Kategorie otwierające na neuroróżnorodność studentów. Pedagogiczne studium kontekstów edukacyjnych
Description
- Tytuł: Kategorie otwierające na neuroróżnorodność studentów. Pedagogiczne studium kontekstów edukacyjnych
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
- Rok: 2021
- Tom: 24
- ISSN: 2450-5358
- DOI: 10.12775/SPI.2021.5.001
- Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/36486
- Strony od-do: 15-42
- Język: polski
- Abstrakt: Dynamika globalizacji, którą szczególnie obserwujemy w ostatnich dwóch dekadach, wymusza daleko idące zmiany w procesie edukacji, a przede wszystkim edukacji akademickiej. Cenną inspiracją do podjęcia tego typu kwestii są założenia społecznej teorii wypracowanej przez jednego z najbardziej wszechstronnych myślicieli XX wieku – José Ortegę y Gasseta.W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną literatury przedmiotu. Na wstępie przeanalizowano wartość kształcenia obywateli w aspekcie osobistym i społecznym, co – zdaniem Ortegi y Gasseta – przyczynia się w istotny sposób do budowy społeczeństwa demokratycznego. Następnie, w świetle politycznego liberalizmu autora, zostały poddane analizie między innymi idee dotyczące wolności jako kluczowe wyzwania dla edukacji obywateli.
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Kategorie otwierające na neuroróżnorodność studentów. Pedagogiczne studium kontekstów edukacyjnych
- 003 $b 0000-0003-3890-0082
- 003 $a Dorota Podgórska-Jachnik (Autor)
- 003 $a RYSZARDA CIERZNIEWSKA (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
- 008 $a 2021
- 009 $a 24
- 011 $a 2450-5358
- 013 $a 10.12775/SPI.2021.5.001
- 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/36486
- 015 $a 15-42
- 017 $a polski
- 019 $a Dynamika globalizacji, którą szczególnie obserwujemy w ostatnich dwóch dekadach, wymusza daleko idące zmiany w procesie edukacji, a przede wszystkim edukacji akademickiej. Cenną inspiracją do podjęcia tego typu kwestii są założenia społecznej teorii wypracowanej przez jednego z najbardziej wszechstronnych myślicieli XX wieku – José Ortegę y Gasseta.W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną literatury przedmiotu. Na wstępie przeanalizowano wartość kształcenia obywateli w aspekcie osobistym i społecznym, co – zdaniem Ortegi y Gasseta – przyczynia się w istotny sposób do budowy społeczeństwa demokratycznego. Następnie, w świetle politycznego liberalizmu autora, zostały poddane analizie między innymi idee dotyczące wolności jako kluczowe wyzwania dla edukacji obywateli.
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Kategorie otwierające na neuroróżnorodność studentów. Pedagogiczne studium kontekstów edukacyjnych
- Author:
- Journal: Studia Paedagogica Ignatiana
- Date: 2021
- Discipline: pedagogika
- Structure:
- Language: polski
Files
Cierzniewska-Kategorie otwierające na neuroróżnorodność studentów. Pedagogiczne studium kontekstów edukacyjnych.pdf (219 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published