KONCEPCJA EDUKACJI SPOŁECZNEJ W UJĘCIU JOSÉ ORTEGI Y GASSETA I JEJ WSPÓŁCZESNE ODNIESIENIA

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: KONCEPCJA EDUKACJI SPOŁECZNEJ W UJĘCIU JOSÉ ORTEGI Y GASSETA I JEJ WSPÓŁCZESNE ODNIESIENIA
  • Autor/Autorzy: JAROSŁAW CHARCHUŁA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Osvìtologìâ : ukraïnsko-polʹsʹkij naukovij žurnal = Oświatologia : ukraińsko-polski[e] czasopismo naukowe
  • Rok: 2020
  • ISSN: 2226-3012
  • DOI: 10.28925/2226-3012.2020.9.2
  • Adres www:: https://osvitologia.kubg.edu.ua/index.php/osvitologia/issue/view/1
  • Strony od-do: 13-20
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Artykuł poświęcony jest postaci Jose Ortegi y Gasseta, myśliciela XX wieku, który założył nową szkołę filozoficzną i zgromadził wokół siebie wielu uczniów. Hiszpański myśliciel uczynił nauczanie i pedagogikę swoim zawodem i powołaniem życiowym i zyskał sławę «wychowawcy obywatela» lub «pedagoga politycznego». Celem artykułu jest analiza pedagogicznych aspektów teorii społecznej Jose Ortegi y Gasseta, która analizuje pedagogiczne aspekty teorii społecznej Jose Ortegi y Gasseta, które koncentrują się bardziej na problemach społecznych niż na założeniach metafizycznych. Filozofia hiszpańskiego myśliciela jest pełna głębokiej pedagogiki, którą kierował się także w swojej pracy naukowej i działalności społecznej. Pedagogika w jego teorii i pracy ma nie tylko aspekt dydaktyczny, ale w końcu jest niezbędnym elementem filozofii politycznej, ponieważ jest to sposób organizacji społeczeństwa i włączania ludzi w życie obywatelskie. Skupia się na głównych aspektach jego badań, które definiują myśliciela jako przedstawiciela liberalizmu o wyraźnym charakterze społecznym. Jednak jego pojęcie elity było często interpretowane jako elitarne, bliskie konserwatywnym postawom, co wynikało ze zbyt uproszczonej interpretacji pojęć «masy» i «elity» w rozumowaniu hiszpańskiego filozofa. Artykuł przedstawia wybrane aspekty biografii Jose Ortegi y Gasseta, w których szczególną uwagę zwraca się na odniesienia pedagogiczne. W ten sposób prześledzono ewolucję jego poglądów i różne sytuacje «życia codziennego», które wpłynęły na koncepcje, stworzone przez autora. Kolejnym etapem analizowania pracy Jose Ortegi y Gasseta była koncepcja poglądów pedagogicznych. Ten okres kształtowania się poglądów myśliciela hiszpańskiego często nazywany jest w literaturze jako okres «pedagogiki społecznej», ponieważ autor określa w nim wykształcenie jako narzędzie do zmiany i doskonalenia społeczeństwa.
    • The article is dedicated to the figure of Jose Ortega y Gasset, a twentieth-century thinker who founded a new school of philosophy and gathered many students around him. The Spanish thinker made teaching and pedagogy his profession and vocation. As a result, Jose Ortega y Gasset was able to gain fame as a «citizen educator» or «political educator». The aim of this article is to analyze the pedagogical aspects of José Ortega y Gasset’s social theory. The philosophical assumptions of this author, his concept of global reality, largely define his pedagogy. Ortega y Gasset’s philosophy is a philosophy that focuses more than on metaphysics on the problems of social circumstances. The author focuses on the main areas of his research, which define the thinker as a representative of liberalism with a clear social character. However, his concept of the elite was often interpreted as elitist, close to conservative attitudes, which was the result of too simplistic interpretation of the concepts of «mass» and «elite» in the reasoning of the Spanish philosopher. The article begins with an analysis of selected aspects of Ortega y Gasset’s biography, paying particular attention to pedagogical references in order to better show the evolution of his views and to better understand to what extent different situations of «everyday life» influenced the concepts created by the author. This analysis of his biography focuses on the period whose cut-off date is 1914. After this contextualization, the assumptions of the concepts developed by the Spanish thinker in this phase of his work will be analyzed, emphasizing the pedagogical elements present in it. This stage of the Spanish thinker’s philosophy is often referred to in the literature as the period of «social pedagogy».
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a KONCEPCJA EDUKACJI SPOŁECZNEJ W UJĘCIU JOSÉ ORTEGI Y GASSETA I JEJ WSPÓŁCZESNE ODNIESIENIA
  • 003 $a JAROSŁAW CHARCHUŁA (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-8470-7374
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Osvìtologìâ : ukraïnsko-polʹsʹkij naukovij žurnal = Oświatologia : ukraińsko-polski[e] czasopismo naukowe
  • 008 $a 2020
  • 011 $a 2226-3012
  • 013 $a 10.28925/2226-3012.2020.9.2
  • 014 $a https://osvitologia.kubg.edu.ua/index.php/osvitologia/issue/view/1
  • 015 $a 13-20
  • 017 $a polski
  • 019 $a Artykuł poświęcony jest postaci Jose Ortegi y Gasseta, myśliciela XX wieku, który założył nową szkołę filozoficzną i zgromadził wokół siebie wielu uczniów. Hiszpański myśliciel uczynił nauczanie i pedagogikę swoim zawodem i powołaniem życiowym i zyskał sławę «wychowawcy obywatela» lub «pedagoga politycznego». Celem artykułu jest analiza pedagogicznych aspektów teorii społecznej Jose Ortegi y Gasseta, która analizuje pedagogiczne aspekty teorii społecznej Jose Ortegi y Gasseta, które koncentrują się bardziej na problemach społecznych niż na założeniach metafizycznych. Filozofia hiszpańskiego myśliciela jest pełna głębokiej pedagogiki, którą kierował się także w swojej pracy naukowej i działalności społecznej. Pedagogika w jego teorii i pracy ma nie tylko aspekt dydaktyczny, ale w końcu jest niezbędnym elementem filozofii politycznej, ponieważ jest to sposób organizacji społeczeństwa i włączania ludzi w życie obywatelskie. Skupia się na głównych aspektach jego badań, które definiują myśliciela jako przedstawiciela liberalizmu o wyraźnym charakterze społecznym. Jednak jego pojęcie elity było często interpretowane jako elitarne, bliskie konserwatywnym postawom, co wynikało ze zbyt uproszczonej interpretacji pojęć «masy» i «elity» w rozumowaniu hiszpańskiego filozofa. Artykuł przedstawia wybrane aspekty biografii Jose Ortegi y Gasseta, w których szczególną uwagę zwraca się na odniesienia pedagogiczne. W ten sposób prześledzono ewolucję jego poglądów i różne sytuacje «życia codziennego», które wpłynęły na koncepcje, stworzone przez autora. Kolejnym etapem analizowania pracy Jose Ortegi y Gasseta była koncepcja poglądów pedagogicznych. Ten okres kształtowania się poglądów myśliciela hiszpańskiego często nazywany jest w literaturze jako okres «pedagogiki społecznej», ponieważ autor określa w nim wykształcenie jako narzędzie do zmiany i doskonalenia społeczeństwa.
  • 020 $a The article is dedicated to the figure of Jose Ortega y Gasset, a twentieth-century thinker who founded a new school of philosophy and gathered many students around him. The Spanish thinker made teaching and pedagogy his profession and vocation. As a result, Jose Ortega y Gasset was able to gain fame as a «citizen educator» or «political educator». The aim of this article is to analyze the pedagogical aspects of José Ortega y Gasset’s social theory. The philosophical assumptions of this author, his concept of global reality, largely define his pedagogy. Ortega y Gasset’s philosophy is a philosophy that focuses more than on metaphysics on the problems of social circumstances. The author focuses on the main areas of his research, which define the thinker as a representative of liberalism with a clear social character. However, his concept of the elite was often interpreted as elitist, close to conservative attitudes, which was the result of too simplistic interpretation of the concepts of «mass» and «elite» in the reasoning of the Spanish philosopher. The article begins with an analysis of selected aspects of Ortega y Gasset’s biography, paying particular attention to pedagogical references in order to better show the evolution of his views and to better understand to what extent different situations of «everyday life» influenced the concepts created by the author. This analysis of his biography focuses on the period whose cut-off date is 1914. After this contextualization, the assumptions of the concepts developed by the Spanish thinker in this phase of his work will be analyzed, emphasizing the pedagogical elements present in it. This stage of the Spanish thinker’s philosophy is often referred to in the literature as the period of «social pedagogy».
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Charchuła_Koncepcja.pdf (172 KB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny