zaangażowanie w rozwój, trwanie i przyszłą pomyślność wspólnoty stanowi moralną powinność. Rozwój człowieka polega m.in. na uczestnictwie w kulturze i na twórczym jej kształtowaniu. Jest wysoce wątpliwe, czy w odniesieniu do kultury, której się nie lubi i nie szanuje, jest to w ogóle możliwe. Z kolei nie wydaje się także możliwe przetrwanie społeczeństwa bez zaangażowania jednostek w jego podtrzymywanie i rozwój. Zaangażowanie takie, jeśli ma być owocne, musi być zakorzenione w motywacji moralnej i opierać się na uznaniu własnej wspólnoty za wartość samą w sobie.
  • 020 a The article presents arguments supporting the need to cultivate a properly understood sense of patriotism in the process of education. Patriotism – conceived as an attitude of respect (which does not preclude critical reflection) toward the community that has raised us – as well as its culture and the institutions supporting it, benefits both the personal development of the individual and the community of which they are a part. However, this requires the recognition that commitment to the development, continuity, and future well-being of the community constitutes a moral obligation. Human development involves, among other things, participating in culture and shaping it creatively. It is highly doubtful whether this is even possible in relation to a culture that one neither likes nor respects. Likewise, it seems impossible for a society to survive without individual commitment to its sustenance and growth. Such engagement, if it is to be fruitful, must be rooted in moral motivation and be based on the recognition of one’s community as a value in itself.
  • 021 a kultura
  • 021 a moralność
  • 021 a patriotyzm
  • 021 a społeczeństwo
  • 021 a wychowanie
  • 022 a culture
  • 022 a education
  • 022 a morality
  • 022 a patriotism
  • 022 a society
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2025_art_Gałkowski_S_Patriotyzm jako cel wychowania.pdf (130 KB)

  • Licence: CC BY 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Public
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.