Dialog w polskich placówkach szkolnych – istotny problem edukacji i pedagogiki (na podstawie badań własnych)

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Dialog w polskich placówkach szkolnych – istotny problem edukacji i pedagogiki (na podstawie badań własnych)
  • Autor/Autorzy: ANETA KAMIŃSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2019
  • ISSN: 2299-4890
  • DOI: 10.12775/10.12775/SPI.2019.1.007
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2019.1.007/17688
  • Strony od-do:
    • 127-147
    • 1.1
  • Język: polski
  • Abstrakt: Przedmiotem niniejszego opracowania jest dialog w szkole. Celem teoretycznym jest ukazanie dialogu w szkole na bazie literatury przedmiotu, a celem praktycznym ukazanie, jak osoby, które w przyszłości będą pełniły (a niektóre już pełnią) funkcję dyrektorów szkół, postrzegają istotę dialogu. Posłużono się strategią badań jakościowych, natomiast metodą była dyskusja grupowa. Jeżeli chodzi o grupę badawczą, to respondenci zostali dobrani losowo wśród słuchaczy studiów podyplomowych, na kierunku oświata i zarządzanie w oświacie w Akademii Ignatianum w Krakowie. Byli to obecni oraz potencjalni dyrektorzy szkół. W ramach niniejszego artykułu została przedstawiona istota dialogu i współczesne jego zagrożenia wynikające z warunków obecnego życia. Autorka dokonała próby charakterystyki współczesnej polskiej szkoły w kontekście podejmowania dialogu. Artykuł zawiera także przedstawienie analizy i wniosków badań własnych, w tym szeroko przedstawionych wniosków do dalszej praktyki edukacyjnej. Należą tu przede wszystkim sugestie: ciągłego podnoszenia kompetencji komunikacyjnych wśród nauczycieli i pozostałych podmiotów życia szkoły; poznawania własnych emocji i postaw, które warunkują dialog oraz pracę nad nimi; zwrócenia baczniejszej uwagi na korzyści z dialogu w ramach placówek edukacyjnych przez wypracowanie odpowiednich strategii w celu ulepszania i podtrzymywania dialogu: organizacji bezpłatnych warsztatów dialogu na terenie kraju w celu podnoszenia kultury dialogu narodu polskiego; wzięcia pod uwagę konieczność dostosowania dialogu do rozmówcy, w tym do osób z obcych krajów.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Dialog w polskich placówkach szkolnych – istotny problem edukacji i pedagogiki (na podstawie badań własnych)
  • 003 $a ANETA KAMIŃSKA (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-4612-6464
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2019
  • 011 $a 2299-4890
  • 013 $a 10.12775/10.12775/SPI.2019.1.007
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2019.1.007/17688
  • 015 $a 127-147
  • 016 $a 1.1
  • 017 $a polski
  • 019 $a Przedmiotem niniejszego opracowania jest dialog w szkole. Celem teoretycznym jest ukazanie dialogu w szkole na bazie literatury przedmiotu, a celem praktycznym ukazanie, jak osoby, które w przyszłości będą pełniły (a niektóre już pełnią) funkcję dyrektorów szkół, postrzegają istotę dialogu. Posłużono się strategią badań jakościowych, natomiast metodą była dyskusja grupowa. Jeżeli chodzi o grupę badawczą, to respondenci zostali dobrani losowo wśród słuchaczy studiów podyplomowych, na kierunku oświata i zarządzanie w oświacie w Akademii Ignatianum w Krakowie. Byli to obecni oraz potencjalni dyrektorzy szkół. W ramach niniejszego artykułu została przedstawiona istota dialogu i współczesne jego zagrożenia wynikające z warunków obecnego życia. Autorka dokonała próby charakterystyki współczesnej polskiej szkoły w kontekście podejmowania dialogu. Artykuł zawiera także przedstawienie analizy i wniosków badań własnych, w tym szeroko przedstawionych wniosków do dalszej praktyki edukacyjnej. Należą tu przede wszystkim sugestie: ciągłego podnoszenia kompetencji komunikacyjnych wśród nauczycieli i pozostałych podmiotów życia szkoły; poznawania własnych emocji i postaw, które warunkują dialog oraz pracę nad nimi; zwrócenia baczniejszej uwagi na korzyści z dialogu w ramach placówek edukacyjnych przez wypracowanie odpowiednich strategii w celu ulepszania i podtrzymywania dialogu: organizacji bezpłatnych warsztatów dialogu na terenie kraju w celu podnoszenia kultury dialogu narodu polskiego; wzięcia pod uwagę konieczność dostosowania dialogu do rozmówcy, w tym do osób z obcych krajów.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Kamińska A_Dialog w polskich placówkach....pdf (220 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny