Funkcjonowanie społeczne dorosłej osoby z zespołem Downa – studium przypadku

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Funkcjonowanie społeczne dorosłej osoby z zespołem Downa – studium przypadku
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Niepełnosprawność i Rehabilitacja
  • Rok: 2018
  • ISSN: 1642-1981
  • Adres www:: https://nir.ipiss.com.pl/pl/aktualne-wydanie/nr-4-2018
  • Strony od-do:
    • 15-29
    • 1.25
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Osoby z zespołem Downa doświadczają wielu trudności związanych z funkcjonowaniem w życiu społecznym. Stąd niezbędna jest stymulacja tych osób m.in. pod względem rozwoju psychoruchowego, rehabilitacji, działalności edukacyjnej i pomocy pedagogicznej. W artykule przedstawiono studium indywidualnego przypadku dorosłej osoby z zespołem Downa, przebywającej w Środowiskowym Domu Samopomocy (ŚDS) w Knurowie. Zastosowano technikę obserwacji, wywiadu i analizy dokumentów. Problemy poruszane w badaniach koncentrowały się na: zachowaniach przystosowawczych osoby z zespołem Downa, jej funkcjonowaniu w grupie, w różnych środowiskach społecznych, a także zweryfikowaniu, czy uczestnictwo we wczesnych formach rewalidacji wpływa na jej funkcjonowanie społeczne. Ponadto w badaniach przeanalizowano formy i metody wykorzystywane przez terapeutów w procesie rewalidacji osoby z obniżoną sprawnością intelektualną oraz zależności pomiędzy stosowanymi formami i metodami oddziaływania rewalidacyjno-wychowawczego a rozwojem ich umiejętności funkcjonalnych. Przeprowadzone badania wykazały, że zachowania przystosowawcze są niewystarczające, by osoba z zespołem Downa funkcjonowała samodzielnie w niektórych aspektach życia społecznego. Funkcjonowanie takiej osoby w różnych grupach społecznych jest zależne od wielu czynników i sytuacji, a zatem trudne do jednoznacznego zdefiniowania. Wcześniejsze formy edukacji mają korzystny wpływ na zdobywanie nowych kompetencji psychomotorycznych i społecznych. Formy i metody wykorzystywane przez terapeutów uzależnione są głównie od potrzeb osoby z zespołem Downa, a umiejętności psychomotoryczno-społeczne są nabywane przede wszystkim poprzez zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. Osoby z zespołem Downa potrzebują akceptacji ze strony otoczenia, ponieważ wpływa to na jakość ich zachowań przystosowawczych. Istotna jest też chęć poznania i zrozumienia przez społeczeństwo tych osób, gdyż ma to wpływ na pomyślność ich rewalidacji i jakość funkcjonowania.
    • People with disabilities with Down syndrome experience many difficulties related to functioning in social aspects of life. Therefore, it is necessary to stimulate these people, among others in terms of psychomotor development, rehabilitation, educational activity and pedagogical assistance. The main method used in this article is a study method for an individual case of an adult person with Down syndrome staying at ŚDS in Knurów. This method uses the technique of observation, interviewing and analysis of documents. The problems raised in the research focused on: adaptive behavior of a person with Down syndrome, functioning of a disabled person in a group in different social environments, as well as verification whether participation in early forms of revalidation affects the social functioning of an intelectually disabled person with Down syndrome. In addition, problems in the research concerned the forms and methods used by therapists in the process of revalidation of a person with reduced intellectual efficiency and the relationship between the applied forms and methods of revalidation and educational impact, and the development of functional skills by people with intellectual disabilities. Conducted research for the purposes of this article showed that adaptive behavior is not enough for a person with Down syndrome to function in social life in some aspects. The functioning of a disabled person in different social groups is dependent on many factors and situations, so it is difficult to define them unequivocally. Early forms of education have a beneficial effect on acquiring new psychomotor and social competences. The forms and methods used by therapists depend mainly on the needs of a person with Down syndrome, and psychomotorical and social skills are acquired primarily through revalidation and education classes. People with Down syndrome need approval from the social environment because it affects the quality of their adaptive behavior. What is also important is the willingness to get to know and understand these people, because it affects the well-being of revalidation and the quality of social functioning of people with Down syndrome.
  • Dyscyplina: nauki socjologiczne

MARC

  • 002 $a Funkcjonowanie społeczne dorosłej osoby z zespołem Downa – studium przypadku
  • 003 $b 0000-0003-1431-795X
  • 003 $a Kamila Bubała (Autor)
  • 003 $a PIOTR GIEREK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Niepełnosprawność i Rehabilitacja
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 1642-1981
  • 014 $a https://nir.ipiss.com.pl/pl/aktualne-wydanie/nr-4-2018
  • 015 $a 15-29
  • 016 $a 1.25
  • 017 $a polski
  • 019 $a Osoby z zespołem Downa doświadczają wielu trudności związanych z funkcjonowaniem w życiu społecznym. Stąd niezbędna jest stymulacja tych osób m.in. pod względem rozwoju psychoruchowego, rehabilitacji, działalności edukacyjnej i pomocy pedagogicznej. W artykule przedstawiono studium indywidualnego przypadku dorosłej osoby z zespołem Downa, przebywającej w Środowiskowym Domu Samopomocy (ŚDS) w Knurowie. Zastosowano technikę obserwacji, wywiadu i analizy dokumentów. Problemy poruszane w badaniach koncentrowały się na: zachowaniach przystosowawczych osoby z zespołem Downa, jej funkcjonowaniu w grupie, w różnych środowiskach społecznych, a także zweryfikowaniu, czy uczestnictwo we wczesnych formach rewalidacji wpływa na jej funkcjonowanie społeczne. Ponadto w badaniach przeanalizowano formy i metody wykorzystywane przez terapeutów w procesie rewalidacji osoby z obniżoną sprawnością intelektualną oraz zależności pomiędzy stosowanymi formami i metodami oddziaływania rewalidacyjno-wychowawczego a rozwojem ich umiejętności funkcjonalnych. Przeprowadzone badania wykazały, że zachowania przystosowawcze są niewystarczające, by osoba z zespołem Downa funkcjonowała samodzielnie w niektórych aspektach życia społecznego. Funkcjonowanie takiej osoby w różnych grupach społecznych jest zależne od wielu czynników i sytuacji, a zatem trudne do jednoznacznego zdefiniowania. Wcześniejsze formy edukacji mają korzystny wpływ na zdobywanie nowych kompetencji psychomotorycznych i społecznych. Formy i metody wykorzystywane przez terapeutów uzależnione są głównie od potrzeb osoby z zespołem Downa, a umiejętności psychomotoryczno-społeczne są nabywane przede wszystkim poprzez zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. Osoby z zespołem Downa potrzebują akceptacji ze strony otoczenia, ponieważ wpływa to na jakość ich zachowań przystosowawczych. Istotna jest też chęć poznania i zrozumienia przez społeczeństwo tych osób, gdyż ma to wpływ na pomyślność ich rewalidacji i jakość funkcjonowania.
  • 020 $a People with disabilities with Down syndrome experience many difficulties related to functioning in social aspects of life. Therefore, it is necessary to stimulate these people, among others in terms of psychomotor development, rehabilitation, educational activity and pedagogical assistance. The main method used in this article is a study method for an individual case of an adult person with Down syndrome staying at ŚDS in Knurów. This method uses the technique of observation, interviewing and analysis of documents. The problems raised in the research focused on: adaptive behavior of a person with Down syndrome, functioning of a disabled person in a group in different social environments, as well as verification whether participation in early forms of revalidation affects the social functioning of an intelectually disabled person with Down syndrome. In addition, problems in the research concerned the forms and methods used by therapists in the process of revalidation of a person with reduced intellectual efficiency and the relationship between the applied forms and methods of revalidation and educational impact, and the development of functional skills by people with intellectual disabilities. Conducted research for the purposes of this article showed that adaptive behavior is not enough for a person with Down syndrome to function in social life in some aspects. The functioning of a disabled person in different social groups is dependent on many factors and situations, so it is difficult to define them unequivocally. Early forms of education have a beneficial effect on acquiring new psychomotor and social competences. The forms and methods used by therapists depend mainly on the needs of a person with Down syndrome, and psychomotorical and social skills are acquired primarily through revalidation and education classes. People with Down syndrome need approval from the social environment because it affects the quality of their adaptive behavior. What is also important is the willingness to get to know and understand these people, because it affects the well-being of revalidation and the quality of social functioning of people with Down syndrome.
  • 966 $a nauki socjologiczne
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core