Perception of Quality of Life Among Teachers in Poland in the Context of Preschool and Early School Pedagogy Students’Career Choices

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Perception of Quality of Life Among Teachers in Poland in the Context of Preschool and Early School Pedagogy Students’Career Choices
  • Autor/Autorzy: AGNIESZKA KACZOR (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Podstawy edukacji
  • Rok: 2025
  • Tom: 18
  • ISSN: 2081-2264
  • DOI: 10.16926/pe.2025.18.21
  • Adres www:: https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/2547/2066
  • Strony od-do: 355–368
  • Abstrakt:
    • Celem niniejszego opracowania jest ustalenie, jak postrzeganie jakości życia nauczycieli modyfikuje wybór drogi zawodowej przez studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Do rozpoznania odcieni badanej rzeczywistości zastosowano metodę badań biograficznych. Analiza i interpretacja pisemnych wypowiedzi studentów, biorących udział w badaniach, stała się punktem wyjścia do ukazania obiektywnych i subiektywnych mechanizmów związanych z ustanawianiem przez przyszłych nauczycieli kryteriów dobrostanu. W efekcie przeprowadzonych badań ukazano specyfikę funkcjonowania w zawodzie nauczyciela, wskazując przy tym na czynniki chroniące, wśród których znaczącą rolę osoby badane przypisały relacjom rodzinnym, i obszary ryzyka związane z wypaleniem zawodowym. Sformułowano rekomendacje, takie jak konieczność identyfikacji determinantów jakości życia nauczycieli i eliminacji czynników, które zniechęcają do rozpoczęcia pracy w zawodzie. Wskazano na konieczność poprawy jakości życia nauczycieli przez zapewnienie im form pomocy jednostkowej i instytucjonalnej.
    • This study aims to investigate how perceptions of teachers’quality of life shape the career decisions of preschool and early schoolpedagogy students. A biographical research methods, was employed to gain insights into this topic. The analysis and interpretation of students’written re-sponses provided a foundation for uncovering both objective and subjective mechanisms that fu-ture teachers use to define their well-being. The findings shed light on the specific challenges and protective factors associated with the teaching profession. Students identified family relationships as a major protective factor, while also recognizing burnout as a major risk factor. The study con-cludes with several recommendations, including the need to better understand the determinants of teachers’quality of life and to address the conditions that deter young people from entering the profession. Moreover, the study points to the necessity of improving teachers’quality of life by providing individual and institutional support.
  • Słowa kluczowe:
    • dobrostan
    • jakość życia nauczycieli
    • nauczyciel
    • studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    • wybór drogi zawodowej
  • Dyscyplina: nauki o rodzinie

MARC

  • 002 a Perception of Quality of Life Among Teachers in Poland in the Context of Preschool and Early School Pedagogy Students’Career Choices
  • 003 a AGNIESZKA KACZOR (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Podstawy edukacji
  • 008 a 2025
  • 009 a 18
  • 011 a 2081-2264
  • 013 a 10.16926/pe.2025.18.21
  • 014 a https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/2547/2066
  • 015 a 355–368
  • 019 a Celem niniejszego opracowania jest ustalenie, jak postrzeganie jakości życia nauczycieli modyfikuje wybór drogi zawodowej przez studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Do rozpoznania odcieni badanej rzeczywistości zastosowano metodę badań biograficznych. Analiza i interpretacja pisemnych wypowiedzi studentów, biorących udział w badaniach, stała się punktem wyjścia do ukazania obiektywnych i subiektywnych mechanizmów związanych z ustanawianiem przez przyszłych nauczycieli kryteriów dobrostanu. W efekcie przeprowadzonych badań ukazano specyfikę funkcjonowania w zawodzie nauczyciela, wskazując przy tym na czynniki chroniące, wśród których znaczącą rolę osoby badane przypisały relacjom rodzinnym, i obszary ryzyka związane z wypaleniem zawodowym. Sformułowano rekomendacje, takie jak konieczność identyfikacji determinantów jakości życia nauczycieli i eliminacji czynników, które zniechęcają do rozpoczęcia pracy w zawodzie. Wskazano na konieczność poprawy jakości życia nauczycieli przez zapewnienie im form pomocy jednostkowej i instytucjonalnej.
  • 020 a This study aims to investigate how perceptions of teachers’quality of life shape the career decisions of preschool and early schoolpedagogy students. A biographical research methods, was employed to gain insights into this topic. The analysis and interpretation of students’written re-sponses provided a foundation for uncovering both objective and subjective mechanisms that fu-ture teachers use to define their well-being. The findings shed light on the specific challenges and protective factors associated with the teaching profession. Students identified family relationships as a major protective factor, while also recognizing burnout as a major risk factor. The study con-cludes with several recommendations, including the need to better understand the determinants of teachers’quality of life and to address the conditions that deter young people from entering the profession. Moreover, the study points to the necessity of improving teachers’quality of life by providing individual and institutional support.
  • 021 a dobrostan
  • 021 a jakość życia nauczycieli
  • 021 a nauczyciel
  • 021 a studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • 021 a wybór drogi zawodowej
  • 022 a career choices
  • 022 a preschool and early school pedagogy students
  • 022 a teacher
  • 022 a teacher quality of life
  • 022 a well-being
  • 966 a nauki o rodzinie
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2025_art_Kaczor_A_Perception of Quality of Life Among Teachers in Poland in the Context of Preschool.....pdf (333 KB)

  • Licence: CC BY 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Public
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.